Röviden – Hyundai Kona N
Mi ez? 2017-ben mutatta be a Hyundai kis méretű szabadidő-autóját, a Konát, amiből van már elektromos, hibrid, mostantól pedig roppant sportos változat is, Kona N néven
Mit tud? Bármit kérhetsz tőle, megcsinálja. Ha kell, hörög, harap és szétrázza a vesédet, de képes csendben és kényelemben is elvinni bárhova
Mibe kerül? A Hyunda Kona N árlistája 11.799.000 forinttól indul, amit azért lehet még tovább növelni néhány feláras extrával  
Kinek jó? Igazából bárkinek, aki éppen egy szabadidő-autóban akarja magát autóversenyzőnek érezni

Eddig is bőven volt miből választani, ha valaki Kona-vásárláson törte a fejét. A Hyundai kis méretű szabadidő-autója kapható benzines, dízel, mild- és igazi hibrid, valamint teljesen elektromos változatban is, a hajtáslánc lehet első- és összkerékhajtású, és váltóból is van választék. Akik viszont valami furcsa okból olyan Konára vágytak, ami nagyon megy, és közben hörög, durrog, azok is megnyugodhatnak, rájuk is gondolt a Hyundai. Amit keresnek, azt úgy hívják, hogy Kona N. Kipróbáltuk mi is az új modellt Németországban.

Az N már ismerős lehet az i30 és i20 modellekről, azoknál is a sport modellt jelzi, Maga a betű utal  a dél-koreai márka fejlesztési központjára, Namyangra, illetve a Nürburgringre, ahol a futóműhangolást végzik, de a cég szerint két kanyart is belelálthatunk az N-be.

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 1

Mozgalmas formaterv, a kasztni minden centijén van valami érdekes

Külső

Hiába néz ki komolyan a sportos ruhába öltöztetett Kona, méretei alapján mégiscsak a kis méretű SUV-ok közé tartozik a maga 4215 milliméteres hosszával, 1800 mm-es szélességével, 1565 mm-es magasságával, 2600 mm-es tengelytávjával, 173 mm-es hasmagasságával. Már a polgári Kona formája is igen mozgalmas, az autó minden tenyérnyi felületén van valami izgalmas ív, játékos forma, egy apró akármi, de a sportos N változaton ezt még tudták fokozni.

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 2

Nem gyakori a kétliteres, 280 lóerős benzinmotor ebben a kategóriában

Egyedi hűtőmaszk, néhány piros díszcsík, formás tetőspoiler teszi még érdekesebbé a Sonic Blue fantázianevű fényezésbe bújtatott autót, a figyelmes szemlélő pedig még dombornyomott N betűt is felfedezhet a küszöbön, illetve még számos helyen elrejtve a kasztnin, megörülhet a harmadik féklámpa háromszögletű formatervének és a két formás kályhacsőnek is az autó hátulján. Utóbbiak nem csak dísznek vannak ott, ha kell, muzsikálni is tudnak. 

Szemből csak apróságokban különbözik egymástól a sima és az N-es Kona:

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 3
Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 4

Belső

Beülve a kormány mögé a legtöbb ember rögtön, reflexből nyúl a Konában az ülés magasságállító gombjáért. De a vezetőülés legalul van, lejjebb már nem lehet állítani. Nincs ezzel nagy baj, egy SUV-ban ülünk, amit főleg a magas építés, jobb kilátás miatt vesznek, de ez mégiscsak egy sportos valami. Aminek földközelben lenne a helye. (Nagy szerencse, hogy a Hyundai azokra is gondolt, akik túl tudnak lépni a SUV-függőségen, és csak egy irgalmatlanul izgalmas vaddisznót akarnak, ugyanezzel a technikával. Na, nekik ott az i30 N.)

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 5A sportos kormány – extra gombok is vannak rajta, a kékek a vezetési módokat és a spéci, előre definiált beállításokat aktiválják, a kerek piros pedig 20 másodpercre teletolja adrenalinnal az autót és szűkre húzza a pupilláit – és váltófülek mögötti digitális műszerfal képernyője 10.25 colos, ugyanakkora, mint a tőle jobbra lévő központi érintőképernyő mérete, és ha ez nem lenne elég, van állítható dőlésszögű, de plexilapra vetítő head-up display is, ami természetesen extra, sportosabb grafika megjelenítésére is képes. Szerencsére maradt hely rendes klímakonzolnak, 12 voltos és USB-csatlakozónak, vezeték nélküli indukciós töltőnek is, van jól pakolható rekesz a könyöklőben és pár apróság az ajtózsebben is elfér.

