Mintegy 300 másodperc ment el a tréning elején azzal, hogyan üljünk helyesen a motoron. Ezalatt több olyan érdekes, megjegyzendő információt hallottam, amit eddig sosem, pedig tizennegyedik éve van motorjogsim, és ETZ-s, Yamaha TDM-es és főleg nagyrobogós múlttal is rendelkezem. Számos tesztmotort is elvittem már, igen drágákat is, igen drága BMW-ket is, nevemet mindig nagyvonalúan odakanyarítva a kártérítési felelősséget taglaló bekezdések alá, de tulajdonképpen most először fékeztem igazán, tudatosan akkorát, amekkorát az épp alattam lévő motor csak bírt.

A Generali is partner a BMW motoros tréningprogramban. Naná - minden biztosítónak jó, ha kevesebb fogalmatlan motoros kóvályog az utakon

A Generali is partner a BMW motoros tréningprogramban. Naná – minden biztosítónak jó, ha kevesebb fogalmatlan motoros kóvályog az utakon

A Generali is partner a BMW motoros tréningprogramban. Naná – minden biztosítónak jó, ha kevesebb fogalmatlan motoros kóvályog az utakon


Most először próbáltam megfordulni ipszilonozás nélkül akkora körön, amekkora a kétsávos úton a két járdaszegély között rendelkezésemre áll (6 méter). Most először próbáltam ki tudatosan különböző kanyarodási technikákat.

És most nem értem, miként lehet, hogy a hatóságok úgy adják ki a jogsit boldog-boldogtalannak némi városi gurulás és komikusan egyszerű bójás manőverezés után, hogy mindezekről egyáltalán fogalmuk sincs. Azt viszont értem, miért hallunk a jó idő bekövetkeztekor hétről hétre ilyen híreket.

Különböző kanyarodási stílusokat is próbáltunk: ki tudja, mikor melyik jön majd jól az úton

Különböző kanyarodási stílusokat is próbáltunk: ki tudja, mikor melyik jön majd jól az úton

A BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning több mint 20 éve működik Európában – mostantól a márka intenzív tréningje nálunk is elérhető. Bár a BMW a névadó, filozófia, hogy mindenki saját motorját tanulja meg profin kezelni, így a tanfolyamok teljesen nyitottak, azokon bármilyen márkájú motorral részt lehet venni. A BMW müncheni tréner akadémiáján végzett instruktorok a bajor márka 35 éve működő autós és két évtizede indult motoros tanfolyamok egyre bővülő szakmai tudására építve oktatják a résztvevőket.
Szűk szlalom libasorban

Szűk szlalom libasorban

Szűk szlalom libasorban


A program iránt érdeklődő motorosok három hazai tréning programjából választhatnak, amelyek zárt pályán, a kiskunlacházi reptéren vagy a Kakucsringen zajlanak. Az egy, illetve félnapos oktatások díja motorosonként 29 (alap) vagy 34 ezer Ft (haladó és intenzív tréning) között változik. A márka motorjainak árfekvéséhez képest meghökkentően alacsony ár épp annak a folyománya, hogy ki-ki saját motorjának épségét teszi kockára a képzésen. Illetve dehogy is teszi!

Az újságíróbrigádot kettébontották a gyors bemutatón, minket a Mackó becenevű úr instruált. Először megkért minket, hogy motorozzunk körülötte a külső íven – LASSAN – úgy, ahogy ő csinálja belül: fél kézzel, felállva, fél térddel a nyergen, térdelve a nyergen. Emberek – én még úgy nem féltem motoron, mint körülbelül 10 km/H-val száguldva, az R1200R-en térdelve, a gázt a lefulladás és a meglódulás között egyensúlyozva a fordulóban.

Van valami különösen frusztráló ennyi motoros előtt bénázni, de ez is csak erősíti majd az önbizalmunkat és tudatosságunkat közúton

Van valami különösen frusztráló ennyi motoros előtt bénázni, de ez is csak erősíti majd az önbizalmunkat és tudatosságunkat közúton

Hogy a BMW mennyire megbízik a trénerekben, jól jelzi, hogy nem sajnálták az összes kapható motorjukat kihozni, amit mindenféle kockázatvállalós nyilatkozat nélkül is odaadtak nekünk. A tréner ugyanis pontosan látja, érzi, ki mennyire képes, és a résztvevőkkel egyenként elbeszélgetve segít mindenkit, hogy a saját tempójában sajátítsa el motorja biztos kezelésének fortélyait, akár kezdő, akár haladó tréningre jelentkezett.

Motorosok, ha nem a motorozásból éltek: ha még nem tettétek, akár a BMW-nél, akár máshol, de mindenképp szánjátok rá egy olcsó bukó árát arra, hogy képzett, hozzáértő oktatók segítségével jöhessetek rá, mennyire nem tudunk motorozni, akkor se, ha azt hisszük! Kell az a pár óra egészséges szégyenkezés, és persze a sikeres lassú szlalom, vészfékezés, kikerülő manőver után a szintén egészséges sikerélmény ahhoz, hogy tudjunk mit kezdeni a “kifordult elém”, “csak úgy kiugrott az útra”, “egyszer csak ott volt előttem” jellegű szituációkkal.