Röviden – Volkswagen California Balaton Edition
Mi ez?Balaton-kiadás a már hazánkban is megvásárolható a VW California kempingautóból.
Mit tud?Hivatalosan lakóautó, de inkább nevezhető kempingbusznak. Van hely benne aludni, viszont főzésre vagy zuhanyzásra nem alkalmas.
Mibe kerül?Magyarországon június közepe óta érhető el, 18,6 millió forintos induló áron. A tesztben szereplő jármű extrákkal együtt 23 millió forintba kerül.
Kinek jó?Azoknak az embereknek érdemes a VW California mellett dönteni, akik szeretik a barangolós, autós családi nyaralásokat. A modellváltozat az év többi részében pedig tökéletesen használható mikrobuszként családi jövés-menésre.

Három évvel ezelőtt mutatkozott be a Volkswagen Transporter és a Multivan hatodik generációja Amszterdamban. Velük párhuzamosan a személyszállító változat alapjaira épülő California Beach is átesett a frissítésen. A Volkswagen lakóautójának népszerűségét jól tükrözni, hogy míg 2014-ben még összesítve az ötvenezredik legyártott darabnál tartottak, addig idén már 100 ezer felett jár a California értékesítése. Csak tavaly 15 555 darab ilyen lakóautót vásároltak az emberek, ami 18 százalékos bővülésnek felel meg. A modellváltozat 30 év után hazánkba is elérkezett, de hogy különleges legyen az első találkozás, a VW összerakott egy Balaton-kiadást.

Béke és nyugalom szigete.

Mind lenyit

Külső

A Balaton Edition sarkosan fogalmazva az a fajta jelenség, amikor egy jármű színe előbb taglóz le egy embert, mint maga az autó. A Transporter formatervét jól eltalálták, harmonikus, németes, modern meg minden. Na, de ilyen színt!? A hivatalosan “Acapulco-kék” metálfényezés tökéletesen megteremti a tengervíz látványának illúzióját. Még így ősszel is. A mexikói metropolisz és a Balaton egymástól légvonalban legalább 10 ezer kilométerre van, ez a fényezés mégis tökéletes leképezése a magyar tengernek.

A más piacokon California Coast néven futó modellváltozat méltó rá, hogy a magyar tenger nevét viselje. A jármű méreteiből és a hasábtestből adódóan ideális kiránduló autó lehet. Karosszériája 2,30 méter széles, 4,9 méter hosszú és 1,9 méter magas: pont ideális ahhoz, hogy elférjünk vele egy bevásárlóközpont parkológarázsában, de egy kempingben sem lóg ki a méreteivel a többi lakóautó, vagy kempingbusz közül.

Teljes készültségben áll a Balaton Edition a kempingezéshez. 23 millió forint a tesztautó listaára

Megjelenését nemcsak a fényezése és a Balaton-felirat emeli ki, hanem a nappali menetfénnyel ellátott LED-fényszórók, illetve a szintén LED-ekkel világító hátsó lámpák is. A 17 colos Woodstock-fekete betéttel ellátott könnyűfém keréktárcsák pedig egyedi jellemzőkkel ruházzák fel. Ha a szomszéd ezt meglátja, biztosan felteszi magában a kérdést, hogy miből telik valakinek ilyen autóra?! Az összképet a karosszéria bal oldalán található, kihúzható ponyva teszi teljessé, amely alatt bármikor el lehet szürcsölni egy balatoni olaszrizlinget.

Belső

A Balaton-felirat beindítja a magyar ember fantáziáját. De csalódni fog, aki lángossütőt, gyúródeszkát, hot-dog készítőt, esetleg vattacukros üstöt keres benne. A németek ilyen dolgokkal nem szerelték fel a járgányt. A kempingautót hét személyre kalibrálták: a hátsó sorban háromszemélyes üléspad, vele szemben két kivehető ülés kapott helyet. A legelső sorban pedig két, manuális gerinctámasszal és karfával ellátott ülést építettek be. Az utastérben igényes az anyaghasználat, nincsenek kopogós műanyagok, még a kesztyűtartó feletti kis nyitható fakkot is velúrral bélelték ki. A műszerfalat teljes hosszában a karosszériával megegyező színűre fújt dekorlemez fogja át, alatta pedig csiszolt, ezüstlemez kelt elegáns hatást.

Még délidőn is eléggé besötétíthető a jármű beltere

Ezt a szolid belső tuningot leszámítva az utastér alaphelyzetben inkább hasonlít egy Multivanre, mint egy kempingautóéra, ami többek között annak is köszönhető, hogy a vezető mögött nincs integrált konyhapult, így jellegében az utastér inkább a business kategóriához közelit. Ezen gyorsan lehet segíteni, mert a Balaton Edition-ból percek alatt lakályos kempingbusz varázsolható. A háromszemélyes üléspad egy mozdulattal lehajtható, de a két különálló üléssel sem kell sokáig szórakozni. Egy kis karnak köszönhetően mindkettő hátlapja egyszerűen és gyorsan lehajtható.

Kiegészítésképpen a csomagtérben van egy kis “fejtámla” az ágynak, mely lényegében egy farostlemezekre fektetett matrac, ahová leteheti fejét a megfáradt utas. Ebben a formában ez szükségmegoldás, ha valaki az utastérben akar nagyot pihenni, akkor érdemes valamilyen vékony matracot szerezni erre a célra, mert az mégiscsak kényelmesebb, mint az ülések hátlapján heverni. A legteljesebb pihenést a tetőn lévő kempingsátor adja: felállításához mindössze el kell húzni a vezető feletti rolót, majd ki kell hajtani a rögzítő pántokat és le kell venni a biztosító hevedereket. Ezt követően a sátorlap alján található rudat felfele kell nyomni és már kész is a privát hálószoba.

A sátor két oldali kis ablakai csökkenthetik a bezártságérzetet az emeleten

A feljutáshoz azonban nincs külön létra, így az utasok a kétzónás digitklíma és a bőrborítású multikormány felett lógathatják a lábaikat. A fenti rész nem sivár, hiszen a sátor két oldalán helyes kis ablakocska húzható ki a cipzárral, emellett van itt LED-olvasólámpa és USB-csatlakozó is. A Balaton Edition tetején nagyon komfortosan el lehet elbújni pár órára, vagy egy éjszakára a világ elől. A csípős őszi reggeleken állófűtéssel érdemes felmelegíteni az utasteret.

A belső teret számos megoldás teszi praktikussá, minden utas találhat helyet a kisebb-nagyobb holmiknak. Az ülések alatt kis műanyag fiókok vannak, a jobb oldali elektronikus működtetésű ajtóban pedig egy kempingasztal van elrejtve. A kávés és üdítős poharakat sem kell kézben tartani, mert a jármű oldalfalában négy pohártartó és egy kisebb polc, a vezetőtérben pedig a váltókar alól kihajtható fakkban két további pohártartó és egyliteres üdítő tárolására alkalmas tartó kapott helyet. Az ülések kivételével akár kisebb-nagyobb rakományok is szállíthatók a Balaton Edition-ban, hiszen a padlólemezbe rakományrögzítőket is építettek.

A vezetőülés felett lógathatjuk a lábunkat pihenés közben.

Technika

A tesztjárműben a Volkswagen 2.0 literes, négyhengeres, változó geometriájú turbóval szerelt, 150 lóerős (110 kW) dízelmotorja dolgozik, mely SCR-katalizátorral és AdBlue adalékanyaggal teljesíti az érvényben lévő károsanyag-kibocsátási normákat. A 1968 köbcentiméteres erőforráshoz duplakuplungos (DSG), hétsebességes automata váltó csatlakozik. Az utasok nem érzékelnek semmit sem a fokozatváltásból, ami komfortosabbá teszi az utazást. Az üzemanyag-fogyasztás mérséklése érdekében stop&start rendszerrel látták el a járművet.

Magyar alkatrészek is vannak benne

A Balaton Edition-ban számos vezetéstámogató asszisztens gondoskodik a megfelelő biztonságról és a veszélyes szituációk elkerüléséről.  A motorfék-üzemi nyomatékszabályozás (MSR) megakadályozza a hajtott kerekek blokkolását síkos úton, az elektronikus differenciálzár (EDS) sima és komfortos elindulást tesz lehetővé különböző tapadású útfelületeken. A fékasszisztens (BAS) pedig nagy mértékben lerövidíti a fékutat, ha a sofőr nem elég erősen nyomja a fékpedált. A távolságtartó automatikával (ACC) kombinált Front Assist pedig segíthet megelőzni a ráfutásos balesetek kialakulását. Az asszisztens akkor avatkozik be, ha kritikusan alacsony követési távolságot érzékel. A Light Assist automatikus fényszóró-szabályozó viszont megakadályozza, hogy a reflektorral kiégessük a szemben haladó autósok retináját.

