Egymilliós külföldi javítást védtek ki furfangos magyarok

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2015.09.28. 06.00

Ez a vége annak, ha egy villamosmérnök-hallgató Franciaországban robban le, és barátjával együtt bevetik a magyar mérnöki furfangot.

A történetet egy lelkes olvasónk küldte, ezúton is köszönet a kaland leírásáért és a képes dokumentációért. Enélkül szegényebbek lennénk egy jó értelemben agyament autós sztorival.
Hosszú és tanulságos mesénk főhőse egy átlagosnak mondható hiba, a tönkrement generátor miatt kényszerült a magyar fifikás észjárás és házi barkács legmagasabb szintű alkalmazására. De lássuk a részleteket.

Nem tölt a Volvo

A technika ördöge egy franciaországi látogatáson csapott le. A svéd autógyártás büszkesége, a V8-as motorral szerelt Volvo S80-as, a 316 lóerős utazóautó generátora megadta magát. Nincs töltés, tehát nincs hazaút sem! 
Igen bosszantó egy ilyen kocsitól, főleg, hogy csak 70 000 kilométer van benne. Na, de sebaj, ez egy Volvo, Volvo-szerviz pedig mindenhol van, így hát irány az első ilyen szolgáltatást nyújtó műhely. Ekkor jött a hideg zuhany, a rossz generátor javítási költsége 3000 euró, ritka típus lévén az alkatrészbeszerzés minimum egy hét. Ha az ember nem milliomos, akkor egy töltéshibáért majdnem 1 millió forintot nem szívesen fizet ki, ezenkívül haza is kellene jönni, mert vége a szabadságnak.  
A szervizes azt javasolta, hogy töltse fel az akkumulátort és úgy induljon haza, állítása szerint hazaér Magyarországra. Otthon csak máshogy fog a tolla a Volvo-szerviznek, mert ez így nem kifizethető.
Mit tesz ilyenkor egy harmadéves villamosmérnök-hallgató? Felhív egy másik villamos mérnököt, hogy létezik ilyen? Hazajut akkumulátorból? 1200 kilométert? 
“ÁÁÁh, kizárt! De az lehet, hogy 2-300 km-t eljutsz” – hangzott az optimista válasz a 2. számú mérnöktől. Optimista, mert végül 70 kilométer jött össze. Tréler? Nem egyszerű, nehéz a kocsi, 1,8 tonna 300 000 forint feletti árak hangzottak el a telefonban. 

De akkor mi legyen? 

Természetesen, ha két elmeroggyant villamos mérnök összefog, akkor a megoldás biztos, hogy nem lesz normális. Tuti, hogy tudományos alapokra akarják helyezni azt. Megtalálják a legbonyolultabbat csak az élvezet kedvéért, mert minden autó hazajön generátor nélkül, csak megfelelő mennyiségű akkumulátor kell hozzá. Megbeszélték, hogy mentőcsapat indul Magyarországról, amely felszerelkezik a szükséges telepekkel és találkoznak.

A felmentősereg.

Előzetes számítások szerint 20-30 A között lesz a fogyasztás (erre legalább jó volt az a 70 kilométeres kudarc az elején) Ezt a helyszínen le is mérte főhősünk egy lakatfogóval. A lakatfogó árammérésre szolgál, nem kell megszakítani az áramkört, ha ezzel mérünk. Nagyon hasznos szerkezet.

Megoldás: rengeteg akku

A lényeg: Minél több akku kell, hogy kicsi legyen a fajlagos igénybevétel és ki tudjuk venni a legtöbbet belőlük. Szóval nem cserélgetjük az akkukat, mert akkor egyesével hamarabb lemerülnek, hanem együtt kötjük rá az összeset a kocsira. Már csak össze kell szedni minél több akkumulátort. Mindenhonnan. Adakozott az apai Lada, és szinte az ismerősi körben fellelhető összes mozdítható, hadra fogható akku. 

Úgy néz ki a végeredmény, mint egy kortárs műalkotás. Végül a halom akku összekötve. Az akkukat természetesen még ki is kellett támasztani, hogy ne mozduljanak el, mert egy esetleges zárlat olyan áramokat indítana el, hogy nincs kábel, ami el ne olvadna. Tüzet meg nem akartunk csinálni.

Így sikerült hét telepet a Mondeo csomagtartójába rakni, ehhez jött még kettő a helyszínen. Az ólomakkumulátorok elektródpotenciálja elvileg azonos függetlenül a gyártótól. 

