Sok embernek már azzal is egy álma válna valóra, ha valaha az életben akár egyszer megengedhetne magának egy szupersportkocsit – de mit mondjon az, akinek ez hússzor is megadatott? Gyakorlatilag mikroszkopikusan kicsi az esély arra, hogy valakinek egy komplett gyűjteménye legyen ilyen álomautókból.

Mansour Ojjeh szerencsés volt ebből a szempontból, ugyanis egyértelműen a kisebbséget képviselte, lévén, hogy a kollekciója nem kevesebb mint húsz, az utolsó csavarig egyedi McLarenből állt. Hozzátartozik az igazsághoz az is, hogy a szaúd-arábiai születésű, francia üzletember annak egyik résztulajdonosaként a wokingi gyártó egyik legbefolyásosabb alakja volt.

A képre kattintva galéria nyílik:

37 fotó

A 2021-ben elhunyt Ojjeh 1984-ben szerzett részesedést a McLarenben, amivel nemcsak a Forma-1-es csapat, de az autóipari szegmens mindennapjaiban is meghatározó szerephez jutott – előtte éveken át a rivális csapatot, a Williamset támogatta. A McLarennel azonban sokkal szorosabb kapcsolatot tudott kiépíteni, ami a hét konstruktőri és a tíz egyéni világbajnoki cím mellett megmutatkozott abban is, hogy Ron Dennisszel és a legendás mérnökkel, Gordon Murray-vel karöltve a wokingi márka versenypályákon túli terjeszkedésébe is belevágott.

Az így született közúti modellekből szép csendben, az évtizedek múlásával méretes gyűjteményre tett szert, amit a szóbeszéd szerint a valaha volt legnagyobbként tartanak számon. Ojjeh tudatosan figyelt arra is, hogy minden típust az utolsó alvázszámmal rendeljen meg, hogy biztosan az övé legyen a legfejlettebb darab.

Alkalmi vétel az alig használt autógyűjtemény 6

Fotó: Tom Hartley Jnr

Minden kétséget kizáróan a legendás McLaren F1 a gyűjtemény zászlóshajója. Egyedi színt is kapott, ráadásul később a McLarennél át is nevezték a Yquem árnyalatot Mansour Orange-re, így a narancssárga ezen fényes-mattos változatát csak az ő autói kaphatták meg. Nem ez volt az egyetlen kiváltság, amiben a 64 évet élt üzletember részesült: a mai napig a McLaren gondoskodik az összes autó karbantartásáról.

A mindössze 1810 kilométert futott F1, valamint a néhány pályanapon bejáratott P1 GTR számítanak a kollekció legtöbbet használt darabjainak, ezeket leszámítva a legtöbb autó tulajdonképpen olyan állapotban van, mint amikor leszállították. Az említettek mellett az Elva, a P1, a Sabre, a Senna és a Speedtail, de még a Longtail és a Le Mans limitált szériás darabok is megtalálhatóak a gyűjteményben.

Alkalmi vétel az alig használt autógyűjtemény 7

Fotó: Tom Hartley Jnr

A teljes gyűjtemény tételes listája

  • 1998 McLaren F1
  • 2015 McLaren 650S Le Mans
  • 2015 McLaren P1
  • 2015 McLaren P1 GTR
  • 2016 McLaren 650S Can-Am Spider
  • 2016 McLaren 675LT Carbon Series
  • 2016 McLaren 675LT Coupé
  • 2016 McLaren 688 MSO HS
  • 2020 McLaren 600LT Coupé
  • 2020 McLaren 600LT Spider
  • 2020 McLaren Senna
  • 2020 McLaren Senna GTR
  • 2020 McLaren Senna LM
  • 2021 McLaren 620R
  • 2021 McLaren Sabre
  • 2021 McLaren Speedtail
  • 2022 McLaren 720S Le Mans
  • 2022 McLaren 765LT Coupé
  • 2022 McLaren 765LT Spider
  • 2023 McLaren Elva

Négy évvel Mansour Ojjeh halála után elérkezett a pillanat, amikor úgy döntött a családja, hogy túlad a monumentális McLaren-gyűjteményen, az eladását Tom Hartley Jr.-ra bízta. Konkrét árat nem adtak meg a gyűjteményhez, de a Carscoops szerint akár 70 millió dollárra, átszámítva közel 23,7 milliárd forintra is rúghat a végösszeg. Egyesével is megvásárolhatók a különleges McLarenek, ugyanakkor eladói oldalon reménykednek abban, hogy egy vevőhöz kerül a teljes kollekció.

Alkalmi vétel az alig használt autógyűjtemény 8

Fotó: Tom Hartley Jnr

Nem Ojjeh gyűjteménye lenne az első, ami Tom Hartley Jr.-ék közvetítésével kerülne másik tulajdonoshoz. Mint arról a Vezess beszámolt, néhány hónapja az ex-F1-vezér Bernie Ecclestone kollekciója is gazdát cserélt: