A legkisebb SUV

Equinox, Traverse, Tahoe, Suburban, Colorado, Avalanche, Silverado, Blazer… Sokféle szabadidő-autót, terepjárót kínál a Chevrolet. Főként persze Amerikában, Európában csak a Captivát árulja a márka. Ám bővül a kör. Készült egy újabb, egy kisebb.

Kaliforniában is sok a szabadidő-autó, de a déli, keleti államokkal ellentétben a kisebb méretűekből van sok

Kaliforniában is sok a szabadidő-autó, de a déli, keleti államokkal ellentétben a kisebb méretűekből van sok

Kaliforniában is sok a szabadidő-autó, de a déli, keleti államokkal ellentétben a kisebb méretűekből van sok

 

 

Amerikában is érezhető, de Európában kézzel fogható a kisebb méretű autók térnyerése, minden formában. A kis szabadidő-autók piaca 2005 óta 60 százalékkal nőtt világszerte, Európában 2010-ről 2011-re 50 százalékkal, mostanra meghaladja a 350 ezret az évente eladott ilyen autók száma. A General Motors, a világ vezető autógyártója rögtön három modellel támad. Buick, Opel és Chevrolet márkanév alatt is megkezdik egy-egy új modell forgalmazását. Trax néven érkezik a Chevrolet kis szabadidő-autója.

2007-ben mutatkozott be, mint tanulmány, a sorozatgyártású változat világpremierje pedig a múlt héten a Párizsi Autószalonon volt. A vezess.hu-nak azonban még az azt megelőző napokban lehetősége volt kipróbálni a kocsit az Egyesült Államokban.

A bemutató/menetpróba igazán amerikaias volt, lazán, könnyedén; nem volt komoly prezentáció, hanem szálloda előtt az utcán egy rövid ismertető után a kezünkbe nyomták a kulcsot meg a térképet. Rajta, ismerkedjünk. Miután megvolt az első benyomás, az első 40-50 mérföld, az ebéd utáni pihenés során már jobban elmélyedhettünk a miértekben.

a videó a hirdetés után indul

Vezetni jó

Háromféle motorral, két- és négykerék-hajtással, kézi és automata sebességváltóval is készül

Háromféle motorral, két- és négykerék-hajtással, kézi és automata sebességváltóval is készül

Háromféle motorral, két- és négykerék-hajtással, kézi és automata sebességváltóval is készül

 

 

Nagyon tartottak az amerikai fejlesztők tőlünk, flancos európai újságíróktól – úgy tűnik, mi európai autóvezetők igényesek vagyunk. Nem volt olyan, az autóról kezdődő beszélgetés, amely során el ne hangzott volna a formatervezés, a kommunikáció, a fejlesztés stb. vezetőitől, sőt mielőtt még kiutaztam volna, már e-mailben is írták: az autók, amiket kipróbálunk nem az európai piacra készültek!!!

“A motor, a sebességváltó és főként a futómű hangolása tekintetében a kipróbált autók nem azonosak az Európába kerülőkkel”. Jim Federico, a General Motors kisautóinak fejlesztésért felelős vezetője az előbbieken túl külön sajnálatát fejezte ki, hogy a kocsikat – “kompromisszumot jelentő” – négyévszakos gumikkal szerelték, ezek a kocsik ugyanis kanadai specifikációval készültek, ahol az a menő. “Európai, nyári gumikkal sokkal többet nyújtana az autó.” Ráadásul ezek még nem is sorozatgyártásból származó, hanem előszériás autók voltak.

A Škoda Yetit és a Mitsubishi ASX-t tekintik házon kívüli ellenfelének, de az Opel Mokkával is harcolnia kell a vevőkért

A Škoda Yetit és a Mitsubishi ASX-t tekintik házon kívüli ellenfelének, de az Opel Mokkával is harcolnia kell a vevőkért

Ami a gumikat illeti, igazuk volt. A nálunk vénasszonyok nyarának-, ott indián nyárnak hívott időszak 25-28 fokos hőmérséklete mellett, tartós terhelés során, szerpentinen viszonylag hamar kezdtek sírni és tapadást veszíteni az abroncsok.