A kábel egyik végét rákötöttük az eredeti akku csatlakozó pontjaira a motortérben. Ehhez előre eltervezetten hoztunk csavarokat és alátéteket, hogy biztosítsuk az áram számára a megfelelő keresztmetszetet. A 4.4 literes motort ezen keresztül kell majd beindítani.

Szóval bármilyen 12 V-os akkut párhuzamosan köthetünk bármilyennel. Ha valami nem klappol, akkor a két akku elkezdi túráztatni egymást és az egyik lemerül. 

A kábel már behúzva a motortérbe. A szigetelő szalagot nem kímélve ragasztottuk minden hova.

“Készítettünk egy B tervet is. Vésztartalék gyanánt vittünk egy 2500 W-os aggregátort és egy 30 A-es töltőt, ezenkívül, leválasztott csoportokban, a Mondeo generátoráról is tölthetjük az esetlegesen megfáradt akkumulátorokat” – mesélte olvasónk. 

A B-terv, vagyis az aggregátor. Plusz szerszámok, kábelek, csavarok, minden megtervezve.

Remélhetőleg erre nem lesz szükség, mert az elméletileg szükséges kapacitás kétszeresét vittük

A hátulja is komoly lett. Azért nem is olyan rossz. MacGyver se csinálta volna jobban. Ő mondjuk a szürke "DuctTape"-re esküszik

Aki idáig eljutott, annak egy kis mély víz

Az Amperóra (AH) az akkumulátor kapacitását (energiabefogadó képességét) jelenti. 1 Amperóra egyenlő 1 A áramerősség 1 órán keresztüli leadásával vagy 10 A áramerősség 0,1 órán keresztüli leadásával és így tovább.

Tehát ha van egy készülékünk, amely 20 A-t vesz fel, és azt 20 percen keresztül üzemeltetjük, akkor az Amperóra-igény 20 (amper) × 0,333 (óra) = 6,67 Ah. Ciklikus és indító akkumulátorok Ah-kapacitása hazánkban általában 20 órás periódusra vonatkozik. Ez azt jelenti, ha egy akkumulátor 100 Ah-s, akkor az 5 A-t tud leadni 20 órán keresztül úgy, hogy az akkufeszültség nem csökken 10,5 V alá.

Miért van szükség a 20 órás periódusra vonatkoztatni?

Erre a Peukert-effektus miatt van szükség. A Peukert-érték közvetlenül összefüggésben van az akkumulátor belső ellenállásával. Minél magasabb az akku belső ellenállása, annál nagyobb a kisütés/töltés közbeni veszteség, különösen nagyobb áramerősségnél. 

Ez azt jelenti, hogy minél gyorsabban sütünk ki egy akkumulátort, annál kisebb az Ah-értéke (kapacitása). Ellenben minél lassabban sütjük ki az akkumulátort, annál nagyobb annak kapacitása. Ez azért lehet fontos, mivel néhány akkugyártó 100 órás periódusra adta meg a kapacitás- (Ah) értéket, amely így szebb fényben tünteti fel az adott akkutípust. 

Kommentek

  • apaarpi

    Na de nem volt bontó 100 km-es körzetben?

  • v_johny

    Létezik olyan bontó ahol ilyen fiatal V8 S80-at bontogatnak?

  • Guevara

    Nem olyan fiatal a típus már (azóta nem is gyártják már a V8-ast), de egyébként nem csak “végelgyengülés” miatt kerülnek bontóba autók hanem mert pl, rommá törik őket. Tehát vadonatúj modell első forgalomban töltött napján is kerülhet bontóba autó, igaz nem túl nagy az esélye.

  • apaarpi

    v_johny:

    Az S80 nem egy mai típus, sok alkatrész lehet hozzá bontóban.

