Röviden – Opel Crossland X 1.2T
Mi ez? A Peugeot 2008 alapjaira épült kis Opel szabadidő-autó
Mit tud? Semmiben sem marad el a riválisaitól, belső térkínálata átlag feletti
Mibe kerül? 4,45 millióról indul az alapváltozat ára, a képeken látható autó immár 6,68 millió forint
Kinek jó? Kutyásoknak, macskások is, amúgy mindenkinek, aki kisebb családi autóban gondolkodik

Az európai autóipar kisgömböce, Carlos Tavares, Önéletrajz, Megjelent 2031, Párizs. Idézet: „Most már bevallhatom, már 2012-ben élénken gyűjtöttünk minden infót az Opelről, amikor a német cég vezetőivel tárgyaltunk a későbbi 2008 platformjának átadásáról, amire aztán egy kis SUV-ot építettek maguknak. Ezt dobták piacra öt évvel később Crossland X néven, szegények, nagyjából pont akkor, amikor bejelentettük, hogy megvesszük őket szőröstül-bőröstül a GM-től.”

Természetesen viccelek a képzeletbeli kiadvány idézésével.

A PSA atyaúristene eddig nem árult el pikáns részleteket az Opel bekebelezésének előzményeiről, de talán egyszer kiderül, hogy a 2008/Crossland együttműködés játszott-e valamifajta trójai faló szerepet az európai autóipar egyik leghatalmasabb bizniszében. Azaz a francia és a német topmenedzsereknek ez az együttműködése elősegítette-e bármilyen mértékben, hogy a Peugeot később megvegye az Opelt.

A 2008 alapjaira minden esetre megépült a Crossland X, amit feltöltővel erősített 1,2-es, benzines motorral próbáltunk ki.

Külső

Sokkal harmonikusabb francia kétpetéjű ikertesójánál, nyugisabb a dizájnja. Érdekes módon a Peugeot crossoveréről ordít az innen is kicsit, onnan is kicsit autóépítő módszer, a belőle táplálkozó Crossland X formája egységes, újszülött autót mutat. Pedig a vázstruktúra mellett olyan apróságok is közösek, mint a szélvédő, és tessék csak megnézni: a bal oldalon lehet tankolni ebbe a „német” autóba.

Trójai Pözsó? 1
Trójai Pözsó? 2

Trójai Pözsó?

Trójai Pözsó?

Trójai Pözsó? 25
Trójai Pözsó? 26
Trójai Pözsó? 27
Trójai Pözsó? 28
Trójai Pözsó? 29
Trójai Pözsó? 30
Trójai Pözsó? 31
Trójai Pözsó? 32
Trójai Pözsó? 33
Trójai Pözsó? 34
Trójai Pözsó? 35
Trójai Pözsó? 36
Trójai Pözsó? 37
Trójai Pözsó? 38
Trójai Pözsó? 39
Trójai Pözsó? 40
Trójai Pözsó? 41
Trójai Pözsó? 42
Trójai Pözsó? 43
Trójai Pözsó? 44
Trójai Pözsó? 45
Trójai Pözsó? 46
Fotó megosztása:

Az orra nagyon Mokka X-szerű, ám oldalról sokkal kevésbé macsós. Tetszik az első ajtóba vájt, fekvő V-betű, és a tetőív hátsó találkozása is ötletes a lámpával. 4,21 méteres hosszával, 1,76 méteres szélességével és 1,6 méteres magasságával 5-6 centivel kisebb minden irányba, mint a Mokka X, azaz az Opel immár két versenyzőt futtat a kisméretű szabadidő-autók Európa-szerte rendkívül népszerű mezőnyében. Gyakorlatilag két tök ugyanakkora crossovert, de egészen más ruhában, így még több vevőre lőnek: a régebbi erőteljesebb, ez barátságosabb külsejű.

Belső

Itt már bajba kerülne, akit bekötött szemmel ültetnénk be bármelyikbe, és el kellene találnia a modell nevét. A Mokka X-ben tavaly bemutatott, a facelift előttinél határozottan egyszerűbb és kellemesebb formájú műszerfalat szerelték át ide apró módosításokkal. Cseppet más a központi műszeregység, felette a borítás íve, kétoldalt a szellőzőnyílások formája, és hasonlók. Bocsánat, de itt muszáj megkérdezni, hogy ebben az autóban a külső fémlemezeket leszámítva semmi sem eredeti?

Trójai Pözsó? 47

Rendben vannak az anyagok, akár VW is lehetne, annyira átgondolt. Csak kedvesebb

Az adott külső méretek és tengelytáv (2,6 méter itt, 2,55 méter a Mokkánál) mellett bent is ugyanazzal a nagyságú térrel találkozik az ember. Érdekes lenne kihallgatni egy Opel-szalonba kisméretű SUV-ért betérő vevőnek magyarázó értékesítőt, hogy a külsőn kívül milyen saját értékekre hívja fel a figyelmet, ha egyiket, avagy a másikat ajnározza. És vajon akkor mit mond, amikor a tapasztalt vásárlójelölt sorolni kezdi a Peugeot-alkatrészeket: ajtóborító elem, ablakemelő kapcsolók, a plexilapot használó head-up display, az indítógomb, és még a slusszkulcs is.

A duplapadlós csomagtartót ellenben mindenképpen dicsérheti. Leghátulra tolt üléspaddal 410 literes, előre húzva 520 literes, akár családi nyaraláshoz is elégséges a hely. Lehajtott háttámlákkal pedig két felnőtt kerékpárt is képes befogadni, a gyári colostokot használók szerint ilyenkor 1255 literes.

