Az egyik legbonyolultabb, legtöbb alkatrészből, komponensből álló tárgy, ami súlyos pénzért birtokunkba kerülhet, az autó. Egy ennyire összetett kirakós üzembiztos működése rengeteg ismeretlenből álló egyenlet, kis tévedés százezrekbe, nagy baki milliókba fájhat. És ez az összeg nagyságrendileg már a vásárlás pillanatában eldől, főképp a használt autók esetén. Mit tehetünk, hogy ne járjunk pórul?
Türelem
Az első tanács Coelho-szintű életbölcsesség. Hacsak nem égető a szükség, akkor szánjunk időt a megfelelő darab felkutatására. Mindegy, mi a felhasználás területe, mennyire érzelmi, vagy inkább racionális indokok motiválják a vásárlást. Akkor is, ha a szívünk visz, ha BMW kell, Alfa Romeo kell, 8000-ig pörgő Honda kell, nem szabad beugrani az első kecsegtető ajánlatnak. Nézzünk szét márkafórumokon, Facebook-csoportokban, kérdezzünk szakértőket. Lőjük be az optimális motort, kutassuk fel a visszahívásokat, típushibákat, és ezek alapján vadásszunk megfelelő évjáratra.
A telefonálási szakaszra készüljünk specifikus kérdésekkel, így felmérhetjük mennyit tud valóban az eladó, kereskedő, illetve mivel kapcsolatban jönnek bizonytalan válaszok. Engedjük meg magunknak, hogy megnézzük a lehető legjobbat. Milyen, amikor úgy működik, ahogy kell. Majd tapasztalatainkkal gazdagodva, rajongásunkat leplezve induljunk alkualapot képző felkészültséggel, típusismerettel az eladóhoz.
Kell az állapotfelmérés
Rengeteg cikk szól az intő jelekről, amelyeket egy átlagos autós is észrevehet az első megtekintés, próbaút során, de egy tapasztalt szakértőt mindig nehezebb átverni, a márkára specializálódott műhelyekben már kisujjból fújják a problémás alkatrészek listáját, és nagyjából be tudják lőni, mennyit kell majd költeni az autóra vásárlás után.
Mert kevés kivételtől eltekintve minden használt autóra kell. Ahogy nő a vételár, úgy nő a rizikó is, ha nem pár százezer forintos szükségmegoldásról van szó, akkor ajánlott a márkaszervizes állapotfelmérés. A vételárhoz viszonyítva a 10-15 ezer forint, amit elkérnek érte, egyszerűen nem tétel.
Egy sokat látott szerelő, karosszérialakatos sok mindent elárul a kinézett autó állapotáról, de műhely és gépek nélkül egészen mások a lehetőségek. Lehet valaki rutinos, de a lengéscsillapítók állapotát, a fékek működését padon megmérni nem ugyanaz, mint bölcsen hümmögve nyomkodni az autó négy sarkát. A modern autók alacsony hasmagassága miatt be sem lehet kúszni alájuk, míg egy műhelyben az emelőn az is kiderül egy autóról, amit a tulaj szívesen elhallgatna.
Követhető előélet
Amikor valódi, hiteles dokumentáció árulkodik az előéletről, az mindig hatalmas előny. Mert a hibák nyomait nem kagyló után kutató mosómedveként kell kitapogatnunk. Ideális esetben ez a szervizkönyv végigpecsételt és különböző színű tollal vezetett. Figyeljünk arra, milyen időközönként követik egymást a bejegyzések a szervizfüzetben, van-e furcsa csökkenés a futásteljesítményben.
Fontos leszögezni, hogy sokat futott, de folyamatosan szervizelt, jól karbantartott autó nem ördögtől való dolog. Amikor a kopóalkatrészek cseréje, a nagyobb szervizek akár a gyári intervallumnál gyakrabban megtörténnek, nincs okunk az aggodalomra. Nincs baj az évi 40-70 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, igaz, fontos tudni a típussal kapcsolatos általános tapasztalatokat is, vannak konstrukciók és motorok, amelyeknél már túlzásba vitték a tervezett elavulást, vagy egyszerűen csak rosszak.
Nem lehetsz elég óvatos
Már akkor átverjük magunkat, amikor úgy érezzük, ránk nem hat a körmönfont kommunikáció. Átlátunk a szitán, megtaláljuk a rejtett hibákat. Ha így lenne, akkor már egy murvával felszórt telep sem működne az országban.
Első körben a képekkel történik az óvatos manipuláció. Szépen lemosva, kitakarítva, a kopásnyomokat eltüntetve már egy előzőleg törött, tákolva javított autó sem annyira gyanús. De van, ahol már a reklámszlogenek szintjén folyik a megtévesztés. Idén januárban a Gazdasági Versenyhivatal 15 millió forintra bírságolta az Autocentrum AAA Auto Kft.-t tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. Az indoklás szerint a cég 2014 májusától bizonyítatlan piacelsőségi állításokat jelenített meg az autókereskedésről, valamint megtévesztő szlogennel reklámozta hétnapos cserelehetőségét.