  • cuebler

    nem lehet, hogy az első 60.000-70.000 km-t egy nyugdíjas német orvos-házaspár tolta a járműbe és utána került csak magyar kézbe? csak mert ahhoz képest, hogy tipikus “utazóautó” és alsó hangon is 7-8 éves, nagyon kevés a kilométer. v8-at biztos nem vennék azért, hogy elmenjek hetente egyszer bevásárolni.
    egy hasonló darab pl: http://www.hasznaltauto.hu/auto/volvo/s80/volvo_s80_4.4_v8_awd_executive_geartronic-8746259

  • v_johny

    apaarpi – 2015.09.28 11:12
    Guevara – 2015.09.28 10:50

    Oké amit írtok, de V8-ból kevés van és feltételezem hogy nem ua generátor van a V8-ban mint egy 2.0 dízelben…

  • v_johny

    Havernak is mindenki mondogatta, hogy bátran vegyen Calibra-t, hegyekben van hozzá minden alkatrész még bontottban is. Persze, csak nem a 2.5 V6 4×4-hez…

  • kazibe

    Ennyi erővel vihetett volna egy trélert is a mondeo.

  • suti

    Ennyit a modern autókról,ezért nem veszek ilyet sohasem.
    Jó kis szocialista autónál nem kell jobb,akinek meg az nem volt jó az csak fizesse a drága összegeket :D :D :D
    Lámpa nélkül eljöttem volna nappal, beinditásnál meg csak meglököm a kocsit, jah ez a modern tragacsoknál nem lehetséges :P

  • prohaszka

    Ekkora baromságot,ha már vittek agregátort és töltőt mi a szarnak kellett a többi cucc!Tölthette volna az aksit menet közben is a töltővel!!!!!!!!!!!!!

  • subtotal

    Hehe, egy dízel hazajött volna :D
    Nade azt nem szabad venni, mert sokkal több a hibalehetőség ééééés drága a javítás!! LOL

  • Fogash73

    A Mondeo által megevett üzemanyagból lehetett volna pár aksit venni kint is…
    Ha már a bontó nem volt opció.

    Amúgy 350-500 dollárért linkelik itt a különféle generátorokat S80-V8-hoz. Vagyis a 3000 euró pont egy nullával van elírva. :(

    http://forums.swedespeed.com/showthread.php?170139-Tutorial-XC90-V8-Replacing-the-alternator

  • ötvencent

    Jah mert mindenki visz magával kirándulni egy 2500 wattos aggregátort is hátha kelleni fog … szóval ha valaki vesz egy ilyent ” ha éppen nincs a csomagtartóban” akkor nagyjából pont ott van árban mint ha megrendelné bele a generátort … igaz nem 1 hét a szállítás . Viszont még mindig van lehetőség pár bontót felhívni vagy az ebayen körülnézni esetleg google hátha van valakinek egy használt a polcon nem hiszem hogy 300 eurónál többe került volna használtan és még akkor is megéri ha csak hazáig jön el vele a kocsi …

  • dokipapa

    Én kerestem volna egy bontót, és egy akármilyen generátort. A felfogatás általában 10-es furat, a feszités, pedig 8-as. Legfeljebb egy laposvasból csináltam volna egy feszitőt. Gerjesztő feszültség be, töltés ki, ‘oszt annyi. Nem vagyok villamosmérnök, csak vizvezeték szerelő……..Ja és a renaultom évek óta megy, skoda generátorral!

  • menőmanó

    “A svéd autógyártás büszkesége, a V8-as motorral szerelt Volvo S80-as, a 316 lóerős utazóautó generátora megadta magát.”

    Erre aztán büszkék lehetnek a svédek. :)

  • Xebulon

    Vettem volna barkácsboltban egy kínai aggregátort (40-80eFt), egy bikakábelt és nyitott csomagtartóval, és működő aggregátorral hazajöttem volna. 20A x 12 V = ez csak 250W. A legkisebb 750W aggregátor elég ehhez. Ha nagyon be lennék szarva a kipufogógázok miatt, akkor tetőcsomagtartóra kötni az egészet.

  • v_nadel

    Engem az érdekelne;sikerült-e megjavitani a generátort?és miért adta meg mag

  • kovatibor

    Van egy kis probléma a cikkben. Lakatfogő lakatrészével egyeháramot mérni nem lehet!

  • Harkanyilaci

    Nekem is van egyenáramú lakatfogóm. (drágább mint a váltóáramú)

  • szipipeti

    Mi Leningrádból jöttünk haza 1982-ben (ma Szentpétervár), miután ott karamboloztunk a Wartburg 353-al. Aki ismeri tudja, hogy a legkisebb koccanás esetén a gépháztető zárszerkezete megütötte a motor hengerfején lévő tengely ékszíjtárcsáját, mely hajtotta a generátort és a vízpumpát. Persze műanyagból volt. Viszont a baráti Szu-ban ismeretlen Wartburg tárcsája helyett a Zaporozsec hasonló alkatrésze további évtizedet szolgált. Szóval kell a “lelemény” külföldön, de minden megoldható egy kis talpraesettséggel!

