A sebességtartó automata vagy más néven cruise control, tempomat, olyan vezetőtámogató rendszer, amellyel a vezető beállíthat és további beavatkozás nélkül tarthat egy adott tartományon belül eső menetsebességet. 
A rendszer úgy szabályozza automatikusan a gázadás mértékét, hogy a sebességváltó kimenő tengelyén mért menetsebesség megegyezzen a vezető által előzetesen megadott sebességi értékkel. 
A fojtószelep elektronikus szabályozása révén a sebességtartó automatika sík úton csekély mértékű fogyasztáscsökkenést hozhat, mivel segítségével elkerülhetők a finom gyorsítások és lassítások. Változó domborzati viszonyok között ugyanakkor a jármű természetes lassulására és gyorsulására reagálva folyamatosan változó mértékű gázt ad, ami felesleges többletfogyasztást és a megszokottól eltérő menetdinamikát (gyorsítás hegymenetben, lassítás völgymenetben) eredményez. 
A hagyományos tempomat rendszerek a gépjármű üzemi fékeit nem vezérlik, túlfutás (pl. meredek lejtőn a megadott érték fölé gyorsuló autó) esetén kizárólag a gáz elvételével előidézett motorfékkel képesek lassítani a járműt.