Röviden – Alfa Romeo Giulia Super 2.2 Diesel 180 LE
Mi ez?Az Alfa Romeo 159-es utódja, hátsókerék-hajtással, az elmúlt évtized egyik – vagy A – legizgalmasabb szedánja.
Mi tud?Villámgyorsan elcsábít, aztán elülteti a fejedben a gondolatot, hogy vegyél egy ilyet. Kár, hogy kiölték belőle a hátsókerék-hajtás adta plusz izgalmat, és az ESP-t nem lehet kikapcsolni, az csak a QV kiváltsága.
Mibe kerül?A 180 lóerős dízel alapára manuális váltóval, 17 colos felnikkel, a kisebb navigációval: 10 290 000 Ft.
Kinek jó?Aki szenvedélyesen szeret autózni, dízelpárti, de nem akar lemondani a sportosságról és a családot is vinni akarja. Na meg persze Alfa-hívőknek.

Őszintén bevallom, még soha nem vezettem Alfa Romeót, és ha jobban belegondolok még csak nem is ültem egyetlen egyben sem. Szégyen vagy sem, ez van, de most végre elvesztettem Alfa-szüzességem, méghozzá egy olyan nővel, akarom mondani autóval, mint a Malénából Monica Bellucci.

Minden benne van, amit hosszú évek alatt hallottam és olvastam a márkahívőktől. Legalábbis valahogy így képzeltem el, mikor azt mondták, hogy sok a szívás az Alfákkal, de amikor működik, az mindenért kárpótol. A Gulia pedig veszettül működik, legalábbis egyelőre, és reménykedem, hogy ez lesz az az Alfa Romeo, ami nem dobálja a hibakódokat és nem rohad le 5-10 évesen ezer kilométerenként. Ha a jövőben hozza egy használt BMW megbízhatósági szintjét, az bőven elég lesz, mert minőségben már így is a német prémiummal vetekszik.

Egy romantikus hetet töltöttem el Júliával, valamivel több mint ezer kilométert csatangoltunk, nézzük, milyen élmény volt.

Kattints a képre és nyílik a galéria

Külső

Szexi domborulatok, babonázó tekintet, dús ajkak, felfelé kunkorodó csomagtérfedél és az Alfa Romeo összetéveszthetetlen stílusjegyei.

Elöl hosszú, hátul rövid, hangyányit BMW-s a fara, de szebben kidolgozták, mint a Hármast, és a legszörnyűbb, hogy a 18 colos felniket leszámítva ez alapból így néz ki. Nincs rajta sportcsomag, vagy hasonló turpisságok, bemész a kereskedésbe és ezt a gyönyörűséget vágják hozzád, akkor is, ha a legolcsóbbat kéred. Borzasztó, de tényleg.

Az 510 lóerős csúcsmodellhez képest a lökhárítókon venni észre a különbséget – elöl kisebbek a levegőbeömlők, nélkülözi a QV-ben kikandikáló olajhűtőket és az aktív alsó aerodinamikai szárnyat, míg hátul a diffúzor hiánya tűnik fel és mínusz két kipufogó.

A Giulia érdekessége, hogy a német prémium konkurenseknél jelentősen kompaktabbnak tűnik, de ezt inkább csak a forma hiteti el velünk. Tengelytávolsága 2820 milliméter, ami a legnagyobbak között van: a Hármas BMW-nek 2810, az Audi A4-nek szintén 2820, a Mercedes C-osztálynak pedig 2840. Fő konkurensénél, a Hármas BMW-nél kicsit szélesebb és alacsonyabb is, de szinte centire ugyanazokkal az arányokkal rendelkezik, viszont bő száz kilóval könnyebb (1374 kg) mint a BMW 320d, amit az új fejlesztésű alumínium dízelblokknak köszönhet és számos karosszériaelemnek, amik szintén alumíniumból készültek. De 480 literes csomagtartója sem lóg ki a sorból.

Alábbi videónk remekül szemlélteti, hogy mi az, ami alumínium:

Elöl 225/45 R18-as, hátul pedig 255/40 R18-as abroncsok feszülnek, ami abban segít, hogy hátul nagyobb legyen a tapadás. A súlyelosztásra is figyeltek: elöl van a motor és a váltó, amiből egy karbonszálas kardántengely viszi hátra a hajtást a hátsó végáttételhez és a differenciálműhöz, az akkumulátor szintén hátul kapott helyet, mondhatni a csomagtérben. Ezeknek köszönhetően vezetés közben érezni, hogy a Giulia roppant kiegyensúlyozott.