  • Bullett

    Mondjuk azt a szar V8-ast a Yamaha tervezte és keresztbe lett beépítve a kocsiba. Mellesleg a világ leg kompaktabb V8-ás motorja széria autóban. Mondjuk a generátor meg francia

  • Mikigyerek

    Csak egy kérdés! Ha már úgyis kiment a Mondeo, miért nem húzta haza????

  • tdr

    “Ekkora baromságot,ha már vittek agregátort és töltőt mi a szarnak kellett a többi cucc!Tölthette volna az aksit menet közben is a töltővel!!!!!!!!!!!!!”

    Mert az agyas srácok,szeretik túl komplikálni a dolgokat..Ha nem is így történt volna,akkor nem is lennének furfangosok…Amúgy meg..Minél iskolázattabb valaki,annál jobban nem tud/akar/el felejt alapjáraton gondolkodni..;-)És nem bántásból,de sajnos tényleg ez a helyzet..

  • zoldfulu2000

    Egyrészt nem értem a hekkelést. Irány egy autoklubtagság, aztán tréler haza a védőszárnnyal. Vagy elhúzni a mondeoóval. Vagy vármi :)

    A konkrét kocsira: ez a volvo egyik kedvenc szívatása. Ez egy 100 eurós berhelés, amit márkaszervízben 300 eurós javítás plusz az új aksi, és kb 5 évente aktuális.

    De ez a 3000-es számla új, vagy elnéztétek vagy a svédektől is szokatlan léptékű szívatás. Mondjuk a franciáknál hallottam már ilyen szemétségről más márkától is. Úgy fizetett a tulaj valami 2000 eurót, hogy a javítást a márka magára vállalta garin kívül.

  • v_dala

    Ez komplikát tényleg . A kisegítő kocsiba max 1db aksi amit menet közben tölt + a sajátja bőven elég. Nem egyszer kipróbálva. (40 év gyak) Nem kell egy atomerőművet vinni.

  • nilsholgersson

    Automatát ne akarjatok húzni, főleg ne 1000 km-en keresztül. Aggregátor a tetőcsomagtartóra, oszt gyí haza. Az aggregátor max 50, a töltő 15, itthon egy 10-es bukóval elment volna mindkettő. A Mondeo ennyiből meg se járta oda- vissza….

  • Phrascarica

    jaja, csak kellett volna venni egy tetőcsomagtartót is 200ezerért :), meg aggregátorért taxizni meg töltőért taxizni.
    Igaz még így is olcsóbb lett volna.
    …bár gondolom a sok akku sem volt ingyen, eladni pedig sokkal nehezebb lesz mint a fentieket.
    Egyébként pedig egy közeli rokonom Spanyolországból jött haza dízel Renault Trafficcal úgy hogy +1 akkut vett és egy töltőt. Egy akkuval elment 6-800 km-t… és kétszer kellett eludni hazafelé.
    Én is jártam már rossz generátorral BP-n dízel autóval, egész nap elment :)

  • Kanyaró Malvin

    Gratulálok, nagy ötlet, remek megvalósítás és zseniális sztori. A laikus trélerezők figyelmébe: egy Mondeo nem fog tudni 1,8 tonnás S80-ast plusz a trélert vontatni. Szerintem ezért könnyen kiszedték volna őket az autópályán a rendőrök. De a többi megoldási javaslat tetszett.

  • Chipmunk60

    Nem értem 2 villamosmérnök… Elég lett volna egy generátort vinni, 3-4 csavar s ki van cserélve. Na jó, esetleg egy nagy emelő.

  • HERCULES

    Ehhez nem kell villamosmérnöknek lenni (én is csak egy CNC-s vagyok..)! Elég ha kreatív az ember! Egyébként az a bizonyos “mentőcsapat” útja is pénzbe kerül főleg ha az Ő autójuk is beszarik valahol..!

