Luxus olcsón? Ez olyan trükk, ami talán még egyetlen autógyártónak sem sikerült, és nem is törekednek rá. Erről igazán azok tudnak mesélni, akik a világ egyik legexkluzívabb hipersportautóját tartják fenn. Egy garanciaidőn túli Bugatti birtoklása például a legapróbb meghibásodás esetén is sokkolóan magas árcédulát eredményezhet.

Carl Hartley, a brit Tom Hartley Cars szuperautó-kereskedés vezetője első kézből tud beszélni a témáról. Hartley-t Rob Moore kérdezte, hogy melyik volt az az autója, amelynek fenntartási költségei a leginkább fájdalmasak voltak.

Hartley nem habozott sokáig a válasszal: „A Bugatti.”

Elárulta, hogy a 400 km/órát meghaladó végsebességre képes gép fenntartási költségei jó esetben is nagyjából 42 millió forintra rúgnak, egy-egy szervizlátogatás pedig önmagában is mintegy 12,5 millió forintba kerül. 

Majd felidézte saját történetét a Bugatti Veyronjával kapcsolatban: az egyik visszapillantó tükröt állító kis kapcsoló négy év után kezdett lötyögni. Nem nevezhető katasztrófának, de kellően bosszantó volt ahhoz, hogy megérje utánajárni.

6 fotó

Amikor felvette a kapcsolatot a gyárral a cserealkatrész miatt, egészen megdöbbentő ajánlatot kapott: a tükörállító kapcsoló cseréje önmagában 4 millió forintba került volna, ehhez pedig még a brit áfa is hozzáadódott, így összességében több mint 4,8 millió forintra rúgott volna a javítási költség.

Miért került volna ilyen hihetetlenül sokba? A gyári megoldás szerint ilyenkor cserélni kell az egész ajtókárpitot, a motorokat és a komplett tükörszerkezetet.

Hartley azonban nem volt hajlandó egy kisebb kellemetlenségért horribilis összeget fizetni, ezért felhívta egyik barátját, aki korábban Forma-1-es csapatnál dolgozott szerelőként. Egy rövid vizsgálódás után megtalálták a valódi problémát: egy apró alkatrész okozta a bajt, amely – ahogy azt bárki sejtheti, aki ismeri az autóipar belső logikáját – a Volkswagen-csoport különböző modelljeiben, így például a Transporter kisteherautóban is megtalálható.

A rossz hír? Csak ötdarabos kiszerelésben lehetett megvenni. A jó hír? A teljes csomag ára mindössze 380 forint volt! További jó pont, hogy a javítás összesen 20 percet vett igénybe, és Hartley barátja még csak nem is számított fel érte semmit.

5 milliót kért a gyártó a javításért, amit a tulaj megoldott 400 forintból 8

Arra a kérdésre, hogy milyen tanácsot adna más Bugatti-tulajdonosoknak, Hartley azt javasolta, hogy bátran forduljanak megbízható független szervizekhez, hiszen ezek sok esetben az eredeti gyári márkaszervizek árainak töredékéért elvégzik ugyanazokat a javításokat.

Persze nem minden javítás ilyen egyszerű vagy olcsó. Lehet, hogy egy-egy kapcsoló azonos a Transporterben használt darabokkal, de a W16-os motorban bőven van olyan egyedi alkatrész, amit hiába keresnénk máshol.