Még karácsony előtt adtunk hírt a mentőszínekben pompázó Suzukikról. Büszkén tekinthetünk a 22 autóra, mert a kocsi alapját adó Suzuki SX4 S-Cross Esztergomban készül, az autókat mentőjárművé alakító cég a pest megyei Kistarcsán működik. A Profile Vehicles Oy magyarországi leányvállalata a mentőépítésben világszínvonalat képvisel, nem véletlenül rendel mentőket tőlük norvég, lengyel és dán mentőszolgálatok, betegszállítók is.
Itthon ritka volt a mentőorvosi kocsi az Országos Mentőszolgálatnál. Megnéztük, hogyan épültek a pár hete beállított Suzuki mentők
Itthon ritka volt a mentőorvosi kocsi az Országos Mentőszolgálatnál. Megnéztük, hogyan épültek a pár hete beállított Suzuki mentők
Fotó megosztása:
Pest megyében, Gödöllő közelében működik a Finn Profile mentőgyára
Pest megyében, Gödöllő közelében működik a Finn Profile mentőgyára
Fotó megosztása:
Sokat ér az itteni munka, egy mentőautó értékének csak egy harmadát teszi ki a bázisjármű ára. Itt már levágott tetővel halad tovább a többi pozícióra a jármű. A lemeztetőt műanyag héj pótolja majd, a magasabb tetőre azért van szükség, hogy fel lehessen ülni a betegtérben
Sokat ér az itteni munka, egy mentőautó értékének csak egy harmadát teszi ki a bázisjármű ára. Itt már levágott tetővel halad tovább a többi pozícióra a jármű. A lemeztetőt műanyag héj pótolja majd, a magasabb tetőre azért van szükség, hogy fel lehessen ülni a betegtérben
Fotó megosztása:
Ventilátor akadályozza meg a fényhíd bepárásodását a Sprinterből épített mentőkocsin
Ventilátor akadályozza meg a fényhíd bepárásodását a Sprinterből épített mentőkocsin
Fotó megosztása:
Naponta két autó készült el, a 22 autó megépítéséhez két hét sem kellett a szakembereknek
Naponta két autó készült el, a 22 autó megépítéséhez két hét sem kellett a szakembereknek
Fotó megosztása:
Sok mentőautón, ún. esetkocsin nincs orvos, az ellátást megfelelően képzett mentőszakápoló biztosítja a mentőgépkocsi-vezető támogatásával. A Suzukikkal mindig mentőorvos érkezik
Sok mentőautón, ún. esetkocsin nincs orvos, az ellátást megfelelően képzett mentőszakápoló biztosítja a mentőgépkocsi-vezető támogatásával. A Suzukikkal mindig mentőorvos érkezik
Fotó megosztása:
RAL 1016 a kénsárga szín kódja. A gyárilag fehér autókat újrafényezték, ami szebb és tartósabb a fóliázásnál
RAL 1016 a kénsárga szín kódja. A gyárilag fehér autókat újrafényezték, ami szebb és tartósabb a fóliázásnál
Fotó megosztása:
Felületszerelt az oldalsó villogó, süllyesztve beépíteni aránytalanul nagyobb feladat lett volna
Felületszerelt az oldalsó villogó, süllyesztve beépíteni aránytalanul nagyobb feladat lett volna
Fotó megosztása:
A csekély áramigényű diódás fényforrás ellenére a középső tolófény csak járó motorral működik, akkumulátorról a fényhíd szélső elemei mennek
A csekély áramigényű diódás fényforrás ellenére a középső tolófény csak járó motorral működik, akkumulátorról a fényhíd szélső elemei mennek
Fotó megosztása:
Nyitott hátsó ajtóval a kéken villogó LED javítja a láthatóságot
Nyitott hátsó ajtóval a kéken villogó LED javítja a láthatóságot
Fotó megosztása:
A villanyászoknak is volt vele munkája
A villanyászoknak is volt vele munkája
Fotó megosztása:
A fényhíd kábelei futnak az ajtóoszlop borítása mögött
A fényhíd kábelei futnak az ajtóoszlop borítása mögött
Fotó megosztása:
Ritkán lesz rá szükség, de az egyik hátsó ülés megmaradt, hátha könnyebb sérültet visz majd az autó
Ritkán lesz rá szükség, de az egyik hátsó ülés megmaradt, hátha könnyebb sérültet visz majd az autó
Fotó megosztása:
Nagyjából így kezdődik a belső tér átépítése
Nagyjából így kezdődik a belső tér átépítése
Fotó megosztása:
Új rögzítőszemek vannak az autóban
Új rögzítőszemek vannak az autóban
Fotó megosztása:
Nagyjából 55-en dolgoznak a kistarcsai üzemben. Az itteni mentőjárművek nyugaton is keresettek
Nagyjából 55-en dolgoznak a kistarcsai üzemben. Az itteni mentőjárművek nyugaton is keresettek
Fotó megosztása:
Laborteszteken vizsgálta a mentőgyár a rács szilárdságát. A mentőépítésben előírt 10 g gyorsulással megtart 250 kilót, míg a mentőorvosi felszerés súlya ennek csak nagyjából a fele
Laborteszteken vizsgálta a mentőgyár a rács szilárdságát. A mentőépítésben előírt 10 g gyorsulással megtart 250 kilót, míg a mentőorvosi felszerés súlya ennek csak nagyjából a fele
Fotó megosztása:
Igen masszív a rács és a rögzítése is
Igen masszív a rács és a rögzítése is
Fotó megosztása:
A gyárit kiegészíti további négy 12 voltos aljzat hátul
A gyárit kiegészíti további négy 12 voltos aljzat hátul
Fotó megosztása:
A részecskeszűrő kitisztításának módját jelzi a fehér papír a slusszkzulcson
A részecskeszűrő kitisztításának módját jelzi a fehér papír a slusszkzulcson
Fotó megosztása:
Műszerfali kamera forog a mentőautókban. Jól jön, ha tisztázni kell egy balesetért a felelősséget
Műszerfali kamera forog a mentőautókban. Jól jön, ha tisztázni kell egy balesetért a felelősséget
Fotó megosztása:
A fényhíd és a sziréna kapcsolói
A fényhíd és a sziréna kapcsolói
Fotó megosztása:
Ez az OMSZ rádiója
Ez az OMSZ rádiója
Fotó megosztása:
Gál Imre,a Profile műszaki igazgatója mesélt a mentőorvosi kocsik részleteiről
Gál Imre,a Profile műszaki igazgatója mesélt a mentőorvosi kocsik részleteiről
Fotó megosztása:
Nem a mentők feje fölül bömböl sziréna. A hangerő 106 decibel
Nem a mentők feje fölül bömböl sziréna. A hangerő 106 decibel
Fotó megosztása:
Van, ami nem avul el
Van, ami nem avul el
Fotó megosztása:
12,0 másodperc alatt gyorsul százra a dízel S-Cross, végsebessége 180 km/óra. Egyik sem kiugró, de erősebb és gyorsabb autóra nem volt pénze a mentőknek
12,0 másodperc alatt gyorsul százra a dízel S-Cross, végsebessége 180 km/óra. Egyik sem kiugró, de erősebb és gyorsabb autóra nem volt pénze a mentőknek
Fotó megosztása:
Időközben szolgálatba álltak a mentőjárművek, minden megyébe jut belőlük
Időközben szolgálatba álltak a mentőjárművek, minden megyébe jut belőlük
Fotó megosztása:
![Új mentőautók Magyarországon 65 | Vezess Sokat ér az itteni munka, egy mentőautó értékének csak egy harmadát teszi ki a bázisjármű ára. Itt már levágott tetővel halad tovább a többi pozícióra a jármű. A lemeztetőt műanyag héj pótolja majd, a magasabb tetőre azért van szükség, hogy fel lehessen ülni a betegtérben](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
Sokat ér az itteni munka, egy mentőautó értékének csak egy harmadát teszi ki a bázisjármű ára. Itt már levágott tetővel halad tovább a többi pozícióra a jármű. A lemeztetőt műanyag héj pótolja majd, a magasabb tetőre azért van szükség, hogy fel lehessen ülni a betegtérben
„Az Országos Mentőszolgálat még tavaly nyáron írt ki versenytárgyalást mentőorvosi kocsinak (MOK) alkalmas autókra” – idézzük fel az előzményeket. A tender eredménytelenül zárult, mert senki nem tudott az adott összegért olyan autót szállítani, ami a műszaki elvárásokból körvonalazódott. Ezért az OMSZ szakemberei módosítottak a kritériumokon, hogy a nagyon szűkös anyag keretek ellenére legyenek új mentőorvosi járműveik.
184 lóerős Mercedes járőrautó vs. mentős Suzuki
Mivel itt nem úgy zajlik a beszerzés, mint Pintér Sándor Belügyminisztériumában, ahol akadt pénz 184 lóerős, összkerekes és automatikus váltós járőrautókra, a másodszor is kiírt közbeszerzésre egyetlen egy ajánlat érkezett. A Magyar Suzuki és a Profile közösen ajánlotta meg, nagyon nyomott áron, az S-Crossból építendő MOK-ot, amivel meg is nyerték a tendert.
![Új mentőautók Magyarországon 66 | Vezess Gál Imre,a Profile műszaki igazgatója mesélt a mentőorvosi kocsik részleteiről](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
Gál Imre,a Profile műszaki igazgatója mesélt a mentőorvosi kocsik részleteiről
Más bázisjármű nemcsak az ára, de a szállítási határidő miatt sem jött volna szóba, mert az EU-s támogatás felhasználása érdekében a beszerzést még tavaly végig kellett kergetni. A tendergyőztes a dízelmotoros változat, 120 lóerővel és hatfokozatú kézi váltóval. Az 1,6-os turbódízel nyomatéka 320 Nm, rugalmassága, hegynek fel is kitartó gyorsítóképessége ellensúlyozhatja az elég tompa, 12,0 másodperces gyorsulást százra.
Randevú a MOK-kal
![Új mentőautók Magyarországon 67 | Vezess Sok mentőautón, ún. esetkocsin nincs orvos, az ellátást megfelelően képzett mentőszakápoló biztosítja a mentőgépkocsi-vezető támogatásával. A Suzukikkal mindig mentőorvos érkezik](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
Sok mentőautón, ún. esetkocsin nincs orvos, az ellátást megfelelően képzett mentőszakápoló biztosítja a mentőgépkocsi-vezető támogatásával. A Suzukikkal mindig mentőorvos érkezik
Sok mentőautón, ún. esetkocsin nincs orvos, az ellátást megfelelően képzett mentőszakápoló biztosítja a mentőgépkocsi-vezető támogatásával. A Suzukikkal mindig mentőorvos érkezik
Előfordul, hogy a mentők nem mentőautóval érkeznek. A rohamkocsik és esetkocsik mellett a betegellátást mentőorvosi kocsi (MOK) is segítheti. Ezekben a járművekben egy orvost visz a helyszínre a gépkocsivezető, akik támogatják a sérültek ellátását, majd szükség szerint akár azonnal száguldhatnak is tovább egy másik baleset helyszínére, míg a bajtársak befejezik a feladatokat.
Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és pr-igazgatója a MOK működési modelljéről a következőket írta lapunknak: „A MOK irányításának egyik leggyakoribb módszere az ún. randevúelv: a feladatok többségét az OMSZ alacsonyabb szintű mentőegységei látják el, indokolt esetben e mentőegységekkel találkozik („randevúzik”) a MOK, például kiemelt szaktudást igénylő ellátások biztosítása vagy az egyéb mentőegységek ellátási problémáinak elhárítása céljából. E feladatok egy részében a helyszíni orvosi, mentőtiszti szintű beavatkozások után, a kórházba szállítás során a betegnek már nincs szüksége további mentőorvosi felügyeletre, így a MOK gyorsabban felszabadul (és ismételten bevethető), mint ha a szállítást is kötelezően végigkísérné az orvos vagy mentőtiszt” Mivel nincs szükség ággyal ellátott betegtérre, a MOK személyautókból épül. Bár legtöbbször ketten ülnek majd benne, az egyik hátsó ülés megmarad a könnyebben sérült emberek szállítására.
Tavaly év végére készült el a 22 autó, amelyek építését a kistarcsai bázison néztük meg. A MOK részleteiről Gál Imre, a cég műszaki igazgatója mesélt az üzemcsarnokot végigjárva, ahol jó hangulatban és elismert minőségben készülnek különféle mentőjárművek.
1016: nem irányítószám
Összesen nyolc pozíción dolgoznak a szakemberek a 3,5 tonnás kisteherautókból átépítésekor, de az S-Crosshoz nincs szükség mindegyikre. „A Crafterek, Sprinterek kialakítása sokkal összetettebb folyamat, nagyjából nyolcszor akkora feladat, mint az S-Crossé” – tudtam meg a helyszínen.
![Új mentőautók Magyarországon 68 | Vezess Laborteszteken vizsgálta a mentőgyár a rács szilárdságát. A mentőépítésben előírt 10 g gyorsulással megtart 250 kilót, míg a mentőorvosi felszerés súlya ennek csak nagyjából a fele](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
Laborteszteken vizsgálta a mentőgyár a rács szilárdságát. A mentőépítésben előírt 10 g gyorsulással megtart 250 kilót, míg a mentőorvosi felszerés súlya ennek csak nagyjából a fele
Kívül a régen használt fehér-piros helyett ezeket az autókat is
RAL 1016 kódú láthatósági színre fényeztette a mentőgyár. Azért nem fóliázták a karosszériát, mert a fújással esztétikusabb a jármű és a fényezés kevésbé sérülékeny a karcolásokat rosszabbul viselő fóliánál.
Az OMSZ hordágyas járműveit követő kénsárga színt a gyári fehér fényezésre felvitt speciális alapozóra fújták a fényezők. A hátsó oldalablakok és a szélvédő fóliázása a naptól védi a felszerelést és a tolvajok elől igyekszik elrejteni az eszközöket, mert vannak annyira romlott lények, akik a mentőktől lopnak.
Brutális tolófény
Mivel az S-Cross nem olyan magas, mint a furgonokból épített mentőautók, a Profile dupla magasságú fényhidat választott, hogy könnyebben lássák a közlekedők. A tükörtárcsák előtt komoly fényerejű LED-ek működnek kék és piros színben, amit kiegészít négy darab kék tolófény. Ezek a lámpák előrefelé világítanak olyan brutális fényerővel, hogy fényes nappal is jól észlelhetőek akár szemből, akár a tükörből.
![Új mentőautók Magyarországon 69 | Vezess A csekély áramigényű diódás fényforrás ellenére a középső tolófény csak járó motorral működik, akkumulátorról a fényhíd szélső elemei mennek](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
A csekély áramigényű diódás fényforrás ellenére a középső tolófény csak járó motorral működik, akkumulátorról a fényhíd szélső elemei mennek
Nagy előnyük, hogy így a közlekedés rémeinek is feltűnik a MOK és a hangjelzés meghallása előtt vagy nénózás nélkül is lehúzódnak. De a szirénát sem bízták a véletlenre, 106
decibel hangerővel üvölt. Javítandó a mentők életminőségét, a hangforrás nem a fejük felett, hanem az első lökhárító mögül bömböl.
Ötletes részlet a csomagtérajtó belső éléről hátralövő kék fény. Így amikor a nyitott csomagtérfedél részben takarná a fényhidat, akkor is jól látható a MOK a kék villanásokról. A csomagtartóban négy darab 12 voltos csatlakozó egészíti ki a gyári aljzatot.
