Öt évvel az aktuális, negyedik generációs Škoda Octavia bemutatkozása után sem kellett nagyon piszkálni a márka egyik legnépszerűbb modelljét. Az 1996-os bemutatása óta a megfizethető Volkswagen-pótlékból szép lassan a kategória egyik legjobb modelljévé nőtte ki magát az Octavia. Vonzó forma, tágas, okos megoldásokkal teletömött belső, és modern technika. A 2024 elején bemutatott megújult Octaviát 150 lóerős, 1.5-ös benzinmotorral és kézi váltóval próbáltuk, négyajtós(nak tűnő) karosszériával.

Škoda, ami mindenre jó 1

Külső

Igaz, hogy aránylag régen, még 2019-ben nyerte el jelenlegi formáját az aktuális Škoda Octavia, és ideje volt már a ráncfelvarrásnak, de a néhány hónappal ezelőtti modellfrissítés alig látszik meg az autón. Kívülről csupán a fényszórók változtak, új, vékony LED-es nappalifény-csík került bele, és a ködlámpa is felköltözött az első fényszóróba. Utóbbi már minden Octaviában LED-es, és az irányjelző is képes futófénnyel jelezni a kanyarodási szándékot.

Škoda, ami mindenre jó 105

Profilból szedánnak tűnik, pedig nem az

A ködlámpa-költöztetés miatt a lökhárító is megváltozott, de minden más maradt a régiben a 4698 milliméter hosszú, 1829 mm széles, 1471  mm magas, 2669 mm tengelytávú autón. Új színek és felnik nélkül nincs facelift, így ezekből is kapott néhányat az Octavia.

A modell továbbra sem mutat semmi megosztót, igazi mindenvivő, amely ugyan nem emeli meg a pulzust ha ránézünk, de bármilyen helyzetben kellően jól mutat. Akár céges matricával, flottában, akár egy drágább ingatlan előtt a felhajtón.

Škoda, ami mindenre jó 106

A kipufogó szinte nem is látszik

Belső

Kellemes tapintású anyagok, letisztult dizájn, otthonos hangulat fogad a 2024-es Škoda Octavia utasterében. Még a tesztautóhoz hasonló, aránylag kevés extrával megtömött változatban is, ahol kézzel kell tologatni, dönteni az üléseket. Bár a kormány aránylag szűk határok között mozgatható, mégis könnyen, gyorsan megtalálható benne a komfortos üléshelyzet, az ülés kellően mélyre engedhető, és a tartása is megfelel az autó stílusához. 

Kormánya mögött digitális műszerfalat nézhet a vezető, 12,3 colos méretben, változtatható dizájnnal, tartalommal. A műszerfal képe éles, tiszta, élénk, hasonlóan a középkonzol tetején, jól látható magasságban lévő 13 colos monitoréhoz. Az óriási kijelző feláras, alapesetben csak 10 colos jár az autóhoz. 

Škoda, ami mindenre jó 107

Civilizált belső tér, jó anyagokból összerakva

A fedélzeti rendszer működése gyors, a menük elrendezése logikus, képes a vezeték nélküli telefontükrözésre, és a kapcsolat is pillanatok alatt összejön a telefon és az autó között. Elöl két USB-C csatlakozón vagy a vezeték nélküli töltőfelületen lehet a telefonokat energiával ellátni, emellett hátul is akad két USB-C csatlakozó ugyanerre a célra. A töltési teljesítmény combos, 45 wattot ígér a katalógus. 

Škoda, ami mindenre jó 108

USB és vezeték nélküli töltő

Simply Clever

Nem hiányoznak a Škoda okosötletei sem az Octaviából, így a parkolócédulát tartó kis műanyag fül vagy az ajtóba rejtett esernyő is megtalálható az autóban. A kényszeres zöldítés utolért néhány kiegészítőt, így a tanksapkában lakó jégkaparó már nem átlátszó, hanem szürke – újrahasznosított anyagból készül –, de az ernyő anyagába és a kárpitokba is csempésztek korábban már használt plasztikokat.

Škoda, ami mindenre jó 109

Ernyő az ajtóban

Az úti holmik elszállásolásához számtalan lehetőséget ad az autó, ajtózsebek mellett megvilágított kesztyűtartó, a felhajtható könyöklő, az utasoldali ülés ülőlapja előtti lehajtható rekesz, a világítás kapcsolója melletti nyitható ajtó mögötti üreg is használható.

Merészen formázott kormánya jó fogású, és aránylag kevés gombbal is megoldották, hogy mindent el lehessen velük végezni. Nem mellékesen a két ezüstszínű görgetőgomb még gyönyörű is. Kis könnyítés, hogy a tempomat kapcsolói egy külön bajuszkapcsolóra költöztek, azt nem a kormányról kell kapcsolgatni. Amúgy sem kell vele sokat vesződni, egy gombnyomással aktiválható a rendszer. 