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 6

Villámgyors és kényelmes a Kona N dupla kuplungos, nyolcfokozatú automatikus váltója

A sok, rideg műanyagot is bőséggel tartalmazó bútorozáson is látszanak a sportos gének, vannak komolyabb oldaltartású, bár kurta ülőlapú ülések, sok N logó elszórva mindenfelé, fémpedálok, és kékes árnyalatú díszöltésekkel feldobott kormány, ülés, kézifékkar. Elöl kellemes méretű az utastér, nagyra nyíló ajtón lehet megközelíteni az üléseket, azonban a második sorban már nem ennyire nagyvonalú a tér, az ajtónyílás is kisebb és 190 centivel a lábtér és a fejtér is pont határeset. Még elférni benne, de már pont nem marad semmi légrés az élő és élettelen között.

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 7

Itt nem a nyugodjon békében szöveg jön a piros gomb megnyomása után, hanem 20 másodpercnyi őrület

Csomagtartója 361 literes alapállásban, az osztottan dönthető háttámlák lehajtása után pedig 1143 liternyi csomagot lehet benne szállítani, és van padló alatti rekesze is, a csomagtartó legmélyén pedig szükségpótkerék, emelő várja, hogy leásson értük valaki.  

Technika

Mindössze egyetlen motorváltozattal kapható a Kona N, és kizárólag dupla kuplungos, olajfürdős, nyolcfokozatú automatikus váltóval érkezik. A kétliteres, négyhengeres, turbós benzinmotor legnagyobb teljesítménye 280 lóerő, csúcsnyomatéka 392 Nm. A katalógus szerint ez békeidőben, varázslat nélkül 6,4 másodperces 0-100-as gyorsulásra elég, de a Launch Controll használatával 5,5 másodpercre is lerövidíthető a sprint ideje. Emellett adaptív futómű, elektronikusan vezérelt differenciálmű segít abban, hogy önfeledt kurjongatással vessük bele magunkat a kanyargós hegyi utak leküzdésébe. 

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 8

280 lóerőt facsartak ki a kétliteres turbómotorból

Vezetés

Klassz dolog egy kemény, hörgő kipufogós, ideges vaddisznót hajszolni, de az élet nem csak ebből áll. Üvöltő kipufogóval, szétrázott belső szervekkel megérkezni Debrecenbe, nem biztos, hogy mindenkinek jó muri. A Kona N egyik legértékesebb képessége pont az, hogy egy autóban rögtön kettő is van. Illetve lehet több is, de a csendes, komfortos futóművű családi – jó, kis családi – szabadidő-autó áll a skála egyik, míg a kőkemény, durrogó kipufogójú, izgága vadállat a másik végén. És a kettő között beállítástól függően még kikeverhető jó néhány köztes példány is, az igényektől, vezetési tudástól, aktuális feladattól függően. Mert a Kona N-ben az égvilágon minden lényeges és lényegtelen paraméter módosítható, személyre szabható.  

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 9

El lehet bíbelődni a beállításokkal

A motor, kormányzás, felfüggesztés, váltó, menetstabilizáló és kipufogóhang beállítására mind-mind háromféle opciót kínálnak, de az elektronikus vezérlésű differenciálmű és a head-up display is beállítható sportos és normál használatra is. Akit meg végképp elragadott a versenyzés hangulata, annak a fedélzeti rendszer még tricsimillió apró finomsággal kedveskedik, látványos grafikájú G-szenzorral, köridőmérővel, mindenféle csinos grafikonokkal. Ami pedig a legjobb, hogy ezek tényleg azonnal érezhetőek is vezetés közben. Gombnyomásra elhallgat a kipufogó és nem bolondul meg a család 300 km sztrádázás után sem, és ha kell, egészen könnyűvé válik a kormány, lággyá a futómű. 

