Vezettük: Kia Opirus – Luxusautó, presztízs nélkül 1

Vezettük: Kia Opirus - Luxusautó, presztízs nélkül

Új felső kategóriás típust vezet be a Hyundaihoz tartozó Kia. Az Opirust a Hyundai Equus-szal közös padlólemezre építik. A karosszéria elegáns, a gazdag krómozás és a 4979 milliméteres hossz megteszi a magáét: az Opirusnak van tekintélye. Az első irányjelzőkben LED-ek világítanak, fényerejük feltűnően jó.

Az Opirus formáját korai formatervezők alakították ki, ahogy ők fogalmaznak, “A klasszikus európai designhagyományokra figyelve”. Szemből az újabb Mercedesek, vagy a Jaguar S-Type dupla kereklámpás frontja juthat eszébe az embernek, amikor először látja ezt a típust. Az autó neve egy ókori keleti kereskedőváros elnevezéséből ered.

A Kia nem az E-Mercedes, az A6-os Audi, vagy az ötös BMW konkurensének mondja az új nagyautót. A vetélytársak között a japán autók közül a Toyota Camryt és a Nissan Maximát említették meg, az európai kínálatból pedig főként a Peugeot 607-est. Várhatóan Észak-Amerika lesz az autó fő exportpiaca, ahol ez a méretkategória a legnépszerűbb a személyautók között. Itt megbízható, jól felszerelt, nagyon tágas és könnyen kezelhető autót várnak, amit az Opirus-szal meg is kapnak a vásárlók.

Praktikus részletmegoldás az ülésmemória gombjai fölött elhelyezett Stop-gomb. Mivel beszálláskor az autó automatikusan hozzáigazítja az ülést a memóriában tárolt adatokhoz, egy nálunk két fejjel alacsonyabb vezető után beülve, a szék odanyomhat a műszerfalra. Az Opirus-ban a veszélyesen előreszaladó ülést látva elég megnyomni a stopot.

Ugyanilyen, Amerikában elvárt szolgáltatás a csomagtartóból nyitható csomagtérfedél. Az Opirus ezt is tudja, a foszforeszkáló fogantyú sötétben is látható. 440 literes térfogatával a poggyásztér szűkre sikerült.

Európában ebben a méret és árkategóriában már sokkal magasabbak az elvárások, mint Észak-Amerikában, aminek a Kia korábban nem igazán tudott megfelelni. Eddig jórészt hiányoztak olyan elektronikus felszerelések, amelyeket alacsonyabb kategóriájú európai autókban is megtalálhatunk.

Az Opirus kifejlesztésével a Kia behozta ezt a lemaradást, az újdonságban van menetstabilizáló elektronika, automata ablaktörlő és lámpakapcsolás. Fontos előrelépés a vezető stílusához alkalmazkodó, ötfokozatú automata váltó kézi kapcsolással, a kétzónás automatikus légkondicionáló vagy a függönylégzsák mellett szériában beszerelt hátsó oldallégzsák is. A Kia szerint legalább négy csillagos eredményt ér el az autó az Euro NCAP törésteszten.

Óriási az utastér. Hátul 190 centinél magasabbak is tökéletes kényelemben ülhetnek. Kiemelkedő a belső szélesség is, az Opirus tágassága öt jól megtermett embernek is megfelelő.

Egyetlen motorral kapható az autó, dízel erőforrás vagy kisebb benzines később sem lesz. A 24 szelepes, 3,5 literes hathengeres motor passzol az Opirus kényelmes karakteréhez. 298 Nm-es nyomatékának 90 százalékát 2000 és 5000 között leadja, így kis fordulaton is jól gyorsít.

Padlógázzal gyorsulva semmi lélegzetelállítót nem produkál az autó, 203 lóerőhöz képest nem túl élénken nő a sebesség. Gyári adatok szerint 9,2 másodperc telik el nulla és 100 km/óra között, a végsebesség 220 km/óra. Méretei és formája miatt az Opirusnak van tekintélye, könnyű vele közlekedni.

