Mintegy 300 másodperc ment el a tréning elején azzal, hogyan üljünk helyesen a motoron. Ezalatt több olyan érdekes, megjegyzendő információt hallottam, amit eddig sosem, pedig tizennegyedik éve van motorjogsim, és ETZ-s, Yamaha TDM-es és főleg nagyrobogós múlttal is rendelkezem. Számos tesztmotort is elvittem már, igen drágákat is, igen drága BMW-ket is, nevemet mindig nagyvonalúan odakanyarítva a kártérítési felelősséget taglaló bekezdések alá, de tulajdonképpen most először fékeztem igazán, tudatosan akkorát, amekkorát az épp alattam lévő motor csak bírt.

A Generali is partner a BMW motoros tréningprogramban. Naná - minden biztosítónak jó, ha kevesebb fogalmatlan motoros kóvályog az utakon

A Generali is partner a BMW motoros tréningprogramban. Naná – minden biztosítónak jó, ha kevesebb fogalmatlan motoros kóvályog az utakon


Most először próbáltam megfordulni ipszilonozás nélkül akkora körön, amekkora a kétsávos úton a két járdaszegély között rendelkezésemre áll (6 méter). Most először próbáltam ki tudatosan különböző kanyarodási technikákat.

És most nem értem, miként lehet, hogy a hatóságok úgy adják ki a jogsit boldog-boldogtalannak némi városi gurulás és komikusan egyszerű bójás manőverezés után, hogy mindezekről egyáltalán fogalmuk sincs. Azt viszont értem, miért hallunk a jó idő bekövetkeztekor hétről hétre ilyen híreket.

Különböző kanyarodási stílusokat is próbáltunk: ki tudja, mikor melyik jön majd jól az úton

A BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning több mint 20 éve működik Európában – mostantól a márka intenzív tréningje nálunk is elérhető. Bár a BMW a névadó, filozófia, hogy mindenki saját motorját tanulja meg profin kezelni, így a tanfolyamok teljesen nyitottak, azokon bármilyen márkájú motorral részt lehet venni. A BMW müncheni tréner akadémiáján végzett instruktorok a bajor márka 35 éve működő autós és két évtizede indult motoros tanfolyamok egyre bővülő szakmai tudására építve oktatják a résztvevőket.

Szűk szlalom libasorban

Szűk szlalom libasorban


A program iránt érdeklődő motorosok három hazai tréning programjából választhatnak, amelyek zárt pályán, a kiskunlacházi reptéren vagy a Kakucsringen zajlanak. Az egy, illetve félnapos oktatások díja motorosonként 29 (alap) vagy 34 ezer Ft (haladó és intenzív tréning) között változik. A márka motorjainak árfekvéséhez képest meghökkentően alacsony ár épp annak a folyománya, hogy ki-ki saját motorjának épségét teszi kockára a képzésen. Illetve dehogy is teszi!

Az újságíróbrigádot kettébontották a gyors bemutatón, minket a Mackó becenevű úr instruált. Először megkért minket, hogy motorozzunk körülötte a külső íven – LASSAN – úgy, ahogy ő csinálja belül: fél kézzel, felállva, fél térddel a nyergen, térdelve a nyergen. Emberek – én még úgy nem féltem motoron, mint körülbelül 10 km/H-val száguldva, az R1200R-en térdelve, a gázt a lefulladás és a meglódulás között egyensúlyozva a fordulóban.

Van valami különösen frusztráló ennyi motoros előtt bénázni, de ez is csak erősíti majd az önbizalmunkat és tudatosságunkat közúton

Hogy a BMW mennyire megbízik a trénerekben, jól jelzi, hogy nem sajnálták az összes kapható motorjukat kihozni, amit mindenféle kockázatvállalós nyilatkozat nélkül is odaadtak nekünk. A tréner ugyanis pontosan látja, érzi, ki mennyire képes, és a résztvevőkkel egyenként elbeszélgetve segít mindenkit, hogy a saját tempójában sajátítsa el motorja biztos kezelésének fortélyait, akár kezdő, akár haladó tréningre jelentkezett.

Motorosok, ha nem a motorozásból éltek: ha még nem tettétek, akár a BMW-nél, akár máshol, de mindenképp szánjátok rá egy olcsó bukó árát arra, hogy képzett, hozzáértő oktatók segítségével jöhessetek rá, mennyire nem tudunk motorozni, akkor se, ha azt hisszük! Kell az a pár óra egészséges szégyenkezés, és persze a sikeres lassú szlalom, vészfékezés, kikerülő manőver után a szintén egészséges sikerélmény ahhoz, hogy tudjunk mit kezdeni a “kifordult elém”, “csak úgy kiugrott az útra”, “egyszer csak ott volt előttem” jellegű szituációkkal.