Ma már teljesen természetes, hogy a 911-es Porschék nagyobbik részében duplakuplungos automata váltó van. Ezek remekül kezelhetőek manuális módban, de villámgyorsan váltanak és kényelmesebbek is. Jelentően javulnak a 911-es menettulajdonságai meg a köridők is, ha PDK van a Porschéban.

Nyilván nem mindig volt annyira magától értetődő az automata 911-es.  1967-ben például furcsán néztek arra a modellre, amiben váltóbot akadt, de a kuplungpedál sehol nem volt benne. Ez volt a Sportomatic.

Zuffenhausenben a 60-as évek végén kitalálták, hogy elkészítik a kuplung nélküli kézi váltót. A sebességváltókaron található egy mikrokapcsoló, amely akkor aktiválódik, amikor a váltót kissé lenyomják. A kapcsoló megnyitotta a pneumatikus szelepet, egy vákuumhenger működtette a tengelykapcsolót és közben a vezető már tette is a következő fokozatot a megszokott H sémában.

Már a 60-as években bizonyították, hogy az automata 911 nem ördögtől való 2

L, D, D3 és D4 jelölés olvasható a váltógombon. Az L jelenti az alacsony fokozatot (low), ez tulajdonképp egy rövid 1-es. A Porsche azt javasolta, hogy emelkedőn elindulva és hasonló helyzetekben használják ezt. Ezek felett pedig a D, D3 és D4 van. Ezeket már úgy kell beosztani, ahogyan azt a kézi váltón is tennénk. A Sportomatic váltó szerkezetét a motor olajköréhez kötötték, ezért abból 2,3 literrel több kell ezekbe a 911-esekbe.

Már a 60-as években bizonyították, hogy az automata 911 nem ördögtől való 3

Ahogyan a Porschénél bevett szokás, az új váltót versenyen tesztelték. Úgy tartották, hogyha kibírja a 84 órás Marathon de la Route-ot, akkor simán megfelel majd a mindennapokban is. A Nürburgringen tartott futamra négy Porsche 911 R-t vittek, ebből kettőt szereltek az új Sportomatic váltóval. Ez győzhette meg ennek a burgundi színű 911 S-nek az első vásárlóját is még 1968-ban. Ebben az évben mindössze 277 darab Sportomatic váltós 911 S készült.

Már a 60-as években bizonyították, hogy az automata 911 nem ördögtől való 4

Európában adták el, majd a 80-as években Kanadába került, jelenlegi tulajdonosa pedig 1990-ben vásárolta meg a 911 S-t. A restaurálását januárban fejezték be, így a pepita betétes, világos bézs színű beltér és a motor is szinte új az autóban. A rádió helyén pedig egy korhű kinézetű, de modern egység van szintén a Porsche Classic kínálatából. Értékét így több mint 40 millió forintra becsülték.

Már a 60-as években bizonyították, hogy az automata 911 nem ördögtől való 5

Forrás: RM Sotheby's, Total 911