Röviden – Fiat Tipo 1,4 T-Jet (120 LE) S-Design | |
---|---|
Mi ez? | A Fiat 2015-ben, 20 év kihagyás után újra feltámasztott kompakt modelljének ötajtós változata, 1,4-es, turbós benzinmotorral |
Mit tud? | Jó megjelenésű, tágas, nagy csomagterű, öt embernek is komfortos autó |
Mibe kerül? | Ötajtós Tipót már 4,155,000 forinttól lehet kapni, a tesztben szereplő autó extrákkal felpumpálva pedig 6,1 millió forint körül áll meg |
Kinek jó? | Akik megfizethető, tágas és használható autóra költenék a pénzüket és a presztízs nem nagyon izgatja őket |
A Tipo márkanév egész jól csengett 1988 és 1995 között, még az Év Autója címet is bezsebelte 1989-ben. Akkor, amikor Magyarországon tervet készítettek az ideiglenesen itt állomásozó szovjet csapatok kivonásáról, a magyar–osztrák határon megkezdődött a műszaki zárrendszer, a “vasfüggöny” felszedése, meghalt Kádár János, Sopronnál megkezdődött a Páneurópai piknik, ahol a frissen megnyitott határszakaszon tízezernyi NDK állampolgár menekült át nyugatra, az év vége felé elkezdték lebontani a Berlini falat, majd decemberben kivégezték Nicolae Ceauşescu román kommunista elnököt és feleségét. Kalandos egy év volt, az biztos. Aztán 1995-től 20 éven át nem volt Tipo márkanévvel Fiat.

Vasalt él töri meg az ajtók síkját
Egészen 2015 májusáig kellett várni a feltámadásig, amikor Rácz Tamás kollégámmal olyan szerencsések voltunk, hogy élőben nézhettük végig a megújult Fiat Tipo – Isztambulban még Aegea néven futott változatának – törökországi világpremierjét. Ott, akkor még nem ülhettünk bele, de a koncepció már világos volt: megfizethető áron, nagy, kényelmes autót akartak gyártani, amely egész Európában népszerű lehet.

Csinos darab, még ebben az egérszürke ruhában is
Azért, hogy ne csak az árérzékeny piacokon lehessen sikeres a modell, háromféle karosszériaváltozat is kapható Tipóból, a keleten népszerű négyajtós mellett ötajtós és kombi Tipo is kapható. Megnéztük, mit tud az ötajtós változat, 1,4-es, turbós benzinmotorral.
Ott voltunk az újkori Fiat Tipo bölcsője mellett: