Az egyre szigorúbb emissziós normák teljesítésre válaszul a motorfejlesztők egyik megoldása a közvetlen üzemanyag-befecskendezés, amely során közvetlenül a hengerekbe porlasztják be az üzemanyagot, amely ott keveredik a beszívott levegővel, és nem azon kívül. A közvetlen üzemanyag-befecskendezéses motorok sok tekintetben jelentős fejlődést értek el a hagyományosabb, szívócső-befecskendezésessel rendelkezőkhöz képest. Jobb a hatásfokuk, takarékosabbak és kisebb a károsanyag-kibocsátásuk, mint elődeiknek. Ezek az előnyök abból is fakadnak, hogy bizonyos üzemmódokban csak a gyújtógyertya közelében van szükség az éghető keverékre, attól távolabb már nem. Ezzel párhuzamosan viszont egy komoly probléma is megjelent, a kátrány- és kokszlerakódás.

Szívócső-befecskendezésnél ugyanis bőven van idő, hogy a benzin-levegő elegy elkeveredjen, amely így jobban elég, a közvetlen befecskendezésű motoroknál ez hiányzik. A koromrészecskék az égést követően is megmaradnak. Ennek közvetett bizonyítéka, hogy a dízelek után immár a modern közvetlen befecskendezéses benzinmotorokat is fel kell szerelni részecskeszűrővel. Az egészségre közvetlenül káros nitrogén-oxidok keletkezésének csökkenésére találták ki az EGR-t, amellyel a kipufogógáz egy részét visszavezetik a hengerekbe, miközben alkalmazzák a kartergáz-visszavezetést is. A koromrészecskék így visszakerülnek a szívócsőbe és a forró szívószelepre is, ott lerakodást hozva létre.

Ez a fajta koszolódás ronthatja a motor működését. A nem tökéletes szelepzárás, a levegő és az üzemanyag nem megfelelő áramlása a kompresszió csökkenéséhez, a motor rángatásához, teljesítményvesztéshez vezethet. A súlyos hibát a motorvezérlő elektronika is érzékelheti, ami az egyes hengerek letiltását is eredményezheti.

Természetesen a háttéripar talált már megoldást a problémára, mégpedig a motorok belső tisztítását, az egyik ilyen a TerraClean GDi technológiája. A megoldás az alábbi videóból részletesen megismerhető:

 

 

 

A TerraClean egy a járművek számára létrehozott tisztító és karbantartó szolgáltatás, amely az amerikai kontinens után már Európában, így Magyarországon is elérhető. A TerraClean tisztítóberendezést az autó motorjához csatlakoztatják (benzin- és dízelmotoroknál egyaránt alkalmazható), átvéve a jármű üzemanyag-ellátását. Tisztítóanyagként finomított alifás üzemanyagot fecskendeznek be, ezzel eltávolíthatók a motorban és kipufogórendszerben keletkezett, lerakódott karbon- és egyéb szennyeződések, kátrány, lakkok, ha azok nem égtek rá extrém módon a motor belső felületeire. A TerraClean tisztítással elvégezhető a szelepülék, valamint a szívótorok és a szelepek tisztítása is.

A TerraClean-tisztítással csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás, nőhet a motorteljesítmény, nőhet az érintett alkatrészek élettartama, így pedig csökkenthet az üzemeltetés költsége.

Megoldás a modern motorok problémájára (X) 2A motorok tisztítására többféle technológia létezik, és ezek a megoldások a motorok különböző részeinek állapotjavítására alkalmasak. Nem képesek azonban mindenféle lerakodás eltávolítására mindenhonnan. A TerraClean-hálózaton belül a rendelkeznek további tisztító berendezésekkel, amelyekkel nemcsak megelőzést, hanem a konkrét problémamegoldást is nyújtanak. Ezek a hibák olyan mértékű lerakódások, amelyek a jármű üzemelést már akadályozzák, és ezért üzemzavarként jelentkeznek, intenzívebb beavatkozást igényelnek.  Lehetőség van a részecskeszűrő komoly lerakódásainak eltávolításra és az EGR-rendszer tisztítására is, különösebb megbontás és leszerelés nélkül.

Forrás: TerraClean
Kép(ek) forrása: TerraClean
Kapcsolódó címkék: motortísztítás TerraClean