Technika

Nem tudunk mást tenni, folytatjuk az előbb megkezdett sort: az összes motor a franciáktól jön. A PF1 nevű padlólemez szintén, a Watt-himba nélküli futómű dettó, a kábelezés is – próbálok semmit nem kihagyni. Rögtön megjegyzem itt, mielőtt valaki gúnyolódásnak venné, szó nincs erről, bármelyik népszerű, remek Škoda tesztjében hasonlóan lehetne sorolni a VW alkotóelemeket (meg Audi tesztekben is), de a Bentley-kben is találni Audi-alkatrészt. Renault-Nissan dettó, és hosszan lehetne sorolni az evidens példákat, csak hát egy Opelben mégis szokatlan a sok-sok Peugeot-elem. Idővel megszokjuk.

Trójai Pözsó? 48

Legalább őszinte – sehol semmi Opel-feliratos burkolat. A pici, háromhengeres blokk is kitölti tisztességesen a helyet

Szívó 1.2-essel indul a háromhengeres benzinesek sora (81 lóerő), nem próbáltam, de őszintén szólva nem is hiányzik az életemből, utána jön immár 110 vagy 130 lóerővel a turbósított 1.2-es. Dízelből 1.6-osokat szerelnek a rövidke orrba 99 és 120 lóerővel, ezek átlagos fogyasztása a gyári adatok szerint 3,8 és 4 liter száz kilométeren.

Vezetés

Közhely, hogy a franciák ülései általában kényelmesek, a németeké meg jók, az Opel ülései pedig mind közül is sokszor a legjobbak. Szerencsére a tesztautóban utóbbiakat szereltek AGR-tanúsítvánnyal, nagyon rendben vannak. Manapság már vékonynak kell mondjam a Crossland oszlopait, amik közül tisztességesen átlátjuk a kasznit. Még akkor is ezt mondom, ha a 360 fokosnak vélt tolatókamera képe olykor csak az autó egy részét mutatja hátramenetben. Ám miután elindulunk, másfajta meglepetésben van részünk.

Hiszen ez nem Peugeot, hanem Opel! Indokolt a felkiáltójel azok után, hogy mennyi mindene jön a franciáktól, ám az autó hangolása, viselkedése, mechanikus nyersessége rendkívül hasonló a Mokka X-éhez. Pár héttel ennek az autónak a tesztelése előtt volt nálam 2 hétig egy példány, egészen friss emlékekre alapozva állítom ezt. Nagyon-nagyon hasonlóra hangolták.

Trójai Pözsó? 49

Picit kisebb a Mokkánl, picit nagyobb tengelytávval

Karcos és túl hosszú utat jár be itt is a hatfokozatú váltó karja, viszont némi turbólyuk után a háromhengeres motor a középtartományban nyomatékos (maximálisan 230 Nm), és 130 lóerős teljesítménye normálisan mozgatja a mindössze 1200 kilós autót. 90-nél kétezret forog, ilyen nyugis tempónál akár 4,5 liter alatt is elgurul, míg Budapest araszolósabb belvárosában akár 8 litert is eléget. Összességében nálam 6,1 liter lett az átlagfogyasztása. A kormánya érzéketlen, de jó mozgású, korrektül összerakott autó.

Kis, benzines szabadidő-autók – Alapárak, forint
Opel Crossland X 1.2T Enjoy (130 LE), kézi váltós 5 010 000
Renault Captur 1.2 TCe XMod (118 LE), kézi váltós 5 399 000
Mazda CX-3 G120 Emotion (120 LE), kézi váltós 4 749 900
Nissan Juke 1.2 DIG-T Acenta (115 LE), kézi váltós 4 710 000

Költségek

Határozottan javít az összképen az árcédula, ami kissé meg is lepett a bő 9 milliós Mokka után. 4,45 millió forintról indul ötfokozatú váltóval a 81 lóerős alapváltozat, a 110 lovas benzines 4,95 millióról, a 130 lóerős 5,01 millióról, mind Enjoy felszereltséggel. Ez a tesztautó már az 5,43 milliós Innovation változat, amibe pluszban belepakoltak pár extrát.

Trójai Pözsó? 50

Mokka?

230 ezer forintjával ezek közül a legdrágább a Világítás csomag (ledek, automatikus fényszóró stb.), majd lefelé haladva jön 220 ezerért a Park and Go csomag (holttérfigyeló, parkoló asszisztens, tolatókamera stb.), 200 ezer a napfénytető, 138 ezer a navis infotainment, 110 az üléskárpit, 90 a Téli csomag a fűtehtő ülésekkel és kormánnyal, 80 a kulcs nélküli nyitás és indítás, meg van még pár apróság, amikkel együtt 6,68 millió a tesztautó ára úgy, hogy elengedtek 300 ezer forintot akcióban.

Ennyiért ez az az autó az olcsóbbak között van a kategóriában. Alapára is, extrái árazása is, amit máris visszajeleznek európai értékesítési adatai: alig tudnak eleget gyártani belőle.

Értékelés

Reméljük Tavares 2031-es önéletrajzában szerepel majd, hogy nem csak a Peugeot járt jól a crosslandos együttműködéssel, hanem az Opel is. Habár – és itt nagy levegőt veszünk – a kettő most már ugyanaz, csak egyetlen kasszában csörög az euró. És azt Párizsban őrzik.

Mellette – Ellene
  • Barátságos, szélsőségektől mentes dizájn
  • Kellemes belső
  • A kategóra átlaga feletti belső tér
  • Szintén méretes csomagtartó
  • Korrekt összeszerelés
  • Egyre szerényebb presztízs
  • Rengeteg máshonnan ismerős alkatrész
  • Nyers hajtáslánc
Hogy tetszik az Opel Crossland? Pontozd!
456 szavazat - átlag: 6.56 (10-ből)
Hogy tetszik az Opel Crossland? Pontozd!