A szelíd orr a japánok miatt van, szerintük túl agresszív volt az előző fizimiskája

A szelíd orr a japánok miatt van, szerintük túl agresszív volt az előző fizimiskája

A szelíd orr a japánok miatt van, szerintük túl agresszív volt az előző fizimiskája


2007-es bemutatkozása óta Európában a középkategóriás kombik, sportkombik egyik lehetséges alternatívájaként tekintettek az előző generációs Mitsubishi Outlanderre – állítja a gyár. Azonban 600 ezer eladott darab után a cég úgy döntött, úgy próbál meg új ügyfeleket szerezni, hogy továbbra is jól variálható, de érettebb, prémium-közeli, környezetbarát modellé faragja az Outlandert. Reményeik szerint ez 50 százalékot dobhat az értékesítéseken.

Nem nagyobb, nem nehezebb

Méretben nem történt változás, az új modell kintről szinte ugyanakkora, mint az elődje, csak bent lett érezhetően tágasabb. Javítottak a légellenálláson is, amely így nemcsak takarékosabb üzemet, hanem a vastagabb első ablakokkal együtt csendesebb utasteret is jelent.

Videón az új Outlander:

Változtattak a motorokon is, a dízel valamivel gyengébb, míg a benzines erősebb lett. A dízelnél nem a teljesítmény, hanem a károsanyag-kibocsátás volt a legfontosabb szempont, így az elvesztett lóerők miatt nem kell szomorkodni. Mindkét motor elérhető Stop&Go motorleállító rendszerrel is.

Szebb, kényelmesebb, jobb

Sokat javítottak a légellenálláson is

Sokat javítottak a légellenálláson is

Sokat javítottak a légellenálláson is


Odabent valóban szembeötlő a változás, a belsőt nem nagyon lehet összehasonlítani az elődével. A műszerfal teteje a sok, kis darabból összetákolt megoldás helyett egyetlen, nyikorgásmentes darabból készül, sokkal jobbak a műanyagok, szebbek a műszerek, igényesebbek a kapcsolók. De a minőségérzet még sajnos nem éri el a majdnem prémiumérzést, mint amiről folyton folyvást duruzsoltak.

Sokat javult a harmadik üléssor, amely a korábbi kiviteltől eltérően nemcsak végszükség esetén használható pad, hanem tisztességesen párnázott, komolyabb ülés. Emellett tíz kilóval könnyebb is, mint az elődben, és a működtetése sem igényel a régihez szinte nélkülözhetetlen műszaki továbbképzést. A második üléssort 40:60 arányban le is lehet dönteni, ha a sík felületű csomagtér a lényeg, ha pedig utasok ülnek itt, akkor a háttámla döntögetésével, vagy az ülések előre-hátra tologatásával is alakítható a belső tér és a csomagtartó aránya.

A vezető felé néznek a gombok, kapcsolók, kezelőszervek

A vezető felé néznek a gombok, kapcsolók, kezelőszervek

Kár, hogy nem nyílik elég magasra a csomagtér ajtaja és a motor lassan mozgatja. Cserébe nyitható-zárható a vezetőülésből is, és ha kézzel akarjuk csapkodni, ki is kapcsolható a rásegítés.
Nem lett nagyobb, csak bent

Nem lett nagyobb, csak bent

Nem lett nagyobb, csak bent


Vezetés közben az első dolog, ami szembetűnt, az, hogy a kasztni a maga tényleg nagyon könnyű. Átlagban 100-150 kilogrammot sikerült levésni az autó tömegéből, ami igen szép teljesítmény. Gyorsan rákérdeztünk, hogy a drasztikus fogyókúra vajon milyen hatással lesz a töréstesztre, de beszélgetőpartnerünk nem esett kétségbe, ő így is reménykedik az ötcsillagos minősítésben.

De most nem is ez a lényeg, hanem hogy az Outlandert nem rossz vezetni. Az összkerék-hajtás ellenére ez nem terepjáró, nagyon alacsony is lenne ehhez a kasztni. De ez úton nem akkora baj. A kanyarokban nem érzi magát idegenül, a váltó pontos, a dízelmotor még a kisebb teljesítmény ellenére is élvezettel, könnyedén mozgatja az autót.