A futómű az autó erőssége, bár magas felépítésű személyautósan vezethető

A futómű az autó erőssége, bár magas felépítésű személyautósan vezethető

A futómű az autó erőssége, bár magas felépítésű személyautósan vezethető

 

 

Viszont a futómű esetében nincs ok önmarcangolásra. Jól sikerült darab, az autó viszonylag magas tömegközéppontja ellenére személyautós viselkedést biztosít a Traxnak. Amíg nem volt túl meleg, kifejezetten élvezetes kanyartulajdonságot produkált a kocsi. Az úthibákat kiszűrte a felfüggesztés, miközben gyors kanyarokban is alig dőlt be a karosszéria. A kormány kissé túlszervózott, de az autó pontosan követi a mozdulatainkat és a visszajelzések is jók.

A fentiek annak köszönhetők, hogy az autó műszaki részeinek felelőse az a Jim Danahy, aki a Trax előtt a Corvette fejlesztés főmérnöke volt. Neki szívügye az irányíthatóság. Az európai variáns pedig ennél még ennél is sportosabb hangolásúnak ígérkezik.

AZ EURÓPAI KÍNÁLAT:

    1.6 (4×2)  1.4 Turbo (4×4)  1.7D (4×2)/ aut.
 1.7D  (4×4)
 Lökettérfogat:  1598 cm3  1364 cm3  1686 cm3  1686 cm3
 Telj./ford.:  115LE/6000  140 LE/6000  130 LE/4000  130LE/4000
 Nyom./ford:  155 Nm /4000  200 Nm/ 1850-4900  300Nm/2000-2500  300Nm/2000-25000
 Gyors.:  12,3 s  9,8s  9,6 / 10,5 s  9,4s
 Max. seb.:  174 km/h  195 km/h  186 / 182 km/h  188 km/h
 Átl. fogy.:  6,5 l  6,4l  4,5 / 5,3  4,9 l

Motor, váltó, hajtás…

Európa számára háromféle motorral készül a Trax: 1,7 literes dízellel, 1,6-os szívó és 1,4-es turbós benzinessel. A benzinesek egyelőre egyféle konfigurációban, az 1,4-es csak hatfokozatú manuális sebességváltóval és összkerékhajtással, az 1,6-os ötfokozatú kézi váltóval és elsőkerék-hajtással párosítva készül. A dízel viszont kérhető első- és négykerék-hajtással is, előbbi esetében a manuális sebességváltó automatára cserélhető.

A váltókar oldalán lévő gombokkal kapcsolgathatunk manuális módban

A váltókar oldalán lévő gombokkal kapcsolgathatunk manuális módban

A váltókar oldalán lévő gombokkal kapcsolgathatunk manuális módban

 

 

A négykerék-hajtást a Borg Warner fejlesztette. Jó tapadási körülmények között csak az első kerekekre jut a motor nyomatéka, de ha azok kipörögnek, akkor bekapcsolódik a hátsó tengely is.

Mi kanadai variánst próbáltunk, 1,4-es turbóst, de automata sebességváltóval, ez a kombináció egyelőre nem lesz Európában. 2014-től várható, de nem nem 4×4-gyel , csak elsőkerék-hajtással. Érzésre a motor hangolása a nyomatékosságot preferálja, sokkal inkább kedveli a 2-3000-es fordulatszámot, de simán forog 6000-ig. Alul elég erősnek hat az autó, de gyorsabb tempónál már érezhető a súly és légellenállás hatása.

Chevrolet-szokás szerint nem a kormányon lévő gombokkal, hanem a váltókar oldalán lévőkkel lehet kézzel kapcsolgatni az automata fokozatai között, szokni kell, utána már nem fura. Gyorsan kapcsol a váltó, visszaváltáskor gázfröccsöt is ad a motor.