Bevált módszer a kamu hirdetés. Ez néha csak alacsony ársávba bedobott, szinte hihetetlen, bombavételnek tűnő típus, ami egyfajta reklám a kereskedésnek. Nincs ott az autó, nem annyiért árulják, de felkelti az érdeklődést, és ha valaki telefonál, akkor már lehet bombázni más ajánlatokkal. Elvetemültebb fajtája az árakat felfelé, vagy lefelé befolyásoló valótlan hirdetés. Ezek jobb alkupozíciót biztosítanak a kereskedőnek, ha a vevő sokallja a vételárat, elég csak az általa kreált piaci körképet megmutatni, ami bizonyítja, hogy az árazás nem szállt el, ennyiért megy most a kiszemelt típus.
És még az autó közelébe sem mentünk. További módszerek, trükkök ebben a cikkben.
Sokat segít a lekérdezhető kilométeróra-állás
2012. január elseje óta az adásvételi szerződésben szereplő értéket és a vizsgán leolvasott óraállást a hivatalok munkatársai feltöltik egy online adatbázisba. Ez mára komoly merítést jelent, és egyre bővül. Viszont ha csalás történik, nem indul automatikus vizsgálat, nincs egyszerű szűrés az előzőnél alacsonyabb adatot mutató autókra. Senki nem kezd nyomozni, a hirtelen kilométert vesztő autók esetén, így azt nekünk kell megtennünk.
A szolgáltatás díja gépjárművenként 275 Ft, de eljárásonként a minimum fizetendő összeg 625 Ft. Így egy jármű lekérdezése ugyanúgy 625 forint, mint kettőé. Három járműé 825 forintba kerül. Egyszerre több, akár öt járműről is szerezhetünk infókat, a pénzt bankkártyával fizethetjük ki, interneten keresztül (VPOS alkalmazásával). A lekérdezés során a forgalmi rendszám megadásával lehet tájékozódni a gépjármű gyártmányáról, típusáról, színéről, és meg lehet tudni azt is, hogy forgalomban van-e az adott jármű, vagy körözik-e, illetve a nyilvántartásban szereplő kilométeróra-állás (a rögzítés időpontjával) is megtudható. Vizsgálható a forgalmi engedély száma, a jármű gyártási éve, az első nyilvántartásba vétel időpontja, az első magyarországi nyilvántartásba vétel időpontja, a műszaki érvényességi idő, a saját tömeg, az együttes tömeg, a szállítható személyek száma, a hengerűrtartalom, a hajtóanyag, a teljesítmény, az ülések száma vezetővel, az állóhelyek száma (ha van), a forgalmazási korlátozás ténye.
A hasznos információhalmaz eléréséhez szükségünk egy ügyfélkapus regisztrációra, ha ez megvan, már mindent elintézhetünk a számítógép előtt ülve.
Érdemes külföldről behozni?
Az utóbbi évek legfontosabb kérdése, amire nincs egyértelmű válasz. Mindenki szeretne olcsón autót, és a német piacot vizsgálva könnyen eluralkodik a birtoklási vágy. A képeken gyönyörűnek látszó autók, potom pénzért, nagy tömegben. Elég csak kijutni, autóval, fapados repülővel, és hazafelé már a kiválasztott négykerekűvel fogynak a kilométerek. Kiszámolva az utazási költséggel, regisztrációs adóval, kocsi korától és teljesítményétől függő vagyonszerzési illetékkel, a forgalmi és a törzskönyv díjával, a rendszámtábla árával, vizsgadíjjal felhizlalt végső árat viszont már árnyaltabb a kép. Ezernyi dologra kell figyelnünk, kétnyelvű adásvételi, több adminisztráció, a külföldi nepper sem szent, ugyanúgy akad trehány, megbízhatatlan magáneladó, mint itthon.
Ezeket figyelembe véve biztosra kell mennünk, mert ha már rávettük magunkat a kiutazásra, és saját időnket, energiánkat nem kímélve keresünk autót, akkor üres kézzel hazatérni fájó kudarc. Pedig erre is megvan az esély, kint is vannak lelakott autók bőven, főleg mióta már kiépült kereskedői hálózat szívja fel, és szállítja keletre a kelendő típusokat.
Ráadásul lehet, hogy az igazi kálvária csak itthon kezdődik el, a regisztrációs adó mértéke, és környezetvédelmi besorolás korántsem olyan egyértelmű, mint ahogy azt a kalkulátorok, és az autós adatbázisok sugallják, de a kinti papírokkal, adásvételi szerződéssel is akadhat galiba.
A németországi behozatal egyértelmű buktatói ellenére kecsegtető opció, még azoknak is, akik átlag autósként vágnak bele a kalandba. A kínálat bőséges, és a hazaihoz képest sokkal fiatalabb autóállományból még a nepperek mellett is könnyű ígéretes darabot kifogni. Segítségül összegyűjtöttük cikkeinket a témában, egyfajta alapcsomagként mindenkinek, aki úgy dönt, belevág a külföldi autóvásárlásba. Dízel, benzines, kicsi, nagy: hogyan válasszunk használt autót? Igaz történet: használt Ford Focus Németországból A német használtautó-keresők használata, a Mobile.de és az AutoScout24.de sajátosságai. A külföldi használtautó-behozatal költségei Németországban és itthon (pl. exportrendszám, úti- és szállásköltség). Így lett az 1000 eurós autóból 2000 eurós: a hazai forgalomba helyezés ára. Amikor nem érte meg: buktatók német használt autóval.