    Nekem egyszer a Peugeot 605-ösömben kopott el a szénkefe a generátoromból! Épp München felé tartottam és a hiba már Linz-nél jelentkezett (még volt hátra kb. 200-250 km).
    A legnagyobb gond az volt, hogy már esteledett (az osztrákoknál (is) nappal is kötelező a fényszóró használata, a németeknél nem..), szakadt az eső (abalaktörlő) és a fékszervó is elektromos!
    Szóval.. A legelső dolog az volt, hogy lehetőelg lakott települések közelében, de jól vezethető, lehető legrövidebb úton haladjak!
    Igyekeztem olyan helyeket nézni a térképen, ahol vélhetően van benzinkút!
    Az extrém látási körülmények miatt, sajnos egy aksival nem bírta ki az autó, de a benzinkúton általában lehet kapni (vagy valamelyik szupermarket autófelszerelési osztályán ha még nincs túl késő a záráshoz..) akkumlátort és azért az csak 100-200 eurós tétel és utánna bármikor eladható jelentős veszteség nélkül! Így, sikerült megoldanom a kiutat, ott meg dolgozni a céges autóval jártunk. A rossz generátort egy éppen haza induló kollégám elhozta és egy autóvillamossági műhelyben 7 ezer Ft-ért kicserélték a szénkeféket benne és utánna meg vissza!
    A generátor le és felszerelése 10-20 percnél többet nem vett igénybe!
    Nem mellesleg, maradt egy tartalék aksim, amit később Magyarországon el tudtam adni majnem annyiért, mint amennyiért kint vettem…!
    A sok akkumlátor sorba kötésével is lehetnek gondok, főleg ha aza ksi nem a csomagtartó közelében, hanem a motortérben van elhelyezve! Oda még egy plusz aksi már nem igazán férne be, nemhogy 6-7 darab!!

  • HERCULES

    subtotal!
    Látszik, hogy buta vagy az ilyesmihez..! Inkább maradj csendben!

    A diesel is használ áramot (pl. indítómotor, ablaktörlők, fényszóró)!
    A mostani dieselek meg már több áramot használnak, mint a benzienesek! Az elektromos tápszivattyúról nem is beszélve (igen a mai dieselekben már ilyen is van és nem az adagoló szopja az olajat a tankból..)!
    Szóval, nem tudom, hogy mennyire voltak még Magyarországtól, de Ausztrián biztos át kellett jönniük és ott a fényszórót kötelező használni nappal is!

  • Chipmunk60

    Ezeknek az akkumulátoroknak, nem véletlen “indító” a neve! A rövid ideig tartó,nagy áramot képesek elviselni. A lassú kisütés, vagy 12,2V alatti üzem a szulfátosodásukat okozza, ami a halálukhoz vezet… Akkor már az aggregátor is jobb, lepókozva a csomagtartóban, a kipufogót kivezetni egy csövön kívülre. Egy 60-80A-es töltővel megspékelve. Óránként 0.8-1,2L benzint fogyaszt. 160-nál a menetszél miatt már nem is zavaró a hangja :)

  • PistaKoma

    Erről a sztoriról nagy biztonsággal állíthatom, hogy sületlenség!

    Pár éve mi is úgy jártunk, hogy görögországi nyaralásból hazafelé jövet tönkrement a generátor (1,6-os TDCI Ford Focus). A megrázkódtatás után továbbindultunk, lesz ami lesz. Az lett, hogy nagyobb gondok nélkül jöttünk vele kb. 450 km-t autópályán egyenletes 80 km/h sebességgel, persze rádió kikapcs, klíma kikapcs, tompított lekapcsolva, csak helyzetjelző világított. Éppen átjutottunk a magyar határon, amikor annyira lecsökkent a feszültség, hogy elment a kormányzás (elektromos szervó van az autóban), de az adagoló még mindig ment. Bementünk egy benzinkútra, ott 500 Ft felajánlása után kerítettetk egy akkutöltőt, amivel kb. 6 órát töltöttük az akkumulátort. Aludtunk egyet és a töltés után gond nélkül jöttünk 200 km-t Pestre.

    Nagyjából 6-8 amper volt a teljes rendszer fogyasztása, ezt kellett ellátni az akkunak, bírta is kb. 5-6 órán keresztül. Az akku egyébként tényleg belehalt ebbe az akcióba, a kétszeri mélykisütés tönkretette, de nem rendeltük ki az egész rokonságot Szerbiába, sem a baráti kör összes akkuját nem szedettük össze.

    A generátort egyébként 35 eFt-ért cserélték, a rosszat le kellett adni és adtak egy gyári újat. Magyarországon gyártott Denso generátor volt, óvakodjon tőle mindenki.

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.