Elől 225/45 R18, hátul pedig 255/40 R18-as abroncsok feszülnek

Elöl 225/45 R18-as, hátul pedig 255/40 R18-as abroncsok feszülnek

A dupla kipufogó jól néz ki ugyan, de hangot ne várj belőle, az nincs nekik

A dupla kipufogó jól néz ki ugyan, de hangot ne várj belőlük, az nincs nekik

Belső

Olaszos belső köszön vissza az utastérben, finom vonulatokkal, lágy ívekkel. Nincsenek illesztési hézagok, sorják vagy zongoralakk-műanyag. Minden puha, kellemes tapintású és letisztult. Még a 8,8 colos TFT-kijelző is tükröződésmentes borítást kapott, ami szintén a prémium érzetet növeli. A navigáció nem a leggyorsabb, de a kijelző felbontása rendben van, csak az a fránya i-Drive-koppintás öli meg a dolgot, itt picit érezni, hogy spóroltak, elég gagyi lett a multimédiás rendszert irányító tárcsa, nincs benne anyag. Persze ezt is felírhatjuk a súlycsökkentés számlájára, és akkor máris örömmel tekergetjük.

A vágott kormány két textúrát kapott, ami nagy kedvencem volt az Alfa Romeo Giuliában, az ülésekről nem is beszélve – roppant kényelmesek, elég nagyok még egy százkilós, közel kétméteres embernek is. És a fejtámlába nyomott Alfa Romeo logó, na meg a kormányon lévő indítógomb…

giphy

A hatsebességes váltó gombja túl nagy az átlagos alkathoz, viszont akinek nagy keze van, annak jó. A nők lehetnek bajban a méretével, arról nem is beszélve, hogy elég nehéz kapcsolni a fokozatokat, főleg a rükvercet. Nem viccelek, a feleségem két kézzel rakta hátramenetbe.

Hátul magam mögött is elfértem, pedig 195 centi magas vagyok, akár egy hosszabb utat is simán be lehetett volna vállalni ebben az üléshelyzetben, azonban öt személynek már rettentő szűk a hely, de manapság ezen már nem lepődünk meg, szerintem az autókat négy személyre készítik, hiába írnak a forgalmiba ötöt.

img_3157-620x414

Nem sok tároló van, és azok is aprócskák

Két embernek bőséges a hely hátul

Két embernek bőséges a hely hátul

Motor

A 2,2 literes dízelmotor 3750-es fordulaton adja le a 180 lóerőt, 1750-es fordulaton pedig a 380 Nm nyomatékot. Bőségesen elég és könnyedén mozgatja az autót ez a teljesítmény.

Adatlap

Alfa Romeo Giulia Super 2.2 Diesel

MotorS4 dízel, turbó 2143 ccm
Teljesítmény180 LE @ 3750
Nyomaték380 Nm @ 1750
Gyorsulás (0-100 km/h)7,2 mp
Végsebesség230 km/óra
Fogyasztás (vegyes)4,2 liter
Listaár:10 290 000 Ft

A felépítmény merevségét két toronymerevítő is segíti, az elöl független dupla keresztlengőkaros felfüggesztésnek hála pedig igen stabil a Gilulia, és mivel nem lehet kikapcsolni az ESP-t, sem a kipörgésgátlót, mondhatni bolondbiztos is. Ezzel ugyan kiölték belőle a hátsókerékhajtás adta móka lehetőségét (a diffizár is feláras), cserébe viszont úgy betapad a kanyarba, mint a fene. A legkisebb tapadásvesztésre közbeavatkozik az elektronika, ezzel az autóval nem fogunk kereszteben autózni, arra ott az 510 lóerős QV, alapáron 24 millióért, ami már sokkal megengedőbb, hála a Race módnak.

A négyhengeres ketyegő minden különösebb zaj nélkül teszi a dolgát, és az utastér zajszigetelése is jól sikerült, autópályán sem kell felemelni a hangunkat, ha beszélgetni szeretnénk. Ahogy forgatjuk a motort, annál sportosabb a zúgás, négyezernél senki nem mondaná meg, aki nem tudja, hogy gázolajat kell tankolni benzin helyett. Ennél fentebb azonban már nem érdemes pörgetni a motort.

