A városok dekarbonizációja mellett kiemelten fontos az agglomerációk károsanyag-kibocsátásának csökkentése. Az Iveco ezzel összhangban alkotta meg legújabb autóbuszát, amely a nagy sikerű Crosswayhez csatlakozik. Ebből a típusból ugyanis már több mint 60 ezer darabot adtak el Európában. Kézenfekvő volt tehát ebből kialakítani egy villanyhajtású változatot.
„A Crossway Elec a már elérhető LE verzió mellett együttesen demonstrálja, hogy a zéró emissziós megoldások ma már bárki számára elérhetők az intercity-utasszállításban. Úgy véljük, hogy ez a modell lehetővé teszi majd az Iveco számára, hogy vezető szerepet töltsön be ebben a kategóriában. Az első kiszállításokra 2025-ben kerül sor ebből a modellből” – árulta el Giorgio Zino, az Iveco Bus Europe kereskedelmi üzletágának vezetője.

Az újdonság 12 és 13 méter hosszú változatokban készül (M3/II és M3/III-as osztály). A megrendelők minimum három, illetve maximum hat akkumulátorcsomaggal választhatják. Ezek egy része a hátsó traktusba, egy része pedig a tetőre kerül, így elkerülve a modell csomagtér-kapacitásának drasztikus csökkenését. A modellt nemcsak intercity-, hanem gyermekszállításra is ajánlják, ami nem igényel többet napi 200 kilométeres futásteljesítménynél.
Maximális számú akkumulátor esetén 415 kWh kapacitás áll rendelkezésre, ami 450-500 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, az Iveco szerint. Az energiatároló egységek – az általunk is meglátogatott FPT Industrialból – érkeznek és a legújabb generációs NMC akkumulátortechnológiát képviselik. Nagy energiasűrűséget és jó töltési megoldást ígérnek.A jármű hajtásáról 290 kW Siemens Elfa III villanymotor gondoskodik, amely 3000 Nm nyomaték leadására képes. Az akkumulátorok töltése pedig CCS Combo 2-es csatlakozóval végezhető.

De nézzük, mit mondanak a számok az utastér és a csomagtér kapacitását illetően! A 13 méteres változat 63 ülőhellyel rendelkezik, amiben öt hátsó ülés is benne értendő. Amennyiben négy akkumulátorral szerelik ezt a változatot, akkor 6,2 köbméteres raktér áll rendelkezésre. Ugyanekkora aksikapacitással az 57 ülőhelyes, 12 méteres változatban 5,1 köbméteres csomagtér áll rendelkezésre.
Ahogy más Iveco Crossway modellek, úgy a Crossway Elec is Csehországban, Vysoke Mytóban, a Karosa egykori üzemében fog készülni.