Nagyobb, mint amit mutat

4248 mm hosszú, 1776 mm széles és 1674 mm magas, miközben a tengelytávolsága 2555 mm

4248 mm hosszú, 1776 mm széles és 1674 mm magas, miközben a tengelytávolsága 2555 mm

4248 mm hosszú, 1776 mm széles és 1674 mm magas, miközben a tengelytávolsága 2555 mm

 

 

A képek alapján igazán meglepő volt az első találkozás a kocsival. Bár a Trax a legkisebb szabadidő-autó a Chevrolet kínálatában, nem apró. 4248 mm hosszú, 1776 mm széles és 1674 mm magas, miközben a tengelytávolsága 2555 mm. Nagyjából az Aveo és a Cruze közé esik a hosszúsága, nagyobb, mint képzeltem, a masszív, felfújt formák, pedig még izmosabbnak láttatják.

Az utastér elég tágas. 180 centis sofőr mögött egy ugyanilyen magas utas normálisan elfér. A fejtér és a vállszélesség elöl-hátul jó, apró zavaró tényező, hogy a középkonzol egy kissé a gázpedál síkjába esik, hosszabb úton nyomva a térdet. A csomagtartó 356 literes, de bővíthető. Első lépésben a raktér alatti rekeszekbe is pakolhatunk, aztán lehajthatjuk a hátsó üléseket, de ha az sem elég, az első utasülés háttámláját is lefektethetjük.

A hétköznapi használhatóságot segíti, hogy vannak rekeszek a középkonzol fölött és a két oldalán, kesztyűtartóból is jutott kettő, az első ülés alatt tálcát helyeztek el. Az első utasok számára négy, a hátul ülőknek két pohártartó jut, az ajtókba meg mehetnek a palackok. Ez Amerika, itt mindenki a világvégétől retteg, fontos, hogy kellő mennyiségű cukros lötty mindig legyen kéznél.

Esztétikailag rendben van, az anyagminőség azonban nem tökéletese

Esztétikailag rendben van, az anyagminőség azonban nem tökéletese

Esztétikailag rendben van, az anyagminőség azonban nem tökéletese

 

 

Az első ülések alapbeállítása a terepjárós jellegnek megfelelően magas, de szerencsére ezek lesüllyeszthetők. Az egyszerűbb felszereltségű változatokban viszont jobb oldalt ez nem szerepelt – és hiányzott. Az autó gyenge pontja a műszerfal és a középkonzol anyagminősége. A tervezők ügyesen fedték el a formákkal, a színekkel, hogy a fő modulok olcsó hatású kemény műanyagból készültek, de ez tapintásnál kiderül.

A műszeregység az Aveo és Spark modellekben használthoz hasonlóan a motorkerékpárok óráit utánozza, azaz az analóg (mutatós) fordulatszámmérő mellett digitális a többi adat kijelzése. A kormány ugyanolyan, mint minden új Chevroletben, de ez csak a látványra igaz, mert mint Jim Federico elárulta, a méretekkel játszanak, 10-15 mm különbség van az egyes modellek között: kisebb autó, kisebb kormány. A Traxban is nagy távolságokon húzható ki és tolható be és persze függőleges síkban is állítható a kormányrúd.

Kalifornia utcakép, az állam jelentős anyagi támogatása nyomán rengeteg a Prius errefelé, de Chevrolet Voltból is akad

Kalifornia utcakép, az állam jelentős anyagi támogatása nyomán rengeteg a Prius errefelé, de Chevrolet Voltból is akad

A fiataloknál menő a telefonos kapcsolat

Alapesetben egyszerű CD-s rádió szerepel a Traxban, de a jobban felszereltekben a Chevrolet MyLink szórakoztató-tájékoztató rendszere széria, amely az okostelefon tartalmát viszi át a hétcolos érintőképernyőre, illetve mutatja a tolatókamera képét. A Mylink használatával hozzáférhetünk a telefonszámokhoz, a személyes lejátszási listákhoz, a fotógalériákhoz stb. Amíg áll az autó, videókat és diavetítéseket lehet nézni.

