Magyar buszt tesztelnek Németországban

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.03.03. 16.21

Hamarosan Németországba megy tesztelésre a magyar gyártmányú S91-es midibusz. Emellett a BKV-val is folynak tárgyalások.

Évek óta foglalkozunk azzal, mikor vesz Budapest újra az egykori Ikarus Egyedi Autóbuszgyár dolgozói által fejlesztett és készített midibuszt. Két éve már úgy tűnt, hogy sikerül bevenni a fővárost: az Orangeways megnyerte a 15 vonal üzemeltetésére kiírt tendert a BKK-nál. Ennek köszönhetően közel 30 darab S91-es autóbusz került volna Budapestre. A feltételes mód azért indokolt, mert mindmáig nem történt érdemi lépés ez ügyben.

A pályázó Orangeways szerint azért nem sikerült a buszokat forgalomba helyezni, mert nem kapták meg a szükséges bankgaranciát a Rába miatt, az állami vállalat ugyanis elfelejtette elküldeni a szükséges típusbizonyítványt az Orangeways finanszírozójának, a Növekedési Hitel Banknak.

A győri cégre azonban nincs mit fogni, ugyanis nem a Rába, hanem a Webasto Thermo&Comfort Hungária Kft. rendelkezik az Euro 6-os motorral szerelt S91-es típusbizonyítványával, mely aktív szerepet vállalt korábban a modell megszületésében. A Webasto ugyanakkor valóban jelentős, legalább egyéves csúszással, tavaly december 18-án kapta meg a típusengedélyt a Nemzeti  Közlekedési Hatóságtól. A bankgaranciához azonban információnk szerint nem erre, hanem egy jelentősebb előlegre lett volna szükség. Az Orangeways most tárgyalásokat folytat a BKK-val arról, hogy török gyártmányú Karsan buszokkal teljesítse a szerződést.

S91

Bárhogyan is alakul, újra optimista hangulat uralkodik a buszt tervező Molitusnál, valamint két partnerénél, a Webastonál és a világ 75. legnagyobb autóipari beszállítójánál, a Rábánál az S91-es sikerét illetően. Az Euro 6-os motorral az első változat (ha úgy tetszik, prototípus) március 20-a körül saját lábán megy ki Németországba, Drezda környékére, színre lépett ugyanis egy potenciális német érdeklődő. A jármű három hétig lesz kinn, ezt követően már a zsámbéki Busexpón állítják ki. A német út előtt egyébiránt már Gyömrőn is találkozhatnak vele az utasok, hiszen a gyártó menetrend szerinti járatként fogja tesztelni az S91-est.

A modellt közel nyolc éve gyártják, eddig összesen 14 darab készült belőle. Egy prototípus Gyömrőn van forgalomban, az egyiket a főváros bérli, a harmadik pedig hamarosan Németországba megy. 5 darab Norvégia útjait rója, 6 darab pedig Svédországban közlekedik. Érdekesség, hogy a norvég S91-esek Rába típusjelzéssel, míg a svéd változatok Molitus márkanévvel vannak ellátva. Elképzelhető azonban, hogy nem a németek, hanem a lengyelek lesznek a S91-es új vásárlói, hiszen Lengyelországból is mutatkozik érdeklődés a modellre.

Információnk szerint egy korábbi közbeszerzési pályázatnak köszönhetően jelenleg tárgyalások folynak a BKV és az S91-est fejlesztő szereplők (Molitus, Webasto, Rába) között egy esetleges PKD-összeszerelés lehetőségéről. Hogy mi lesz ebből, még a jövő zenéje.      

Kommentek

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.