Vezetés

A kormányzás közvetlen, dinamikus módban egészen kevés a rásegítés, és ilyenkor a gázreakció is megélénkül, tényleg van értelme kapcsolgatni a vezetési módok között, nem csak dísznek rakták oda a tekerentyűt. Az “a” jelenti a takarékos autózást, a “d” a sportos stílust és az “n” a normál mód. Takarékos állásban bizony bőszen vissza kell kapcsolgatni ha előzésre adjuk a fejünket, ilyenkor valóban visszaveszi a teljesítményt és a gázreakciót a rendszer, cserébe kevesebbet fogyasztunk és a madarak is vidámabban csiripelnek.

A 2,2 literes dízelmotor 3750-es fordulaton adja le a 180 lóerőt, 1750-es fordulaton pedig 380 Nm nyomatékot.

A 2,2 literes dízelmotor 3750-es fordulaton adja le a 180 lóerőt, 1750-es fordulaton pedig a 380 Nm nyomatékot.

A Montecarlo kék metálfényezés gyönyörűen csillog a napfényben, de ennek bizony ára van: 315 000 Ft

A Montecarlo-kék metálfényezés gyönyörűen csillog a napfényben (bár ezt a fotó nem adja vissza), de ennek bizony ára van: 315 000 Ft

A váltások sebessége minden esetben a sofőrön múlik, hiszen manuális egységről van szó, ami pontosan, ám nehezen kapcsolható és ha egy hajszállal rövidebb úton járna, még sportosabb lenne az érzés.

Eléggé benzinpárti vagyok, szóval jól ábrázolja a helyzetet, hogy ez az első dízelautó, amit nemhogy megkedveltem, de egyenesen imádtam. Ebből kiindulva a 200 lóerős alap benzines is olyan élményt nyújthat, aminek már csak a gondolatától feláll a szőr a karomon.

Költségek

A gyári adatokat böngészve 4,2 literes vegyes fogyasztást találunk a táblázatban, ez a valóságban sokkal közelebb áll a 6 literhez. Nálam a legkevesebb 5,8 volt, a legtöbb pedig 6,3, és tényleg minden körülménynek alávetettem: autópálya, országút, hegyvidéki szerpentin és város.

Az extrákat nem méri olcsón az olasz gyártó: a defekttűrő abroncsok és nagyobb méretű féktárcsák 274 000 forintba kerülnek, a tesztautón is látható 18 colos Turbin felnik 315 000-be, a parkolóradar 237 000, elektromos napfénytető 550 000, a 8,8 colos Alfa UConnect 3D navigáció 745 000 forint, amin hasonló árcédula van, mint a Performance csomagon (mechanikus önzáró differenciálművel és Alfa Active Suspension sportfutóművel) 750 000-ért.

Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel 180LE 10 290 000 Ft 
Audi A4 2.0 TDI (190 LE)10 303 890 Ft
BMW 320d (190 LE)10 607 000 Ft
Jaguar XE 2.0 D (190 LE)10 362 000 Ft
Mercedes C 220 d (170 LE)10 755 630 Ft
Bárhová mentem, rendszeresen fényképezték a parkolóban

Bárhová mentem, rendszeresen fényképezték a parkolóban

És miért írtam a címben, hogy mindent értek? Azért, mert most már egy csepp kétségem sincs afelől, hogy egy Alfa Romeo vezetési élménye felül tud kerekedni azon, hogy mekkora parttalan szívás lehet vele az élet a megbízhatatlanságának köszönhetően. Az Alfa Romeo Giuliát minden hibájával együtt imádnám, és ha a régebbi Alfák is ilyenek, márpedig sokan ezt állítják, akkor azokat is. Szerintem ő Az Év Autója, de lehet, hogy az évtizedé…

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű
  • Kiváló vezetési élmény
  • Remek kormányzás
  • Kényelemes ülések
  • Patent úttartás
  • Nagyon megnézik, kitűnik a forgalomból
  • Nem lehet kikapcsolni az ESP-t és a kipörgésgátlót
  • Nehezen kapcsolható váltó
  • Hátul szigorúan csak két személy

Hány pontot adsz az Alfa Romeo Giulia dízel változatának?

1,046 szavazat - átlag: 8.2 (10-ből)

Hány pontot adsz az Alfa Romeo Giulia dízel változatának?