Újabb rekordot döntött 155.417 darab Magyarországra hozott használt személyautóval az import 2018-ban, derül ki a Datahouse által a Vezess kérésére kiadott számsorokból. Ez 2,2 százalékos növekedés 2017-hez képest, és 11,1 százalékos 2016-hoz nézve. Abban sajnos nincs változás, hogy többnyire olcsó, idős személyautók ömlenek be az országba, a tavalyi import átlagéletkora 12 év volt.

2018-ban használt Ford Focusból érkezett a legtöbb az országba, ezzel a harmadik olyan év van mögöttünk, amikor változott a toplista győztese. (2017-ben az Opel Astra végzett az élen, míg 2016-ban a 3-as BMW.)

Két éve kezdődött, tavaly folytatódott a prémium márkák visszacsúszása, tisztán látszik, hogy egyre észszerűbben költik – az átlagéletkorból következtetve még mindig kevés – pénzüket a megrendelők: a kompakt méretű, olcsóbban szervizelhető népautók immár a dobogóról is leszorították a nemrég első helyen trónolt, középkategóriás BMW-t.

A modellek sorrendje

Maradt a német márkák rendkívüli fölénye, az első 10-be nem fért be egy szem japán, francia, dél-korai, vagy olasz márka terméke sem. Kizárólag csak a németek.

1. Ford Focus – 6316 darab. Ebből 741 darab a 4 évig gyártott Focus C-Max. (Ezen felül rögzít a Datahouse 1138 Ford C-Maxot, de azt természetesen nem vesszük ide, ugyanis a gyári, hivatalos elnevezések a statisztika alapja.)

2. Volkswagen Golf – 5959 darab. Ebből 464 darab Golf Plus, de érkezett 113 darab kabrió is.

3. Opel Astra – 5867 darab. Érdekes módon több – de nem az összes – generációra külön közöl számokat a Datahouse, így tudjuk, hogy H Astrából jött a legtöbb (2938), a J a második (1175).

4. Volkswagen Passat – 5104 darab. 111 darab Passat CC is volt ebben.

5. BMW 3-as – 4124 darab. A három évvel ezelőtti 5924 darabos csúcs 2015 óta nagyot zuhant, évről évre egyre kevesebbet hoznak be a nepperek.

6. Audi A4 – 3662 darab.

7. Opel Zafira – 3022 darab.

8. Opel Corsa – 2791 darab.

9. Opel Meriva – 2584 darab.

10. Audi A6 – 2102 darab.

A 20-as toplista második felében már 4 japán személyautó szerepel, és a statisztika készítésének történetében először egy hibrid is, a negyedik éve magabiztosan emelkedő Toyota Prius.

Elgondolkodtató, hogy még ide sem fért be egy szem francia Renault, Peugeot, vagy Citroën. De hiába keressük az olaszokat is, sehol egy olcsó Fiat, vagy egy, az új árához képest pincemély áron kínált Alfa-modell.

11. Mazda 6 – 2093 darab.

12. Volkswagen Polo – 2075 darab.

13. Honda Jazz – 2010 darab.

14. Mercedes A-osztály – 1951 darab.

15. Ford Fiesta – 1946 darab.

16. Ford Mondeo – 1942 darab.

17. Honda Civic – 1913 darab.

18. Hyundai i30 – 1899 darab.

19. Toyota Prius – 1825 darab.

20. BMW 5-ös – 1820 darab.

Épphogy lemaradt a listáról az E-osztályos Mercedes (1817 darab), és a C-osztályos sem volt messze (1739 példány), velük együtt a német prémiumtriónak összesen 7 modellje szerepel a legnépszerűbb 25-ben.

Különösen innen nézve elgondolkodtató, hogy az újonnan különösen népszerű Daciák és Škodák sehol nincsenek. Utóbbi kínálatából 1636 behozott példánnyal az Octavia csak a 24-ik, a Fabia (915 darab) pedig még ennyire sem volt opció a kategóriatársaival szemben.

A magyar magánszemélyek újautós vásárlásait összegző listákon évről évre stabilan az élbolyban szereplő Daciákat pedig szinte egyáltalán nem hoznak be használtan az országba. Sanderóból 282, Loganből 272, Dusterből 229, Lodgyból 119 jött be tavaly használtan. (Csak viszonyításképpen: használt Ford Mustangból 191 érkezett.)

A használt autók között hagyományosan az átlagnál megbízhatóbbnak tartott Toyoták közül a Priust a Yaris (1766), majd a Corolla (1666 darab), és az Avensis (1428) követi, egyik sem a legolcsóbb opció a kategóriájában.

A márkák sorrendje

Nincs változás a dobogón, annak ellenére, hogy 2017-hez képest 2018-ra mindhárom élmenő csak szerény, 3 százalékon belüli növekedést tudott elérni. Velük ellentétben kimondottan gyenge évet zártak a rekordévben a német prémium márkák, amelyek – a még mindig – magas számaik ellenére évről évre egyre hátrébb szorulnak a rangsorban (3 és 8 százalék közötti mínusszal zártak az egy évvel korábbi számaikhoz képest). Szoros versenyben egymás sarkát tapossák, és volt köztük helycsere, az Audi beelőzte a BMW-t.