Biztonság

A biztonsági berendezések távolságtartó adaptív tempomattal – ez képes állóra is fékezni az autót, de ha a követett autó újra elindul, akkor már nem gyorsít magától – sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel bővültek, városban pedig a koccanásgátló is óvja a kocsi épségét. Parkolásnál tolatókamera segíti a vezetőt.

Új váltók

A Mitsubishi úgy döntött, hogy felhagy a duplakuplungos automatikus váltók fejlesztésével. A döntés elég racionális, alig adtak el belőle, mivel az automata váltó szempontjából legfontosabb piacokon, főleg Amerikában, az emberek máig nem szerették meg ezt a váltótípust. Nekik az ideges, gyors váltások szokatlanok, kényelmetlenek. Így maradt a hagyományos automata, amelyet könnyebb és olcsóbb egy-egy piac sajátos igényeihez hangolni, mint többféle váltót gyártani.

Megújult a benzineshez kérhető fokozatmentes automata is. Mi önfeláldozó módon ezt is kipróbáltuk, bár az egyetlen benzines, CVT váltós Outlandert szinte úgy dugdosták előlünk, mint a család hülyegyerekét. Amikor végre megkaparintottuk, meg is értettük miért. A CVT váltó annak ellenére, hogy mindent megtettek azért, hogy ne legyen idegesítő, mégsem lett a barátunk.

A duplakuplungos váltót a Mitsubishi elvetette, már csak hagyományos automatikus választható

A duplakuplungos váltót a Mitsubishi elvetette, már csak hagyományos automatikus választható

A duplakuplungos váltót a Mitsubishi elvetette, már csak hagyományos automatikus választható


Mindegy, a furcsa, üvöltő motor melletti csúszós hangulatú működés egyáltalán nem a Mitsubishi hibája, a világ szinte összes benzinmotorral dolgozó CVT-je ugyanilyen taszító jelenség. De nem kell aggódni, ezzel a párossal itthon nem nagyon lehet majd találkozni, a hazai piac szinte kizárólag a dízelmotoros változatra vevő. Ahhoz meg remek, bár kissé katonásan járó hatfokozatú kézi- illetve szintén hatfokozatú automatikus váltó választható.

Jön a hibrid is

Párizsban már hibrid változatot is láthatunk az Outlanderből. A Plug-in Hybrid modell azért is különleges, mert nem egy meglévő modellből barkácsolnak hibridet, illetve nem is kifejezetten hibridnek épült modell, hanem valahol a kettő között van. Az Outlandert kasztniját már a kezdetektől úgy tervezték, hogy alkalmas legyen hagyományos, illetve alternatív hajtás befogadására is. Bár ez tűnik logikus megoldásnak, mégis ez az egyik legnehezebb út.

Egymás mellett a három Outlander generáció

Egymás mellett a három Outlander generáció

Sok értékes helyet rabolnak el a mélyhangok

Sok értékes helyet rabolnak el a mélyhangok

Sok értékes helyet rabolnak el a mélyhangok


A Mitsubishi Motors első plug-in hibrid modellje alapvetően elektromos hajtású jármű lesz, amelyet benzinmotorral egészítenek ki. Maga a hajtáslánc egy előre, egy hátra beépített elektromotorból, illetve az első kerekek és a generátor hajtására szolgáló benzinmotorból áll.

Ez a hajtáslánc aránylag nagy hatótávolságot – több mint 800 kilométer – és igen csekély károsanyag-kibocsátást – 50 g/km alatti CO2 – tesz lehetővé. A modell várhatóan 2012 decemberében jelenik meg a japán márkakereskedésekben, és 2013-ban kerül forgalomba Európában.

Mikortól, mennyiért?

Piaci bevezetését az egyik legnagyobb felvevőnek számító Oroszországban kezdik majd, ott már nyártól kapható a megújult modell. A többi európai piacra, így Magyarországra is, csak valamikor szeptember táján érkezik majd a legújabb Mitsubishi Outlander. Árával kapcsolatban még nincsenek konkrétumok, mindössze annyit tudtunk meg, hogy nagyjából marad a jelenlegi ár, csak a jobban felszerelt változatok ára kúszhat valamivel magasabbra.