Évek óta foglalkozunk azzal, mikor vesz Budapest újra az egykori Ikarus Egyedi Autóbuszgyár dolgozói által fejlesztett és készített midibuszt. Két éve már úgy tűnt, hogy sikerül bevenni a fővárost: az Orangeways megnyerte a 15 vonal üzemeltetésére kiírt tendert a BKK-nál. Ennek köszönhetően közel 30 darab S91-es autóbusz került volna Budapestre. A feltételes mód azért indokolt, mert mindmáig nem történt érdemi lépés ez ügyben.

A pályázó Orangeways szerint azért nem sikerült a buszokat forgalomba helyezni, mert nem kapták meg a szükséges bankgaranciát a Rába miatt, az állami vállalat ugyanis elfelejtette elküldeni a szükséges típusbizonyítványt az Orangeways finanszírozójának, a Növekedési Hitel Banknak.

A győri cégre azonban nincs mit fogni, ugyanis nem a Rába, hanem a Webasto Thermo&Comfort Hungária Kft. rendelkezik az Euro 6-os motorral szerelt S91-es típusbizonyítványával, mely aktív szerepet vállalt korábban a modell megszületésében. A Webasto ugyanakkor valóban jelentős, legalább egyéves csúszással, tavaly december 18-án kapta meg a típusengedélyt a Nemzeti  Közlekedési Hatóságtól. A bankgaranciához azonban információnk szerint nem erre, hanem egy jelentősebb előlegre lett volna szükség. Az Orangeways most tárgyalásokat folytat a BKK-val arról, hogy török gyártmányú Karsan buszokkal teljesítse a szerződést.

S91

Bárhogyan is alakul, újra optimista hangulat uralkodik a buszt tervező Molitusnál, valamint két partnerénél, a Webastonál és a világ 75. legnagyobb autóipari beszállítójánál, a Rábánál az S91-es sikerét illetően. Az Euro 6-os motorral az első változat (ha úgy tetszik, prototípus) március 20-a körül saját lábán megy ki Németországba, Drezda környékére, színre lépett ugyanis egy potenciális német érdeklődő. A jármű három hétig lesz kinn, ezt követően már a zsámbéki Busexpón állítják ki. A német út előtt egyébiránt már Gyömrőn is találkozhatnak vele az utasok, hiszen a gyártó menetrend szerinti járatként fogja tesztelni az S91-est.

A modellt közel nyolc éve gyártják, eddig összesen 14 darab készült belőle. Egy prototípus Gyömrőn van forgalomban, az egyiket a főváros bérli, a harmadik pedig hamarosan Németországba megy. 5 darab Norvégia útjait rója, 6 darab pedig Svédországban közlekedik. Érdekesség, hogy a norvég S91-esek Rába típusjelzéssel, míg a svéd változatok Molitus márkanévvel vannak ellátva. Elképzelhető azonban, hogy nem a németek, hanem a lengyelek lesznek a S91-es új vásárlói, hiszen Lengyelországból is mutatkozik érdeklődés a modellre.

Információnk szerint egy korábbi közbeszerzési pályázatnak köszönhetően jelenleg tárgyalások folynak a BKV és az S91-est fejlesztő szereplők (Molitus, Webasto, Rába) között egy esetleges PKD-összeszerelés lehetőségéről. Hogy mi lesz ebből, még a jövő zenéje.