Giorgetto Giugiaro Italdesign stúdiójában született az Idea visszafogott formaterve. Hazájában sok fut belőle, de nálunk szinte ismeretlen

Giorgetto Giugiaro Italdesign stúdiójában született az Idea visszafogott formaterve. Hazájában sok fut belőle, de nálunk szinte ismeretlen

Hazájában sok fut az Ideából, de nálunk szinte ismeretlen


Takarékossági okokból Sergio Marchionne, a FIAT elnöke leállíttatott több fejlesztést és későbbre halasztotta egyes modellek, például az idén már hétéves Punto leváltását. Ám az 500L megúszta és szinte napra pontosan öt évvel az új 500 bemutatása után vezettük az autót Torino környékén.

Csak a neve 500

A FIAT nagyon szeretné a retro kiskocsi rokonaként befuttatni, amelyből már 860 ezer talált gazdára. Ám effajta autó legfeljebb akkor születik, ha az 500-ast egy Doblo látogatja meg aranyeső alakjában. A technika is a Doblóéval rokon, mert az autó a Punto és az Opel Corsa megtoldott padlólemezére épül, módosított futóművel.


A designt a Chevrolet Orlandóhoz hasonlóan enyhén terepjárósra vette a FIAT, de 414 centis hossza és variálhatósága alapján az 500L is kis egyterű, például a Renault Grand Modus, a Hyundai ix20 vagy a Kia Venga konkurense.

Kicsit terepjárósra vett formája nem az áramlástan csodája, de ezzel a designnal nagyon jó a 0,30-as alaktényező

Kicsit terepjárósra vett formája nem az áramlástan csodája, de ezzel a designnal nagyon jó a 0,30-as alaktényező

Süllyed-siklik-bővül
Ő a FIAT márkaigazgatója, Olivier Francois, aki három fia fotóival mutatta be, mit tud a belső tér

Ő a FIAT márkaigazgatója, Olivier Francois, aki három fia fotóival mutatta be, mit tud a belső tér

Ő a FIAT márkaigazgatója, Olivier Francois, aki három fia fotóival mutatta be, mit tud a belső tér


Olivier Francois, a korábban a Lanciát, most már a FIAT-ot vezető menedzser szokatlan gesztusként három fia fotóival mutatta be, mit lehet kihozni az egyterű belső teréből.

Nagyjából ugyanazt, amit elődjéből, az Olaszországban gyakori, de Itálián kívül alig ismert Ideából.

A hátsó üléspad kisebbik és nagyobbik fele előre-hátra mozgatható, körülbelül 10 centis úton. Sajnos a háttámla szöge nem minden állásban állítható, a támlát csak előre húzott üléspaddal lehet egyetlen fokozattal hátrébb dönteni.

De a lábtér annyira tágas, hogy ez belefér. A gyári propaganda szerint kétméteres felnőttek is elférnek öten, amit nem kell komolyan venni, de négy óriásnak valóban elég tágas az 500L.

Osztottan mozgatható a hátsó pad, a lábtér kiemelkedően tágas

Osztottan mozgatható a hátsó pad, a lábtér kiemelkedően tágas

343-1310 liter

Mögöttük a kategóriában átlagosnak mondható, 343 és 400 liter közötti csomagtér marad, amit a lesüllyedő üléspad döntésével 1310 literre lehet bővíteni.

Jön még terepjáró és hétüléses

Önálló karosszériát kap az összkerékhajtású modell, amely a kompakt szabadidő-autók között pótolja az SX4-gyel együtt hamarosan kifutó Sedicit

Önálló karosszériát kap az összkerékhajtású modell, amely a kompakt szabadidő-autók között pótolja az SX4-gyel együtt hamarosan kifutó Sedicit

Önálló karosszériát kap az összkerékhajtású modell, amely a kompakt szabadidő-autók között pótolja az SX4-gyel együtt hamarosan kifutó Sedicit


Magyarországig nem kell sokat utaznia az 500L-nek, mert a szomszédos Szerbiában készül. A Zastavákról ismert üzemet a FIAT-csoport több mint egymilliárd eurós beruházással modernizálta és fejlesztette.

Az 500L mellett más modellváltozatok is készülnek majd a fegyvergyártásról is híres Kragujevacban. Az első a Trekking lesz, egy emelt hasmagasságú, műanyagbetétekkel marconábbá tett verzió jövő tavasszal. 2013 harmadik negyedévében debütál a hétüléses kivitel, amely jóval hosszabb lesz az 500L-nél, hogy csomagterében elférjen plusz két ülés. Érkezik egy formailag is önálló, összkerékhajtású modell, amely a kompakt szabadidő-autók között pótolja az SX4-gyel együtt hamarosan kifutó Sedicit.