Vezetés

Ha valaki  személyautóból ül át a VW Californiába, az elfelejtheti azt az időszakot, amikor úgymond meg kell szoknia a járművet.  Nagy sebességnél is precízen irányítható, de a kanyarodás sem jelent nagyobb gondot, mint egyébként. Sőt, a parkolás sem jelent kihívást a színes kijelzős tolatókamerának és a parkolássegítő radarnak köszönhetően. Utóbbi akár a műszerfalról is aktiválható, ami jól jön este, a gyéren kivilágított parkolókban vagy utcákon történő parkolásoknál.

A vezető környezete a Multivan-ekhez hasonlóan komfortos és kényelmes

Az erőforrás elég a kocsihoz, az arany középutat képviseli, azaz nem túl lomha és nem is túl fürge vele a California. Hangosnak egyáltalán nem mondható, autópályán 64-67 dB menetzajt produkált  120-130 km/órás tempónál. A hétfokozatú váltó valóban nagyon simává teszi a vezetést, szinte észre se lehet venni, ha éppen másik fokozatot kapcsol. Ha az ember nem lámpától-lámpáig nyomja a gázpedált, hanem néha él az automatikus “vitorlázási” funkció lehetőségével, viszonylag kedvező, mintegy 8.1 l/100 km-es vegyes fogyasztás hozható ki belőle.

A jármű rugózása jó, a futómű jól nyeli el a hazai utak egyenetlenségeit. Ha valaki menet közben szeretne a fedélzeten pihenni egy kicsit, akkor ebben a járműben azt is megteheti, mert a California Balaton nem fogja kirázni a vesekövét, de a különféle burkolatok zörgésével, kopogásával sem kell számolni. Nagyon egyben van a Balaton Edition.

Balatonakarattyánál magasodik az égbe a Balaton Edition sátra

Költségek

A VW konfigurátora szerint a California Coast 17 170 870 forintról indul 102 lóerős motorral és manuális váltóval. Ezért az árért már konyhablokkot is kaphat a vevő friss vizes tartállyal, kétégős gázfőző lappal, illetve mosogatóval.  A Balaton Edition a VW Haszojárművek honlapja szerint 18 389 980 forintos induló ártól elérthető. Azonban a konfigurátorban cikkünk írásakor csak a California Coast volt benne.

A gyári kempingbuszok terén egyelőre szűk a kínálat idehaza. A Californiához hasonló kiadást a Mercedes-Benz kínál V-osztály Marco Polo néven. A 16,8 milliós alapárról induló modellváltozatot korábban mi is kipróbáltuk. 

Értékelés

A Volkswagen California Balaton Edition azoknak a családoknak való, ahol a gyerekek már elég nagyok ahhoz, hogy akár egyhetes európai vakáció is megoldható legyen velük. A gazdag helykínálatnak köszönhetően pedig nemcsak a családtagoknak, hanem akár néhány barátnak, rokonnak, vagy ismerősnek is juthat hely a jármű fedélzetén. A VW kempingbuszát számos eszközzel felvértezték ahhoz, hogy a lehető legnagyobb szabadságot és mobilitást adja az utasoknak, egyedül a konyhapult hiányzik belőle.

Mellette – Ellene
  • Szép fényezés
  • Gazdag felszereltség, egyszerűen kezelhető kiegészítők
  • Praktikus utastér, sok-sok pohártartó, tároló rekeszek
  • Jó vezetési és utazási komfort
  • Korszerű vezetéstámogató asszisztensek
  • A konyhapult hiánya
  • Az utastér inkább Multivan-es, szürke üléskárpitok és oldalburkolatok
  • Relatíve magas ár

Szavazás

Hogy tetszik a VW California Balaton Edition?

408 szavazat - átlag: 6.28 (10-ből)

Hogy tetszik a VW California Balaton Edition?