Amerika különös világ innen Magyarországról nézve. Még egy rendőri intézkedés is teljesen más, hiszen gyakorlatilag mindig ott van a tűzpárbaj kockázata, bármelyik kesztyűtartóban lapulhat egy csőre töltött .45-ös. Bármikor gázt adhat a sofőr, és esélye is van a menekülésre, a végtelen autópályákon éjjel simán meglóghat a járőrök elől.
Ezért több szabály és szokás is kialakult a közúti igazoltatások során. Többek között egy érdekes mozdulat: amikor a járőr a megállított autó hátuljához ér, mindig megérinti azt, nagyjából a csomagtérfedél vonalában. Erről több kamerafelvétel is árulkodik.
Why do you think the police are touching the cars?
— MAGA Posts (@MAGAPosts) May 3, 2025
pic.twitter.com/mIu1lKmVq3
Miért teszik ezt?
Több okot is megneveztek már, és mindegyik logikusnak tűnik.
1. A sofőr megijesztése / kizökkentése – Ha a vezető illegális tárgyat (fegyvert, drogot) rejteget, a váratlan koppintásra ösztönösen megállhat a mozdulatban, így a rendőrnek plusz másodperce nyílik észlelni a szituációt.
2. Ujjlenyomat hátrahagyása – Régi beidegződés, hogy a rendőr a karosszérián hagyja az ujjlenyomatát, ami későbbi bűnügyi eljárásban bizonyíthatja, hogy ott járt a helyszínen, a sofőr nem tagadhatja le a találkozást. Nick Fresolone nyugalmazott rendőrakadémiai oktató a Reader’s Digest kérésére árulta el ezt a fogást. Ha a helyzet elfajul, vagy valamilyen módon rosszra fordulnak a dolgok, a rendőr érintésével olyan, “egyezményes” helyen hagy ujjlenyomatot, amit minden nyomozó ismer, így egyből, ezen a területen kezdik meg a keresést.
3. A csomagtartó zártságának ellenőrzése – Veszélyesnek ítélt helyzetben a rendőr így győződik meg róla, hogy senki sem rejtőzik a csomagtérben, aki váratlanul kiugorhatna.
A modern eszközök (testkamera) elterjedésével a módszer egyre inkább rutinelem vagy megszokás, és ma már a tapasztalt oktatók gyakran csak a jármű oldalát érintik, hogy kevésbé legyenek kitéve veszélynek.
Azaz a gyakorlat létező, de részben történelmivé váló rendőrségi fogás, amely mögött logikus biztonsági és bűnügyi logika áll.
