Egy kicsit gondoljuk úgy, hogy még csak 1992-t írunk. Februárban a Maastrichti szerződés aláírásával megalakul az Európai Unió, ebben az évben lesz Bill Clinton az Amerikai Egyesült Államok 42. elnöke. Szintén ebben az évben indul oszlásnak Csehszlovákia, amikor az ottani parlament úgy dönt, hogy 1993. január 1-jével az ország szétválik Csehországra és Szlovákiára. Közben idehaza az Antall-kormány határozott arról, hogy a 4-es metróvonal Kálvin tér– Kelenföld vasútállomás közötti első szakaszára meghívásos eljárást írjanak ki.

Ez még messze nem a 4-es metró, de az igény már ekkor felmerült iránta – fortepan.hu

Autóutak, autópályák

25 évvel ezelőtt autópályával sem álltunk még annyira jól, mint ma, az M1-es gyakorlatilag nem létezett, és az M7-es jóval kurtább volt a mainál. De legalább még ingyenesek voltak a meglévő szakaszok, mind a 269 kilométernyi. Mondjuk sokáig nem, mert az évtized közepére már megépültek az első fizetőkapuk, amit azóta szerencsére egy ugyanúgy költséges, de legalább kényelmesebb, jobb megoldás váltott. Szóval ’92-ben még zötyögős betonlapokon autózhattunk a Balaton felé, a sztráda egészen Aligáig tartott. Aztán a 2000 előtti 40 évben épült 500 km-nyi autópályát az ezredforduló óta eltelt 17 évben újabb bő 900 kilométerrel gyarapították az egymást váltó kormányok.

A hazai autópálya-szakaszok és átadásuk dátumai – wikipedia.org

Mennyit kerestünk? És mennyibe került egy autó?

A KSH adatai alapján a teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagkeresete 25 évvel ezelőtt bruttó 22,294, nettó 15,628 forint volt. Az ezresen még Bartók profilja szerepelt, egy BKV jegy 18 forintba került és 1992-ben a fullos, Ford Scorpio, 2,9-es motorral, 4,646,000 forintba került. Az akkori árlista legalján az Oltcit névre hallgató román csoda állt, 318 ezer forintért büntethette vele magát, akinek erre volt gusztusa.

Röppentyű utca, a Merkur használtautó-telepe – fortepan.hu

A Merkúrnál forgalmazott, már autószámba vehető Dacia 1310 TLE modell 361 ezer forintba került, aminél csak kicsit volt drágább a 21412-es Moszkvics a maga 365 ezer forintos listaárával. Egy Lada 2107-esre 440, míg egy 52 lovas egyliteres Suzuki Swiftre 835 ezer forintot kellett összespórolni. Az 1,3-as Golf, ha kevéssel is, de már átlépte az egymilliós lélektani határt, ugyanúgy, mint az Opel Astra. Az árlista végén a Mercedes 600SEL állt, 408 lóerős motorral, 18,9 millió forintos árcédulával.

Bruttó 22 ezer forint körül volt az átlagfizetés és az ötezres volt a legnagyobb címlet

Az Év Autója 1992-ben a VW Golf lett, ezüstérmet az Opel Astra kapott, míg a bronzérmet a Citroen ZX hozta el. Ezelőtt 25 évvel még nem voltak szabadidő-autók, sem crossoverek, és a BMW modellpalettája is kimerült a 3-as, 5-ös, 7-es, illetve a 8-as szériában. Ma nagyjából 25-féle modell van ugyanennek a márkának a kínálatában.

1992-ben is igazi izomautó volt a Ford Mustang 5.0 literes V8-as motorjával. Akkor még csak szürkeimporttal érkezhetett az országba. Ma elérhető a FordStore Petrányi kiemelt márkakereskedésben

Szaporodó kereskedések

A rendszerváltás után talán az autópiacon alakult ki leghamarabb a szabad piac, 1992-re már nagyjából 2000 autókereskedő működött, de ezek közül mindössze tucatnyi foglalkozott új autó értékesítésével. Még működtek az olyan nagy cégek, mint a Merkúr vagy az Autóker, de az olyan újfajta, fogyasztói csoportok megalakulnak, mint a Promo-Indra vagy a Poligrupo, ahol a fix, rendszeres részletfizetést vállaló vásárlókból álló 120 fős csoportokban havonta egy autót kisorsoltak, egyet pedig licit alapján lehetett megszerezni. Korábban a Merkúr autónyereményén a Betétkönyvesek között 1967-es Ford Cortinát is lehetett nyerni. A Ford Petrányi az elsők között jelent meg az autókereskedések között, mára három helyszínen fogadják az ügyfeleket. 1992-ben, alapítása évében 80 darab autót adott el a cég, 2016-ban már 2824 járművet értékesítettek.

Ford Petrányi az első között jelent meg a hazai autópiacon

Megduplázódott teljesítmény

Az elmúlt 25 évben az autók teljesítménye is nagyon elszaladt, míg 1992-ben egy 1,1-es Fiesta 50 lóerős volt, 2017-ben már akár 140 lóerős egyliteres motorral is kapható ugyanez a modell. A nagyobb, Ford Escortnak is 60-105 lóerő közti motorjai voltak és a 2,9-es, V6-os Scorpio is „csak” 195 lóerős volt. Ma a legerősebb Ford a Mustang, 421 lóerős V8-as motorral.

A Ford Focus RS 350 lóerős motorja 1992-ben szinte elképzelhetetlen lett volna ekkora autóban

Elhúzódó elektromos forradalom

Az 1992-es Autó Katalógus már megemlíti az elektromos autókat is, de 400 kilogrammos, nagyjából 40-50 km-re elég kapacitású villanyautók elterjedését még egy évtizeddel későbbre sem tartották valószínűnek. Pedig már akkor voltak jó nevű, Ford, VW és BMW emblémás villanyautók is a mindenféle kisszériás szárnypróbálgató sufni cég mellett.

Technika

1992-ben még csak álmodtunk a gázkisüléses izzókról, amik azóta szerencsére már el is tűntek a süllyesztőben, leváltotta őket a LED. Szintén a 90-es években kezdtek el azon is gondolkodni, hogy okos dolog volna a hátsó lámpatestekben is – főleg a féklámpában – rövid reakcióidejű diódás fényforrást alkalmazni. Szintén ezekben az években vált divattá a hengerenkénti négy szelep is, és az első európai modellként a BMW 850i négykerék-kormányzást is kapott. A Ford Ecoboost motorja modern megoldásainak hála többször nyert különféle díjakat, többek közt az Év Motorja díjat is bezsebelte.