2023-ban az EU teljes autóállománya 1,4%-kal nőtt, elérve a 249 millió járművet. A legnagyobb bővülést Horvátország érte el, ahol 4,3%-kal nőtt az autók száma. Ezzel szemben Dániában a háztartások 40%-a egyáltalán nem rendelkezik autóval, míg Franciaországban a családok 31%-a két járműt is birtokol ‒ olvasható az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb jelentésében.
Az uniós autók átlagosan évi 12 346 kilométert tesznek meg.
Olaszországban 694 autó jut ezer főre, ami a legmagasabb arány az Európai Unióban. Ezzel szemben Lettországban a legalacsonyabb az autósűrűség, ahol ezer lakosra csupán 381 autó jut. Ciprus pedig a közlekedési eszközök másik kategóriájában vezet: itt van a legtöbb közösségi közlekedési eszköz ezer lakosra vetítve, mintegy 138 darab.
A KSH 2023-as adatai szerint Magyarországon átlagosan 426 autó jut ezer emberre.
Az elektromos autók aránya alacsony
Bár az autók száma nő, az elektromos modellek elterjedése még mindig lassú. Olaszországban az autók mindössze 0,5%-a tisztán elektromos, míg az EU-s átlag 1,8%.
A hibrid autók aránya valamivel magasabb: az olaszországi 5,4% alig haladja meg az uniós 5,3%-ot. Az EU-ban csupán négy országban volt 4%-nál nagyobb az elektromos autók aránya: Svédországban, Hollandiában, Luxemburgban és Dániában. Utóbbi rekorder lett, 7,1%-os részesedéssel.
Az ACEA igazgatója, Sigrid de Vries úgy fogalmazott, hogy az elöregedett járműpark lecserélése hosszú évekig, sőt, évtizedekig is eltarthat. Ehhez megfelelő támogatásra, infrastruktúrafejlesztésre és adókedvezményekre lenne szükség.