Szép, de haszontalan az üvegtető

Nagyon sokat elvesz a fejtérből a feláras, 1,5 négyzetméteres üvegtető

Nagyon sokat elvesz a fejtérből a feláras, 1,5 négyzetméteres üvegtető

Nagyon sokat elvesz a fejtérből a feláras, 1,5 négyzetméteres üvegtető


Látványos üvegtetőt lehet kapni az autóhoz, az 1,5 négyzetméteres üvegplafonból van nyithatatlan és olyan is, amelynek első fele tolótetőként működik.

Csakhogy az üvegtető annyira sokat elvesz a fejtérből, hogy mindössze 175 centis utasok férnek el alatta, míg a lemeztetős modellben egy-kilencven magas utasok kényelmesen elüldögélnek.

Nem tetszettek az első ülések. Az ülőlap túl rövid és a verőfényes nyárban kipróbált autók kellemetlenül műanyag, izzasztó huzata is kényelmetlen volt, de a választékban szerepel barátságosabb kárpitanyag.

Sosem láttunk még fedélzeti kávéfőzőt sima személyautókban. Naná, hogy az olaszok csinálták meg! A Lavazza kotyogójának elektromos csatlakozója a pohártartó alatt van, olaszországi felára 250 euró

Sosem láttunk még fedélzeti kávéfőzőt sima személyautókban. Naná, hogy az olaszok csinálták meg! A Lavazza kotyogójának elektromos csatlakozója a pohártartó alatt van, olaszországi felára 250 euró

Első körben két benzines és egy dízel
Jól illik hozzá a kéthengeres turbós benzines és a kis dízel is, az 1,4-es szívómotor nagyon erőtlen

Jól illik hozzá a kéthengeres turbós benzines és a kis dízel is, az 1,4-es szívómotor nagyon erőtlen

Jól illik hozzá a kéthengeres turbós benzines és a kis dízel is, az 1,4-es szívómotor nagyon erőtlen


Első körben két benzines és egy dízelmotorral lesz kapható a felpumpált Ötszázas, később megjelenik benne a 105 lóerős 1,6 JTD is.

Az alapmodellben az 1,4-es, 95 lóerős szívómotorral kell beérni. Hiába kapott hatfokozatú váltót, kelletlenül gyorsul, 4000 felett is csak szenvedett. Az autó tényleg túlsúlyos (nagyjából 200 kilóval nehezebb a japán konkurenseknél), de ennél azért mozoghatna tüzesebben. Hasonló motorral a vetélytársak sokkal élénkebbek voltak összehasonlító tesztünkben.

Új verzió a kéthengeresből

Ez az Easy belső tere, a Pop kivitel fiatalosabb,élénkebb színű

Ez az Easy belső tere, a Pop kivitel fiatalosabb,élénkebb színű

Ez az Easy belső tere, a Pop kivitel fiatalosabb,élénkebb színű


Nem tudjuk, mennyivel kerül majd többe, de sokkal jobb választásnak tűnik a 875 köbcentis turbómotor, amelyből egy új verziót vezettünk az 500L-ben. A 105 lóerős kéthengeres maximális nyomatéka 145 Nm kétezertől és innen nagyjából 6000-ig élvezetesen gyorsul vele az autó.

Hangja furcsa, leginkább a nagyrobogókéra hasonlít, de finomra vasalt járása alapján nem mondanánk meg róla, hogy összesen két henger kalimpál benne. Eco-üzemmódban elvileg csökken a fogyasztás, de a 98 lóerőre és 120 newtonméterre visszavett motor ellustul, nagyon elszántnak kell lenni, hogy ki ne kapcsoljuk pár perc után.

Segít spórolni

Minden motor teljesíti a 2014-től érvényes Euro VI károsanyag-kibocsátási normát

Minden motor teljesíti a 2014-től érvényes Euro VI károsanyag-kibocsátási normát

Minden motor teljesíti a 2014-től érvényes Euro VI károsanyag-kibocsátási normát


Spórolni úgyis segít a motorkonstrukció illetve az elektronika. A hengerfejbe integrált kipufogó-leömlővel a motor hűtőrendszere mérsékli a kipufogógáz hőmérsékletét, így nem kell plusz benzin befecskendezésével hűteni az égésteret, mint normál esetben. (A kipufogógáz-visszavezetésre a fogyasztáscsökkentés és az emisszió javítása miatt mindenképp szükség van.)

Az 500L-ben is működik a FIAT eco:Drive programja, annak is új, eco:Drive LIVE nevű verziója, amellyel a fogyasztási adatokat le lehet tölteni USB-n át vagy telefonra, Bluetooth-kapcsolattal. A mért értékek alapján az autó javaslatokat tesz a takarékosabb vezetésre és maximálisan 16 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér a tanácsokat megfogadóknak.