Városban az Opirus 16,92, lakott területen kívül 8,23, átlagosan pedig 11,4 litert fogyaszt. Ez elvileg nem sok egy 1,8 tonnás, 3,5 literes benzines, ráadásul automata váltós autótól.

Európában kizárólag a vezetési stílushoz alkalmazkodó automata váltóval lehet kapni az Opirust. Minél kiegyensúlyozottabban haladunk, annál jobban tetszik az ötfokozatú váltó viselkedése. Országúton hirtelen elhatározott, gyors előzésekhez kicsit lassan vált vissza a szerkezet, méltóságteljes vonuláshoz azonban kiválóan alkalmas.

Alig észlelhetően következnek a fokozatok egymás után. Az ötödik nagyon hosszú, 150-nél 3000 a fordulatszám ötödikben. Ebben a modellben már kézzel is kapcsolgathatjuk a fokozatokat, az automata ekkor úgy viselkedik, mint egy kuplung nélküli kézi váltó. Elismerésre méltó, hogy a szerkezet padlógázra sem kapcsol vissza.

Az Opirus nagyon csendes. Futási kultúrája még európai felső középkategóriás autókkal összehasonlítva is jó. A motor, a szél és a futóműzaj alig hallható susogás mindössze. 100-as tempónál csupán 62 decibel a zajszint, ami kiváló munkáról tanúskodik. Egy, a kipufogórendszerben lévő szelep zajcsökkentési célból kisebb sebességnél fojtja a motort, gyorsabban hajtva viszont kinyit, hogy élénkebb legyen a gyorsulás.

Végig barátságos kényelemben utaztunk a lágyra hangolt futóművel. A rugózás nagyon jól kezeli az úthibákat, városban és országúton egyaránt. Az ülések igen nagyok, kényelmük hosszabb úton is marasztaló.

Műszaki érdekesség az Opirusban az elektronikus lengéscsillapítás vezérlés. Alaphelyzetben a szerkezet a minél kényelmesebb futáshoz igazítja a rugózás hangolását, de a két elő ülés közötti gombot megnyomva, sportos állásba kapcsol a vezérlés. Ilyenkor az autó feszesebb hangolással és kisebb oldaldőléssel fut gyors kanyarokban. A kerékfelfüggesztés fejlett konstrukció, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros.

Ütközéstől-ütközésig 2,76-ot fordul a kormány, de a vezethetőség nem valami agilis. Az üléseknek semmilyen oldaltartása nincs, az Opirus ebben is egy tipikusan Amerikának szóló cirkáló.

A Mercedes sémát követő ülésállítás nagyon jól használható. Kár, hogy a fejtámlák állítására szolgáló kapcsoló egy mozdíthatatlan gomb. A két kerek lámpás orrkialakítás mellett a tetőkárpit és az ajtók belső párkánya is a Mercedest utánozza. A tető- és az oszlopburkolat meghökkentően jól másolja a német eszményt.

Hazánkban idén ősszel kezdődik az autó forgalmazása. Alapáráról még nincs pontos adatunk. Thomas Hoffmann, a Kia Motors Hungary ügyvezető igazgatója annyit mondott, hogy mindenképpen 10 millió forint alatt lesz a kocsi listaára.

Az Opirust egész Európában egyféle felszereltséggel árulják. A hazánkban már most megrendelhető csúcsmodell xenon fényszórót, első és hátsó oldallégzsákot, függönylégzsákot és két első légzsákot kap alapáron. Az automatikus, oldalanként beállítható légkondicionáló és a motoros ülésállítás mellett a teljes bőrkárpitozás is alapfelszerelés. A királyi felszereltség része az automata váltó.

Mi már tudjuk, hogy az Opirus mindenben megfelel egy felső középkategóriás autóval szemben támasztott, magas követelményeknek. A pazar felszereltségű és pompás kényelmű autó méltó a zászlóshajói feladatra. Hazánkban viszont, vitathatatlan kvalitásai ellenére, nehéz sors vár a koreai luxusautóra, mely nagyon sokat nyújt, de nincs presztízse.