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 10

19 colos, kovácsolt alufelnik mögül kukucskálnak a piros féknyergek

Sajnos a jelenlegi, egyes országokban ismét erősödő járvány miatti lezárások, illetve később a Németországot elöntő áradások módosították a programunkat is, mindkét kinézett versenypálya kicsúszott a programból, helyette néhány korlátozás nélküli autobahn-szakaszon próbálhattuk kinyomni a Kona N szemét. A 200 fölötti tempó azért így is összejött, de a tét nélküli kanyarba beesés sajnos így kimaradt a menüből, mégiscsak közúton autóztunk. 

Az viszont kiderült az autóról, hogy ennél szórakoztatóbb szabadidő-autó még nem készült ebben az árkategóriában. Sportosra hangolva kemény, határozott, pontos kormánnyal lehet pont oda tenni az autót, ahová szeretnénk, miközben teljesen hülyebiztos, a 17 centis hasmagasság ellenére sem érezni semmi kilengést. A dupla kuplungos váltó villámgyorsan, ügyesen kapcsolgat a fokozatok között, és bár vannak váltófülek a kormány mögött, nem hiszem, hogy a népesség 98 százaléka okosabban választaná ki a megfelelő fokozatot, mint a gép maga.

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 11

Aki úgy gondolja, jobban tudna maga váltani, a váltófülekkel felülbírálhatja az automatát

De próbálkozni lehet. Közben meg jön a hang a dupla kipufogóból, nem, nem hangszórókból, hanem valóban az autó feneke felől. Civilizálttá finomítva teljesen megváltozik a Kona, ilyenkor olyan, mint bármelyik, hasonló méretű társa. Csendes, kényelmes és könnyen vezethetővé válik, és valószínűleg a nem túl zöld módon autózva összehozott 9-12 literes fogyasztása is emészthetővé szelídül.

Költségek

Tudásához, műszaki tartalmához képest nem tűnik soknak a Kona N-ért kért 11.799.000 forint. Pláne, hogy hasonló teljesítményű és tudású autót – 280 lóerőről beszélünk, adaptív futóművel, elektronikusan vezérelt differenciálművel, és egyéb nyalánkságokkal – nem is igazán találni a piacon, de ha mégis sikerülne, az teljesen más árkategóriában lenne. Mivel egyféle motorral, váltóval, hajtáslánccal kapható csak a sportos Kona, az alapárat már csak feláras extrákkal lehet tovább növelni. Ilyen a különleges Atlas White és a metálfényezés 60-150 ezer forintért, az elektromos tetőablak 250, az elektromosan behajtható külső tükör 35, a bőrkárpitozás 325 ezerért. A fűthető kormánykerékért 45, a fűthető hátsó ülésekért 65, az elektromos állítású első ülésekért 200 ezer forintot kell még kifizetni.

Egyet fizetsz, kettőt kapsz – Hyundai Kona N 12

Hátulról sem nevezhető unalmasnak a Kona N

Értékelés

Abban a korban, amikor egy autó katalógusa már rég nem a motorról, teljesítményről, műszaki mágiáról szól, hanem konnektivitásról, hibridségről, CO2-kibocsátásról, a Hyundai remek érzékkel célzott meg magának egy más gyártók által teljesen elfelejtett, semmibe vett vásárlócsoportot, azokat, akik még szeretnek és tudnak is vezetni. Remélem, a Hyundainak bejön és kiderül, nincsenek is kevesen ezek az emberek és érdemes nekik megadni, amire vágynak. A Hyundainál ebből most van választék, a Kona N mellett ott az i30 N és az i20 N is, és mindegyikük árcéduláján emészthető összeg olvasható. 

A Kona N azoknak lehet klassz választás, akik ragaszkodnak a szabadidő-autó, crossover megjelenéshez, és egy autóval akarnak megoldani mindent, az élményautózástól a hosszú távú túraautózásig. 

Mellette – Ellene
 
  • Erős motor
  • Adaptív futómű
  • Differenciálzár
  • Igazi kipufogóhang
  • Finomhangolható motor, váltó, futómű
 
  • Átlagos anyagok az utastérben
  • Nem túl tágas második sor

Szavazás

Ha 1 és 10 pont között kellene értékelned a Hyunda Kona N-et, te hány pontot adnál neki?
466 szavazat - átlag: 8.09 (10-ből)
Ha 1 és 10 pont között kellene értékelned a Hyunda Kona N-et, te hány pontot adnál neki?