Gerendák helyett oldalanként 2-2 vékony tetőoszlop javítja a kilátást. Ezt eddig csak a Citroën C3 Picasso tudta a kategóriában

Gerendák helyett oldalanként 2-2 vékony tetőoszlop javítja a kilátást. Ezt eddig csak a Citroën C3 Picasso tudta a kategóriában

Kényelmetlenül rövid az első ülések lapja

Kényelmetlenül rövid az első ülések lapja

Kényelmetlenül rövid az első ülések lapja


Ez a program is az 500L-hez továbbfejlesztett UConnect része, azé az elektronikus rendszeré, amely az 5 colos, színes érintőképernyő mögött áll. A UConnecttel integrálható a mobiltelefon és a zenelejátszó az autóhoz, az összes magunkkal hurcolt médiaeszközt vezeték nélküli kapcsolattal használhatjuk a kényelmesen magasra beszerelt képernyőt nyomkodva.

Megtanul majd magától fékezni

A Panda után idővel az 500L is megkapja a City Brake Controlt, amely 30 km/óra alatt automatikus fékezéssel – a sebességtől függően – megakadályozza a ráfutásos ütközést vagy legalább csökkenti annak súlyosságát. A berendezés lézerrel méri az előttünk lévő autó távolságát, de a kilépő gyalogosokra nem reagál, ilyesmit csak a Volvók tudnak, kicsit más árszinten.

Lézeres érzékelővel méri a távolságot a City Brake Control, amely 30 km/óra alatt automatikus fékezéssel megakadályozza a ráfutásos ütközést vagy csökkenti súlyosságát

Lézeres érzékelővel méri a távolságot a City Brake Control, amely 30 km/óra alatt automatikus fékezéssel megakadályozza a ráfutásos ütközést vagy csökkenti súlyosságát

Feláras a szépen zengő hifirendszer

Feláras a szépen zengő hifirendszer

Feláras a szépen zengő hifirendszer


Ehhez fogható biztonsági rendszert a kiskategóriában egyedül a VW up! kínál, de a FIAT gyári péer-gépezetében senkinek nem jutott eszébe, hogy ezt a funkciót kipróbálhassuk a rendezvény üres óráiban, ha már Torinóban, a FIAT székhelyén volt a bemutató, ahol akad néhány gyári tesztpálya.

Dr. Dre

Alapáron nem jár, de érdemes áldozni a feltűnően kulturáltan szóló hifirendszerre, amin a Beats Audio és Dr. Dre is reszelt. A gyári sajtóanyag szupersztárként emlegeti őt, de aki velem együtt P. Mobilon szocializálódott, azzal megosztom Kovács Miklós kollégám sms-ét e tárgyban: “Elég híres rapper, Eminemmel tolta sokáig és az egyik klipjében Ferrarit törtek.”

Októbertől lesz kapható az Idea utóda, árát még nem tudjuk. Kívül emlékeztet kicsit az 500-ra, de a Punto és a Corsa közös padlólemezére épül

Októbertől lesz kapható az Idea utóda, árát még nem tudjuk. Kívül emlékeztet kicsit az 500-ra, de a Punto és a Corsa közös padlólemezére épül

A zenehallgatást autópályán sem zavarja a motorzaj, mert az 500L kimondottan csendes autó. Csekély a szélzaj és már az 1,4-es benzinessel is halk, a kéthengeres turbómotorral még diszkrétebb.

A benzinesek zajszintjét a könnyen kapcsolható, hatfokozatú váltó csökkenti, míg az 1,25 literes dízelnek csak ötgangos jut.

Láncos dízel

85 lóerejével a Multijet jól passzol a családi autóhoz. Élénkebben mozog vele, mint a 14,9 másodperces százra gyorsulásból hinnénk, mert már 1500-nál leadja 200 Nm maximális nyomatékát és energikusan húz.

A kis motor mindent tud, amit a technika ma kiad, olajszivattyúja változó kapacitású, okos generátora fékenergia-visszanyeréssel tölt és van hozzá alapjárati motorleállítás, mint a kéthengeres turbóhoz is. Előnye a benzinesekkel szemben, hogy fogazott szíj helyett lánc hajtja a vezérműtengelyeket.

Októberben jön

Magyarországon valamikor ősszel lesz kapható az 500L, árát még nem tudjuk, de mondunk három mértékadó konkurenst. 1,4 literes benzines szívómotorral a Note listaára 3 269 000 forintról, a Ford B-MAX-é 3 990 000-től indul, a Honda Jazz 4 039 990 forinttól kapható. Az 500L egy Honda árszintjén esélytelen volna, de az Olaszországban 15 500 eurós alapárból kiindulva nehéz lesz négymillió alatti, a Qubo és a Doblo közötti összegért elindítani.