Kinccsel felérő melós gépet mentettek meg lelkes magyar srácok

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.03.30. 15.55

Ez a fajta lelkesedés hiányzik sokszor a mindennapjainkból. Ha reménytelennek tűnő álmokhoz úgy állnánk hozzá, mint az Old School Tuning tagjai ehhez a fészerben lelt öreg Framóhoz, akkor jobb hely lenne ez az ország.

Kinccsel felérő melós gépet mentettek meg lelkes magyar srácok

12772026_918849664895407_4702608797274052766_o Ezernyi autóba, könnyen menthető, népszerű típusba lehetne időt ölni, az Old School Tuning tagjai mégis egy ritka, kevésbé ismert gép, egy hosszú utat bejárt, komoly metamorfózison átesett IFA-Framo feltámasztásával töltik napjaikat.

Framo-történet dióhéjban

A XX. század első felének németországi teherfuvarozását a kétütemű (általában a DKW-tól származó) motorkerékpár-erőforrással hajtott kisáruszállítók végezték. Ezek egyike volt a szászországi Hainichben készített Framo. 1939-ben vezette be a cég pályafutásának legsikeresebb modelljét, a V501/1-es teherautót. A háború után már viszonylag hamar, 1949-ben újraindult a teherautó-gyártás a Framo-üzemben, ahol konyhai eszközöket, gyermekrollereket, kézikocsikat és rotációs kapákat készítettek a háború utáni években. 1949. július 1-jén az üzem neve IFA, azaz teljességében “IFA Vereinigung Volkseigener Fahrzeugwerke, Werk Framo Hainichen/SA” lett, a teherautót pedig akkortól fogva némileg megrövidített karosszériával, egyszerűen csak V501 néven forgalmazták. Az 1952-es Lipcsei Vásáron már az új erőforrással készülő, de még a V501-es sorozat külső jegyeit viselő V901/1-et mutatta be a gyár. Ennél a sorozatnál végre felváltotta a mechanikus féket a kor követelményeinek megfelelő hidraulikus rendszer. A 17 helyett immár 24 lóerős motorral a Framo végsebessége 60 km/h-ról a szédítő 70 km/h-s magasságokba kúszott, s új variánsként az addigi platós és furgon kivitelek mellett megjelent a busz, a mentő és a kombi is. A nyitott felépítményes változatoknál elölről hátra, míg a zárt szekrényeseknél a mai autók stílusában, előrefelé nyílt a vezetőfülke két ajtaja. framo03 Lájktenger nem jár érte, ez már nem a generációkban élő eleven emlék, ahhoz túl öreg, de pont ezért kell mélyen meghajolnunk a kezdeményezés előtt. Ez már valamilyen szinten a történelmi értékek megőrzése, főképp, mert tényleg utánajártak az egyedi munkagép sztorijának.

Rojszi kalandos élete

“Valamikor az 1950-es évek elején kezdte pályáját egy Fogyasztást Szövetkezetnél (AFESZ), ahonnan a 70-es évek elején selejtezték ki. mert tönkrement benne az eredeti kétütemű motor. Mivel akkoriban magánember nem nagyon vehetett teherautót, de még traktort sem, ezért nagy kincs volt így is. Egy apostagi ezermester belebarkácsolt egy MIA stabil motort, amivel újra életre kelhetett. Ilyen motorokat lehetett venni, mert a tanyákon áram híján MIA és MIS stabil motorokkal működtették a locsolószivattyúkat, terménydarálókat és egyéb eszközöket. Ezután aztán bő tíz évig egy Apostag melletti tanyán, Nagykúton használták, gyakorlatilag mindenre, főleg a betakarításkor hordták le vele a földekről a dinnyét, pritaminpaprikát, szüretkor a szőlőt. Szinte csak a tanya és a földek között járt, kizárólag földúton. framo01   Nagyon szerették, beceneve is volt: Rojszi. Ezt a nevet azért kapta, mert valamikor egy Rolls-Royce-poszter került az ülések fölé.  A 80-as évek elején már lehetett kistraktort venni magánembernek is, és kb. ’82 körül egy új csehszlovák TZ4K váltotta Rojszit, amit eladtak Apostagra. Jellemző, hogy mennyire szerették, a gazdasszony megsiratta. amikor elkerült a háztól. Akkor még az eredeti jobb oldali ajtaja megvolt, a belseje is egészen egyben volt, de a motorháztető már az átalakításkor az ezermesternél maradt. Ezután párszor még látható volt az Apostag körüli földutakon, de aztán hosszú időre eltűnt. Több mint 30 év után egy fiatal férfi vett egy házat Apostagon, és az udvaron a garázs mögött, egy fészer alatt rátalált Rojszira. Nem nagyon tudott vele mit kezdeni, hiszen eléggé leharcolt állapotban volt, de érezte, hogy tiszteletre méltó ereklyére akadt, amit nem szabad veszni hagyni.  12748004_919958498117857_5101309110647223787_o Rojszi megvásárlása után nagy izgalommal kezdtünk az életre keltésének. Motorja nehezen, de átforgott, kuplungja kiemelt. váltóját sikerült megjavítani és már a kéziféke is működik. A legnagyobb öröm viszont az volt. amikor egy alapos motor szét- és összeszerelés, tisztítás, karbantartás és néhány alkatrészcsere után Rojszi ismét pöfögni kezdett, motorja életre kelt. Szinte hihetetlen, de ez a szerkezet így, ebben az állapotában is működik!

Rojszi halad…És természetesen megy a saját lábán is ez a kis veszedelem.. :) Közzétette: Old School Tuning – 2016. március 9.

    Sok munka van még hátra, de szándékosan nem tisztítottuk le. hogy mindenki láthassa. hogy hogyan vészel át 30 év állást és mire képes még ez után is egy hatvanéves gép. Rojszi történetét nagyon köszönjük az egykori tulajdonos unokájának, aki felismerte gyermekkora eltűnt gépét és megosztotta velünk családi emlékeit.” – Old School Tuning

Kommentek

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.