A nagy sebességnél jelentkező kormányrázás idegesítő és egyben vészjósló jelenség. Bár néha a rossz minőségű utak is okozhatják, a hiba leggyakrabban a jármű valamelyik rendszerében keresendő.
Kerekek és abroncsok: a legfőbb gyanúsítottak
A kormányremegés leggyakoribb forrása a kerekek környékén keresendő. A probléma szinte mindig a kerekek kiegyensúlyozatlanságára (centrírozási hibára) vezethető vissza, ami különösen nagy tempónál okoz vibrációt.
A lapos abroncsok is okozhatnak rázkódást. Ha már a gumiknál tartunk, vizsgáljuk meg őket alaposan: a rendellenes kopás, szálszakadás vagy egy sérülés (dudor az oldalfalon) szintén előidézheti a jelenséget. Ha szemrevételezéssel minden rendben, de a rázás nem szűnik, egy gumis műhelyben végeztessük el a kerekek centrírozását.
Ritkábban, de előfordulhat, hogy a kerékcsavarok lazulnak meg, ami már extrém veszélyes. Egy gyors ellenőrzéssel – megpróbáljuk megmozgatni a kerekeket a tengelyen – kideríthető a baj.
Fékrendszer: amikor lassításkor jelentkezik a hiba
Ha a kormányrázás kifejezetten fékezéskor érezhető, a probléma nagy valószínűséggel a fékrendszerben rejlik. A leggyakoribb ok a féktárcsák vetemedése, amit a nagy hőterhelés vagy egyenetlen kopás idéz elő.
A deformálódott tárcsák fékezéskor „ütnek”, ezt a vibrációt pedig a kormányon érezzük. A jelenséget okozhatják a kopott fékbetétek vagy a megszorult féknyergek is, amelyek miatt a betétek folyamatosan hozzáérnek a tárcsához. Mivel a fékrendszer állapota közvetlenül befolyásolja a biztonságot, az ilyen hibákat haladéktalanul javíttatni kell.
Futómű és kormánymű: a rejtett hibák
A futómű kopott alkatrészei – lengéscsillapítók, gömbfejek, szilentek, kormányösszekötők – szintén okozhatnak kormányrázást. Ezek az elemek idővel elhasználódnak, elveszítik feszességüket, ami bizonytalan úttartáshoz és vibrációhoz vezet. A futómű sérülése (például egy nagyobb kátyú után) szintén hasonló tünetekkel járhat.
A kopott alkatrészek gyakran a futómű beállításának elmászását is okozzák, ami nemcsak rázkódást, de a gumik rendellenes kopását is eredményezi. A hiba néha a kormányműben keresendő, amelynek kopott vagy sérült alkatrészei közvetlenül okozhatnak remegést.
Motor és egyéb okok
Ritkábban, de előfordulhat, hogy a vibrációt a motortérből kapjuk. A kihagyó gyújtás, a rossz gyújtógyertya, a sérült motortartó bakok, vagy akár az üzemanyag-ellátó rendszer hibája is okozhat olyan egyenetlen járást, ami nagyobb fordulaton a kormányon is érezhető.
Szintén gyanús lehet az automata váltó alacsony olajszintje, ami gyorsításkor produkálhat rázkódást. Végezetül, ne feledkezzünk meg egy egészen más jellegű okról: az aerodinamikáról. Egy rosszul rögzített tetőcsomagtartó vagy egy sérült karosszériaelem is kelthet olyan légörvényeket, amelyek nagy sebességnél vibrációt okoznak.