Egyértelműen a dél-koreai testvérmárkák 2018 sztárjai, a használt Kiák behozatala 34,2 százalékkal nőtt, a Hyundai-oké 33,6 százalékkal. Mellettük két japán tudott érdemi növekedést felmutatni, Toyotákból 8,8 százalékkal több érkezett az országba, Hondákból 8 százalékkal. Lassan, de jönne fel Ázsia a németekre?

1. Volkswagen – 19.345 darab.

2. Opel – 17.211 darab.

3. Ford – 15.169 darab.

4. Toyota – 10.057 darab.

5. Audi – 9758 darab.

6. BMW – 9684 darab.

7. Mercedes – 9308 darab.

8. Mazda – 6686 darab.

9. Renault – 6183 darab.

10. Honda – 5543 darab.

11. Peugeot – 5216 darab.

12. Hyundai – 4871 darab.

13. Citroën – 4437 darab.

14. Fiat – 4163 darab.

15. Kia – 3639 darab.

A tolvajok kedvencei pont ugyanezek: Focus és VW

Pár napja megírtuk a Nemzetközi Autóvadász Egyesülethez befutott autólopások alapján az eltulajdonított személyautók modellek és márkák szerinti legfrissebb, 2018-as toplistáit. Nem meglepő módon a tolvajok kedvencei évről évre a használtan behozott autók listáihoz idomulnak.

A modellek közül tavaly a magyar autótolvajok pont Ford Focusból vittek el a legtöbbet, a kedvenc márkájuk pedig éppen a Volkswagen lett. Eközben ahogy az importlistán, úgy a tolvajok megrendelései között is hátra szorultak a BMW-k. A részletes listák településekre lebontva itt böngészhetők.

Hibridek és elektromos autók

Először közöljük a használtan behozott hibridek és villanyautók top 10-es listáit. Éppen itt az ideje, mondhatnánk, ám a Priust leszámítva sajnos még mindig jelentéktelen számocskákat látunk. A benzines-elektromos hajtásláncot immár 22 éve kínáló Toyota-csoport fölénye megkérdőjelezhetetlen, a használtan behozott hibrideknek több mint a 80 százalékát ők gyártották.

1. Toyota Prius – 1825 darab.

2. Toyota Auris HSD – 550 darab.

3. Opel Ampera – 307 darab.

4. Toyota Yaris Hybrid – 197 darab.

5. Lexus CT200h – 149 darab.

6. Lexus IS300h – 88 darab.

7. Honda Insight – 56 darab.

8. Chevrolet Volt – 38 darab.

9. Audi A3 e-Tron Sportback – 21 darab.

10. Lexus GS450h – 17 darab.

Már-már az nehézséget okozott, hogy 10 különféle elektromos autóról összebogarásszuk a számokat, egyelőre marginális szereplői az importnak. Itt is van egy uralkodója a listának, közel annyira fölényes az előnye, mint a Priusnak a hibrideknél: i3-as BMW-ből több jött be, mint az összes többi villanyautóból együttvéve.

1. BMW i3 – 335 darab

2. Nissan Leaf – 108 darab

3. Citroën C-Zero – 70 darab

4. Peugeot iOn – 51 darab

5. Tesla Model S – 47 darab

6. Mitsubishi i-MIEV 27

7. Tesla Model X – 7 darab

8. BMW i8 – 6 darab

9. Mercedes B – 4 darab

10. Volkswagen e-Golf – 3 darab

Kategóriák szerinti megoszlás

Végül nézzük meg a kasztni szerinti sorrendet! Az új autóknál a többi kategória értékesítéseiből markáns részesedést leharapó, és 32 százalékos részesedéssel már magasan első szabadidő-autók a használtautós importnak egyelőre szerény szereplői. Igaz, arányuk apránként emelkedik évről évre, de közel sem olyan mértékben, mint az új személyautók eladásainál. Ott 32 százalékos részesedéssel már magasan elsők a SUV-ok. Íme, a Datahouse besorolása szerinti sorrend.

1. Kompaktok – a használtautós import 26,94 százaléka.

2. Középkategória – 17,8 százalék.

3. MPV-k – 17,5 százalék.

4. Kisautók – 14,5 százalék.

5. Szabadidő-autók – 9,7 százalék.

6. Executive – 4,3 százalék.

7. Sportautók – 3,5 százalék.

8. Minik – 2,8 százalék.

9. Egyéb személyautók – 2,2 százalék.

10. Luxusautók – 0,7 százalék.

Pár nap múlva jön a Vezessen egy igen érdekes összeállítás a tavalyi import „kincseiből” – több száz rendkívül különleges használt autó is érkezett ugyanis 2018-ban Magyarországra. Részletes cikkben mutatjuk be majd ezeket.