A Monte-Carlo utcáin lassan egy évszázada folyamatosan megrendezett gyorsasági autóverseny sosem az előzések számáról volt híres, ám a Forma-1-es autók (21. századi) méretnövekedésével még ritkábbá váltak a versenyszerű pozíciócserék.
A 2024-es kiadás különösen rosszul sikerült ebből a szempontból: a Red Bull-os Sergio Perez és a Haas-pilóták első körös balesete miatt elrendelt biztonsági autós szakaszt kihasználva gyakorlatilag mindenki rögtön az elején letudta a kötelező kerékcserét, így a verseny egyszerű és végtelenül unalmas körmenetté silányult.
Ugyan a Monacói Nagydíj több tekintetben kezdi elveszíteni egyedi vonásait, a döntéshozók a verseny felpezsdítésére 2025-re új, csak erre a fordulóra érvényes szabályt hoztak: vasárnap délután mindenki számára kötelező lesz a két kerékcsere.
A hétvége előtt az F1-es versenyzők megosztottan, bizonytalanul nyilatkoztak a reformot illetően.
„Úgy gondolom, jól is, rosszul is elsülhet. Lehet, hogy sima ügy lesz, de lehet, hogy őrült versenyt hoz, ha a biztonsági autós szakaszoknál egyesek nem döntenek jól a kiállásokról” – mondta a négyszeres bajnok Max Verstappen.
„Azt hiszem, egy kicsit felrázza majd a futamot, mert általában csak egy kiállásunk van, és ha az jól sikerül, onnantól már csak elautózunk a leintésig, a lényeg csak annyi, hogy koncentráljunk, ne menjünk a falnak. Két kiállás hozhat valami újat, egyesek spekulálhatnak, kockáztathatnak az időzítéssel. Remélhetőleg feldobja majd a versenyt!” – folytatta a Red Bull hollandja.
A hátrébb lévőknek talán még érdekesebb, izgalmasabb a bokszstratégia kibővülése, a williamses Alex Albon így beszélt csütörtökön:
„A legfontosabb, hogy történik valami a futam feldobására, persze jogos félelem, hogy nem fogja megkeverni a dolgokat, egyszerűen [első ízben] mindenki kimegy már az első körön, aztán igyekszik nyomni a harmadik, negyedik, ötödik körig. Ki tudja? A csapatok stratégái sem tudják, mi lesz, főleg nem a középmezőnyben, és azon is múlik, segítik-e egymást a csapattársak.”
„Utóbbira jó példa a tavalyi dzsiddai verseny, amikor a haasos Kevin [Magnussen] gyakorlatilag buszként használta az autót, hogy Nicónak [Hülkenberg] szabad kerékcserét hozzon össze. Két kiállással, egy ilyen pályán ez simán elképzelhető. Ilyen futam nem hiányozna. Nem azt mondom, hogy rossz ötlet a két kerékcsere, és én is úgy gondolom, hogy meg kell próbálni valamit, de nem fog feltétlenül változtatni a futam jellegén” – magyarázta a brit–thai pilóta.


