Vitathatatlanul egyidős az autógyártással a női nevek hivatalos és alternatív használata. Előbbire remek példa a legelső márkanév, amely egy motormániás jóember “csalása” után ragadt a pionír autógyártóra. Amint sokak számára köztudott, Emil Jelinek az ő szeretett Mercedes lánya nevén nevezett be 1900 környékén pár autóversenyre, és a dicső győzelmek örökre ráakasztották gyermeke nevét a férfi által nem csak hajtott, de forgalmazott automobilokra.
E cikk azonban – nyilván a teljesség igénye nélkül – az autók nép által adott neveivel foglalkozik. Természetesen itt sem kellett sokat várni az első igazán híres keresztelőre.
Az Újvilág bözsizéséből a tőle időben és térben egyaránt távoli Vasfüggöny rosszabbik oldalára is jutott, de itt már lényegre törőbben is fogalmaztak apáink. Személyautó-gyártás hiányában természetesen a hazai buszok és teherautók kapták meg leginkább a magukét.

Kevésbé ismert címkéje szerint „Bözsibusznak” is nevezték az Ikarus 55-öst, aminek a formás popójáról kapott Faros/Farosbusz beceneve volt a sokkal ismertebb

A buszokat manapság is szereti becézni a nép, a mosonmagyaróvári Credókat például gyakran Kredencnek hívják, míg a BKV flottájából ismert Volvo 7700 A típusú csuklós buszokat Csuklóspolszkinak. Ez a származásra utal, ugyanis ezek a Volvo lengyelországi gyárában, Wroclwban készülnek

Visszakanyarodva a ’70-es és ’80-as évekbe a Rába 831/832-eseket a “Tahír-macskájaként” emlegették, mivel a közel-keleti fuvarok során könnyedén megbirkóztak a hideggel és a hőséggel, valamint a hóval és a homokkal is. Emellett hívták még “Kisrábának”, valamint “Fütyülősrábának” is, de még számtalan beceneve létezett. Maradva a fuvarszállításnál, sokan ismerik a Transportereket “Tranyó”-ként, míg a VW második generációs Caddy-jét “Puttonyos Golfként” is szokás emlegetni
Mercedes kapott már “Pagoda” nevet (W113 – a teteje után), “Bálnát” (az egykori S-osztálynál ezt magyarázni sem kell), ki ne hallott volna a “Sirályszárnyasról” (a legendás SL 300 Gullwing), ahogyan nem csak a Dallas-rajongók előtt ismert a “Bobby-Merci”, miközben a “Darth Vader” talán kissé erőltetett a facelift előtti mostani E-osztályra (W212), míg az “Állólámpás” (W114/115)már-már fantáziátlan – hogy csak néhányat említsünk.

Nehéz a legismertebbet kiválasztani, de talán a “Zöldségesmerci” kiemelkedik a mezőnyből. Az elpusztíthatatlan W123-ast persze nem csak a gulyáskommunizmusban is némi magánvagyont összemaszekolók tartották, államunk és pártunk vezetőit is ezzel fuvarozták fekete bőrkabátos sofőreik

Ilyen a “békaszemű” jelző, amit a XXXX Toyota Corolla és a W210-es Mercire is ráragasztottak, míg egyesek simán “Békának” csúfolták a XXX Nissan Micrát is

Egészen másfajta emberek rajonganak a “Cápa BMW-kért”, nem is soroljuk a kódneveket, annyira összeforrott a márkával a tengerek orrnehéz ragadozójának neve. Habár egy kedves kollégám szerint az ő 1997-es Galantjához jobban illik az elnevezés, kétség sem férhet hozzá, hogy a maga korában sokan nagyra tartották a Mitsubishi igen formás középkategóriását