A Mylink rendszerben, a navigációs szoftver a telefonon fut és nem az autóban. Magyar nyelvű kereső is van benne, magyar rádiókat lehet online hallgatni bárhol a világon

A Mylink rendszerben, a navigációs szoftver a telefonon fut és nem az autóban. Magyar nyelvű kereső is van benne, magyar rádiókat lehet online hallgatni bárhol a világon

A Mylink rendszerben, a navigációs szoftver a telefonon fut és nem az autóban. Magyar nyelvű kereső is van benne, magyar rádiókat lehet online hallgatni bárhol a világon

 

 

A Chevy kidolgozott egy hozzá illó navigációs szoftvert is, amely Amerikában már működik, Európában várhatóan jövő év elejétől lehet letölteni telefonra.

Ha beülünk az autóba és csatlakoztatjuk a telefont, akkor a navigációs adatok is kocsi képernyőjén jelennek meg. A hagyományos navigációs elemek mellett valósidejű útinformációkat közvetít, például arról, hogy hol történt baleset, és hogyan lehet elkerülni a dugót.

Aktív és passzív biztonsági berendezések egész arzenálja védelmezi az utasokat. A Trax hat légzsákját elektronikus menetstabilizáló, visszagurulás-gátló, kipörgésgátló, blokkolásgátló és elektronikus fékerő-elosztó egészíti ki. Lejtmeneti sebességszabályozó a magasabb felszereltségi szinthez jár.

Érdekesség, hogy az általunk próbált kocsiban tíz légzsák volt, mert a Kanadában élő biztonsági előírásokat így tudja teljesíteni az autó

Világautó

Összesen 140 országban kerül piacra a Trax, nem csoda, ha a GM igyekezett a legjobb embereit összetrombitálni az elkészítéséhez. Az autó formaterve az Egyesült Államokban készült, a műszaki megoldásokat a koreai részleg szállította, míg az európai mérnökcsapat felelős a jármű vezethetőségéért.

Az egész brigádot összefogó, a Chevrolet kisautóiért felelős vezető fejlesztőmérnöktől, Jim Federicótól megtudtuk, hogy elsősorban a Škoda Yetivel és a Mitsubishi ASX-szel akarnak versenyezni Európában. Bár itt a Nissan Juke nagyon fogy, ő azt nem tekinti szabadidő-autónak, az, ahogy fogalmazott, igazából egy hagyományos személyautó.

Az Egyesült Államokban nem kerül piacra a Trax, ott a Buick márkanév alatt forgalmazzák majd, hozzánk viszont érkezik, jövő év elő felében.  Az európai kivitelt márciusban próbáljuk ki. 100 kilóval könnyebbnek ígérik, mint ezeket az autókat, a kevesebb légzsák és a pótkerék elhagyása miatt. Meglátjuk, az milyen lesz.

Sonic RS

Látványra mindent tud a Sonic RS, kár hogy vezetési élmény nem társul hozzá

Látványra mindent tud a Sonic RS, kár hogy vezetési élmény nem társul hozzá

Látványra mindent tud a Sonic RS, kár hogy vezetési élmény nem társul hozzá

 

 

A Trax mellett rövidebb ideig kipróbálhattunk a tengerentúlon a nálunk Aveóként ismert modell, a Sonic új sportkivitelét, az RS-t is. Korábban nem értettük, hogy miért nem tervezi Európába a Chevy ezt a kivitelt, dögös külső, sportos belsővel és 1,4-es turbóval párosítva, itt is menő lehetne.

Azután vezettük. Hiába hívják RS-nek, az autó vezethetősége messze a van a sportostól, hiába él a motor – jobban is mint a Traxban – , hiába gyorsul jól az autó, ha a határozatlan váltó, a lágy futómű és látványra jónak tűnő, de egyébként nagyon puha ülések megölik az élményt.

Az autó fejlesztésért felelős szakember megerősítette, hogy a váltón még kell dolgozniuk, illetve személy szerint ő is a Recaro sportüléseit kedveli, de az amerikai vevők ilyen ülést akarnak. Reméljük, azért nem végleges a döntés, mert kis fejlesztéssel izgalmas modell lehetne Európában is.

 

Egy kis amerikai Európának 12