Škoda, ami mindenre jó 110

Sportos kormány, kevés gombbal

Kézi váltós autóban amúgy rettentő mókás a távolságtartó tempomat működése. Váltások közben is működik, megbízhatóan tartja a beállított követési távolságot, de össze kell vele szokni, és ez tovább tart, mint egy automata váltós autóban. 

Második üléssora szintén parádés kényelmet nyújt, lábnál 190 centivel is marad még úgy féltenyérnyi hely a láb és az első ülés háttámlája mögött, és a plafon is kellően messze van a fejem búbjától. Van miről tölteni a mobil eszközöket, került bele lehajtható, széles könyöklő, szellőzőnyílás, és az ablakra is lehet árnyékolót varázsolni. 

Škoda, ami mindenre jó 111

Árnyékoló a hátsó oldalablakokon

Óriási raktér

Ahogy azt minden Octaviánál megszoktuk, a csomagtartója óriási. Itt a negyedik generációnál 600 literes. Az autó számos részéhez hasonlóan erről is ordít, hogy alaposan átgondolták, hogyan lehet olyanra tervezni egy csomagtartót, hogy azt élvezet legyen használni. Kezdjük azzal, hogy a profilból szedánnak kinéző Octavia igazából egy ötajtós. A hátsó ajtót felnyitva – illetve nyílik, csukódik az gombnyomásra magától is – egy irdatlan méretű nyíláson keresztül lehet telerámolni a csomagtartót. 

Persze, ha rámolás közben valaki ül az autóban és hideg van, az nem fog örülni, ha sokáig matat valaki a csomagokkal. Az Octaviában erre is van megoldás, egy felhúzható roló állja útját a sarkvidéki eredetű levegőnek. Emellett a csomagtartó kialakítása is ügyes, kétoldalt vannak kisebb elválasztott rekeszek – kivehető a kerítés –, van szatyorakasztó, tisztességes világítás, nagyobb kampó nehezebb cuccoknak, és lehet hálóval is a számtalan rögzítési ponthoz pányvázni a rakományt.

Škoda, ami mindenre jó 112

600 literes csomagtartó

Van miről táplálni az elektromos hűtőtáskát, a kalaptartó alá is szerelhető egy újabb tárolóizé, és tépőzáras, bárhová rögzíthető műanyag gátakkal is meg lehet akadályozni a csomagok ide-oda gurulását. A padlószint alatt még pótkerék is van, emelővel, szerszámokkal. Egy baja van csupán az egész raktérnek: nem lehet teljesen sík felületet kialakítani a hátsó sor üléseinek lehajtása után. Folyton marad egy apró kis lépcső. Pont úgy, mint a nagyobb Superbben. 

Technika

Sima benzines, 48 voltos mild hibrid benzines és dízel motorral is megvehető a Škoda Octavia, váltóból hatfokozatú kézi és hétfokozatú, dupla kuplungos – DSG – automata választható. A legkisebb motor az 1,5-ös turbós benzines, ami kétféle teljesítménnyel is elérhető, 115 és 150 lóerővel. A legerősebb benzines a 265 lóerős, 2,0 literes, turbós benzines. Dízelből pedig szintén 115 és 150 lóerős rendelhető, de ezek a motorok kétliteresek. 

Škoda, ami mindenre jó 113

1,5 literes a legkisebb motor, ami az Octavia orrába kerülhet

A Škoda Octavia motorválasztéka:

Benzinmotorok          
Teljesítmény Nyomaték [Nm] Hajtás Váltó Gyorsulás
0–100 km/h [s]*
Végseb. [km/h]*
1.5 TSI/85 kW (115 LE) 220 FWD 6/kézi 10.4 (10.5) 203
1.5 TSI/85 kW (115 LE) mHEV 220 FWD 7/DSG 10.6 (10.7) 203
1.5 TSI/110 kW (150 LE) 250 FWD 6/kézi 8.5 (8.6) 229 (226)
1.5 TSI/110 kW (150 LE) mHEV 250 FWD 7/DSG 8.5 (8.6) 229 (225)
2.0 TSI/195 kW (265 LE) 370 FWD 7/DSG N/A N/A
Dízelmotorok          
Teljesítmény Nyomaték [Nm] Hajtás Váltó Gyorsulás
0–100 km/h [s]*
Végseb. [km/h]*
2.0 TDI/85 kW (115 LE) 300 FWD 6/kézi 10.4 (10.5) 214 (208)
2.0 TDI/110 kW (150 LE) 360 FWD 7/DSG 8.5 (8.6) 228 (225)

Futóműve elöl MacPherson, hátul pedig multilink rendszerű, az autó fordulóköre 11,1 méteres

Vezetés

Szabadidő-autóból hagyományos, alacsony autóba ülve mindig rádöbben az ember, hogy jé, ezeket mennyivel jobb vezetni. Jó, az Octaviát különösen, bár itt nem a sportosság dominál – nem mintha kevés lenne a 150 lóerő –, hanem a komfort, a csend, az utastér békéje, és az, hogy minden működik benne. Sőt, minden jól működik benne.