DIN 75079, a mentőszabvány
Alapelvárás volt a mentőépítésre vonatkozó DIN 75079 norma szerinti kialakítás. Az utasteret a raktértől elválasztó rácsnak két tonnás erőhatást kell kibírnia. A falat 10 g lassulásnál 250 kg teher megfogására méretezték a szakemberek, biztonságosan felültervezve a maximum 126 kilogrammnyi felszerelés súlyát. (10 g az európai mentőszabványban előírt érték.) Az acélrácsnak a rögzítetlen eszközöket is meg kell tudnia tartani ütközéskor, mert nem mindig van lehetőség akkurátusan visszarakni a felszerelést.
Mentőgyár Kistarcsán
![Új mentőautók Magyarországon 70 | Vezess Pest megyében, Gödöllő közelében működik a Finn Profile mentőgyára](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
Pest megyében, Gödöllő közelében működik a Finn Profile mentőgyára
Pest megyében, Gödöllő közelében működik a finn Profile mentőgyára
Nagy élmény volt közelről látnom, hol és hogyan épülnek a rohamkocsik és a mentőorvosi járművek. Kistarcsán jó ideje működik a mentőépítéssel foglalkozó finn Profile leányvállalata, ahol az Országos Mentőszolgálat járműveinek többsége készült.
Nyolc pozícióra oszlik a munkafolyamat az 1200 négyzetméteres mentőgyárban, legalábbis a 3,5 tonnás alapjárműből kialakított mentőkocsik esetében.
Az üzemben a ragasztók felhasználása miatt nemcsak a 18 Celsius-fok feletti hőmérsékletre, de az előírt határok közötti páratartalom tartására is ügyelni kell.
![Új mentőautók Magyarországon 71 | Vezess Nagyjából 55-en dolgoznak a kistarcsai üzemben. Az itteni mentőjárművek nyugaton is keresettek](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
Nagyjából 55-en dolgoznak a kistarcsai üzemben. Az itteni mentőjárművek nyugaton is keresettek
Nagyjából 55-en dolgoznak a kistarcsai üzemben. Az itteni mentőjárművek nyugaton is keresettek
Konkrétan a mentőépítésben, például a tetőlemez levágásán, a magasított műanyag tető rögzítésén, a kábelek behúzásán, a betegtér berendezésén 40 fő dolgozik. További 15 ember támogatja a munkát többek között anyagbeszerzőként vagy adminisztrációs területen.
Évente 200-220 Profile-mentő készül Kistarcsán, ami a megrendelések függvényében 300-350 darabra bővíthető. Egy 18-20 millió forintos mentőjármű értékének harmadát adja csak a felépítményt hordozó kisteherautó, a többi a beépített felszerelésre és az elvégzett munka értékére jut.
Mivel a tervezők nem akartak lemondani a függönylégzsákról, a rácsozás kialakítása engedi működni az utastér hosszában, a tetőkeret felől kirobbanó légzsákot. A rács maga az ülések tartóbakjaihoz rögzül.
Minden megyének
A rögzítési pontok elhelyezését, az elválasztás megtervezését, a rács tesztelését nagyban megkönnyítette az az üres a S-Cross-karosszéria, amelyet a Suzuki küldött Esztergomból. Ez a berácsozott karosszéria utazott később a lassulási tesztekre egy lengyelországi laboratóriumba, ahol igen jól vizsgázott az eszköz.
![Új mentőautók Magyarországon 72 | Vezess Időközben szolgálatba álltak a mentőjárművek, minden megyébe jut belőlük](https://vezess2.p3k.hu/app/themes/vezess/images/blur.png)
Időközben szolgálatba álltak a mentőjárművek, minden megyébe jut belőlük
December végén álltak szolgálatba az új járművek, amelyekből minden megyébe jut egy. A 22 Suzuki bevetésével a hazánkban eddig kevéssé elterjedt mentőorvosi kocsik javíthatják a betegellátást súlyos balesetek után. Adja Isten, hogy minél kevesebbszer kelljen kivonulnia a mentőknek a kénsárga S-Crossokkal.