A legnagyobb villanymotoros hajót egy ausztrál vállalat, az Incat tervezte és építette meg a dél-amerikai Buquebus komptársaság számára. A 130 méter hosszú és akár 2100 utas, illetve 225 jármű egyidejű szállítására is képes alumínium katamarán, a Hull 096 az argentin főváros mellett fekvő La Plata kikötője és Uruguay között közlekedik majd. Motorjának egy több mint 250 tonna súlyú akkumulátor-rendszer gondoskodik, amely energiatároló rendszerével együtt több mint 40 megawattórás kapacitást biztosít a hajó mozgatásához..

„Ez a hajó bizonyítéka annak, hogy a hosszú távú, de alacsony károsanyag-kibocsátású szállítási megoldások nemcsak lehetségesek, de már most is használatra készen állnak” ‒ jelentette ki a tasmaniai Derwent folyón történt vízre bocsátás után az Incat vezérigazgatója, Stephen Casey.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) adatai szerint a nemzetközi hajózás károsanyag-kibocsátása csaknem 3 százalékát adja világszinten a globális felmelegedésért felelős, üvegházhatású gázkibocsátásnak.

Vízre tették a világ legnagyobb elektromos üzemű teherhajóját 1

Az IMO tagállamai áprilisban egy globális árképzési rendszer kialakításáról döntöttek azzal a céllal, hogy csökkentsék a tengerhajózási ágazat szén-dioxid-kibocsátását. Az intézkedés értelmében 2028-ig minden hajónak át kell állnia az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag-keverékek használatára, mert ellenkező esetben pénzügyi szankciókkal kell majd szembenéznie.

A környezetvédelmi lobbicsoportok ugyanakkor attól tartanak, hogy a bioüzemanyagokra való áttérés járulékos problémákat okozhat, mint például az erdőirtás, és ez véleményük szerint csökkentheti a hajózás okozta károsanyag-kibocsátás visszafogásáért tett erőfeszítések eredményességét.