HVO (hidrogénezett növényi olaj) üzemanyagot használ a Škoda csehországi gyáraiban újonnan gyártott dízelmodellek első üzemanyag-feltöltésére, valamint logisztikai flottájának tankolására – jelentette be a gyártó.
Ez olyan dízelüzemanyag, amely hulladékanyagok felhasználásával készül, szemben a biodízellel, amelyet mezőgazdasági növényekből állítanak elő. Az üzemanyagot többek között a használt étolajat, valamint a növényi és állati eredetű zsírokat felhasználva állítják elő kémiai hidrogénezési eljárással.
A HVO magasabb cetánszámmal rendelkezik, mint a fosszilis dízel (70 az 51-hez képest), ami javítja az égés hatékonyságát, és hozzájárul a károsanyag-kibocsátás, különösen a lebegő részecskék mennyiségének csökkentéséhez. Nem tartalmaz ként, aromás szénhidrogéneket, valamint magas forráspontú szénhidrogéneket sem.
Köszönhetően a fentieknek mérséklődik a károsanyag-kibocsátás, és a dízel részecskeszűrők (DPF) regenerálására is ritkábban van szükség. Régebbi dízelmotorok esetén a HVO üzemanyag hozzájárulhat a csendesebb és simább működéshez is. Az üzemanyag szabadon keverhető hagyományos dízellel.
Hivatalosan a HVO nem igényel mezőgazdasági termőterületet, ezért még inkább fenntartható. Függetlenül a Škoda pozitív terveitől, sajnos éppen körvonalazódik egy botrány, amely szerint olyan mennyiségben van a piacon HVO, amely a valóságban mezőgazdasági területek bevonása nélkül nem lehetséges.