Škoda, ami mindenre jó 114

Akár térképet is mutathat a műszerfal

Nem idegesítők a vezetőtámogató rendszerek, pedig van belőlük rendesen az autóban, csak akkor szólnak, avatkoznak be, amikor tényleg kell. Nincs hiszti, ha behúzott kézifékkel indulnál – egyszerűen, csendben oldja a féket és mehetsz – és tényleg csak akkor nyafog, ha muszáj. Akinek modern, elektronikával telezsúfolt autó van a feneke alatt, az pontosan tudja, hogy ez mennyire sokat ér. 

150 lóerő

Élénk, kellően erős a 150 lóerős négyhengeres motor, amivel papíron csak 8,5 másodpercnyire van a 100-as tempó. Lakossági használat mellett hangja sincs, és utazóautóként, autópályás tempóval keveset is fogyaszt. Passzol hozzá a manuális váltó is, amely pontos, jó kapcsolási érzettel. 

Škoda, ami mindenre jó 115

Pontos, kényelmes a hatfokozatú, kézi váltó

Kormányzása közvetlen, jól eltalált a rásegítés mértéke is, könnyedén irányítható vele a közel 4,7 méteres autó. Bár nem kifejezetten szűk hegyi utakra való, de a már említett 11,1 méteres fordulókör egész jó adat.

Futóművének kényelméhez sokat hozzátesz a 205/55 R17-es abroncs is – hiába néz ki jól egy peres gumi az autón, ha nem lehet vele létezni Budapesten –, ami jó kompromisszumnak tűnik. Ugyan lehet venni akár 19 colosat is az Octaviára, de a hétköznapok a 17 colossal kellemesebbek lesznek. Futóműhangolása amúgy sportos, nagyobb felnivel már akár zavarók is lehetnek azok az úthibák, amiket így még az ingerküszöb alatt tud tartani az autó. 

Škoda, ami mindenre jó 116

Jaj, az a hátsó ablaktörlő, az mennyire nem néz ki jól ott

Költségek

Valamivel a lélektani 10 millió forintos ár alatt, egészen pontosan 9 598 570 forinttól már be lehet ülni egy Octaviába. Ez a Joy felszereltségi szintet jelenti, és 1,5-ös benzinmotort, hatfokozatú, kézi váltót adnak az autóval. Ugyanez a 150 lóerős motor mild hibridként is kapható, hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltóval, 10,2 millióért. A legolcsóbb dízelmotoros Octavia a 2.0-s TDI, szintén 150 lóerővel és hétfokozatú DSG-vel 10,8 millió forinttól kapható. 

Egy felszereltségi szinttel feljebb lépve – Essence – már bővül a motorválaszték, de érdekes módon lefelé. Legalábbis teljesítményben, mert ennél a felszereltségnél a korábbiak mellett már 115 lóerős sima benzines, benzines mild hibrid és dízelmotorral is konfigurálható az autó. Persze hiába gyengébbek, az árcédulán nagyobb ár szerepel majd. A sor legerősebb darabja az Octavia RS, 265 lóerős kétliteres benzinmotorral, hétfokozatú DSG-vel. 

Škoda, ami mindenre jó 117

LED-es a hátsó lámpa is

Fényezések közül az Atlanti kék alapáras, a Kristály fehér 141 ezer, a fekete-, fehér-, szürke- és kékmetál fényezésért 212 ezer, a metálvörösért további 352 ezer forintot kérnek el. A króm dizájncsomag 157 ezer, a szükségpótkerék 67 ezer, az emelt és erősített futómű 77 ezer forintba kerül. Ezen felül felfoghatatlan mennyiségű és összetételű, különféle fantázianevű csomagokkal lehet még teleextrázni az autót. 

A Škoda Octavia és vetélytársai – Listaár, forint
Škoda Octavia 1.5 TSI (150 LE) 9 598 570
Mazda6 G145 (145 LE) 13 779 900
Peugeot 408 PureTech 1.2 (130 LE) 15 460 000
Toyota Camry 2.5 Hybrid (231 LE) 16 620 000

Értékelés

A negyedik generációs Škoda Octavia bemutatása óta lassan, de biztosan a kategória etalonjává nőtte ki magát. Észszerű motorkínálatával, óriási, átgondolt, jól használható és szerethető belsejével, praktikus, tágas csomagtartójával, a lehetőségekhez képest élvezetes vezethetőségével nincs olyan felhasználási terület, amire ne lenne megfelelő. És még az ára is versenyképes, lehet belőle már 10 millió forint alattit is kapni.

Škoda, ami mindenre jó 118

Kényelmesek a hátsó ülések

Mellette – Ellene
 
  • Tágas belső
  • Erős, csendes motor
  • Jó váltó
  • Rengeteg választható extra
  • Nagy, jól használható csomagtartó
 
  • Drága extrák

Szavazás

Hány pontot adnál a kéziváltós, benzines Octaviának?
átlag
8.38
szavazat
1186
Hány pontot adnál a kéziváltós, benzines Octaviának?