Motorteszt: Suzuki GS500F - Alapmotor
szépen szól a 487 köbcentis, soros 2 hengeres blokk
A bura a GSX-R 1000-ről lehet ismerős
170 km/óra a GS500F maximális sebessége
A Suzuki GS500F minden kezdő motorosnak bátran ajánlható
11 fotó

Motorteszt: Suzuki GS500F – Alapmotor 6

Kőváry Barna

Bevezetésül pár mondatban arról, hogyan is kerültem képbe, és miről is lenne szó……

Alapvetően nem vagyok motoros guru, sem szakújságíró, sem menő streetfighter. De voltam motorosfutár, szerelő, és végigjártam a kötelező szamárlétrát: kis Romet, Simson, MZ is izzott a kezeim között.

Egy Honda MTX 80-as nyergében szembesültem az autós társadalom motorosok irányában érzett hiányos empatikus képességeivel. Az eredmény: három hónap fekvőgipsz, bő egy év rehabilitáció. Na ekkor pártoltam át a négykerekűek biztonságosabb táborához. Beleszerettem a Trabiba. Ezt a szerelmet bő egy évtizedes versenyzés sem tudta kiirtani belőlem.

A közönséget szórakoztattuk, nyíltan felvállalva – amiért persze néha megütöttük a bokánkat (maradva a diplomatikus szóhasználatnál). De a nézők életben tartottak, és ez fordítva is igaz volt!

Januártól a vasárnaponként futó Start autós magazin műsorvezetője lettem, Nagy Sanyi barátommal. A VIASAT3-on futó magazin a vezess.hu szakmai segédletével készül. Innen jött a fantasztikus ötlet, hogy az oldal számára is készítsek motoros teszteket. Nem én találtam ki, a szerkesztőket lehet szidni!


Motoros tesztjeinkhez Szabó Attila nyújtja a segítő jobbot, aki a hungaroringi motoros iskola vezető oktatója, többszörös magyar és kanadai bajnok, és mindemellett színtiszta elmebeteg. Szakadó esőben képes úgy 160-nál egykerekezni, hogy a hajam égnek áll. Szóval Attila profi, nem kezdő a kétkerekűek ismergetésében.

Tesztünk másik alanya a tavalyi bajnok, Suzuki GSX-R 1000 mondhatni fele, a GS 500 F. Ez a motor bajnok tanárbácsink szerint (halkan merem hozzátenni, hogy szerintem is) kezdőknek ideális. Ez tekinthető az MZ utáni második lépcsőfoknak.

A sajtóanyagot idézve: “Ideális motor minden helyzetben”. Hozzá kell tenni, hogy nem néz ki olyan jól, mint amilyen jól megy. Az egyszerűsége a nagyszerűsége. Egy alap 500-ast odaadtak a műanyagosoknak, akik szépen becsomagolták plasztikkal. Ez lett az eredmény. Ettől kis motorunk sokkal sportosabb flash-t ad. A fejidom is a racing elvet követi: megkapta a nagytesó (GSX-R 1000) függőleges lámpasorát.

Kívülről már rendben is vagyunk. Nézzük meztelenül. Egy középkategóriás átlag túra- és sportmotor MZ fékekkel! Vicc, ahogy kinéz, persze komolyabb, mint az ETZ-jé, és hatásosabban is működik.

Maga az erőforrás sem egy dragster erőmű. Ne várjuk, hogy felszaggassa az aszfaltot. Viszont “A” pontból “B”-be kifogástalanul visz el. Igénytelen léghűtéses szerkezet, kőkemény 50 lóerő körüli teljesítménnyel, sportos karakterrel.

Nekem azért különösen szimpi, mert hasonlít a Trabi motorjához. Két henger, léghűtés, meg a zaj, és így tovább. Csak a keverék mámoros illata hiányzik – gondolom másoknak nem annyira.

Futóműve kulturált, igazodik a teljesítményhez. Jól kezelhető, jó indulatú jószág. Nem pattog, nem dobál. Extraként 7, azaz hét helyen állíthatjuk hátul a csillapítást. Ez aztán a Kánaán!

Az ülést is jó mélyre rakták tervezőink, pontosan 79 centiméterre a földtől. Még liliputi motoros kollégáinknak is leér a lába a pirosnál. Tényleg könnyű vele motorozni. Futároknak, kezdőknek és középhaladóknak ideális útitárs.

Azt gondoltam, hogy a 180 kilós súllyal gondban leszek, de erre is rácáfolt a GS 500-as. Nem is tűnik fel, hacsak nem az célunk, hogy esőben, macskakövön folyamatosan Rossit akarjuk utánozni.

Baj talán csak a motor árával van. 1,3 guriga azért nem kevés, de ma már nem szabad semmin sem csodálkozni. Hiába Európába tartunk, illetve az árak alapján már meg is érkeztünk.
Én inkább a szöcskék és endurok szerelmese vagyok, de ha valami jótét lélek nekem adná, biztosan el nem adnám.

Attila is ki tudna békülni vele, de ha esetleg alkudni is lehetne azzal a jótékony tündérkével, akkor egy 1000-es bátyóért többet lenne hajlandó megtenni…


Műszaki adatok – Suzuki GS500F
Lökettérfogat (ccm) 487
Furat x löket (mm) 74,0 x 56,6
Motor felépítése 4 ütemű, 2 hengeres, léghűtéses
Hengerek / szelepek száma V2/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 33(45)/9000
Max. nyomaték (Nm/ford) 40/7400
Végsebesség (km/h) 170
Indító rendszer elektromos
Erőátvitel 6 sebességes
Váz típusa dupla bölcsővázas
Villaszög / utánfutás 25 fok / 97 mm
Felfüggesztés elöl teleszkópos, csavarrugós
Felfüggesztés hátul központi rugóstag, csavarrugós, 7 fokozatban állítható
Fékek elöl 2 dugattyús tárcsafék
Fékek hátul 1 dugattyús tárcsafék
Gumiméret elöl 110/70-17M/C 54H
Gumiméret hátul 130/70-17M/C 62H
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 20
Hossz/szélesség/magasság (mm) 2080 / 820 / 1250
Ülésmagasság 790
Önsúly (kg) 180
Vételár (forint) 1.348.000