Röviden – Lada Kalina Cross | |
---|---|
Mi ez? |
Kiskategóriás kombi, emelt változatban, strapabíró technikával. |
Mit tud? | Belefér a család, bírja a rossz utakat, egész csinos és nagyon azt mondják, hogy jó ára lesz. |
Mikor jön? | Novemberben kezdődik az értékesítése, akkorra lesz kész a fővárosi szalon Budán. |
Kinek jó? | Ha kiderül az ára és tényleg nem lesz drága, akkor racionális autóvásárlóknak, akár elaggott Ignis és Ford Fusion cseréjére. Nosztalgiázni nem alkalmas. |
Ahogy közeledik a Lada november elejétől esedékes újrabevezetése Magyarországra, egyre jobban várjuk a kipróbálható autókat és persze a konkrét összegeket az árlistán. Itt még nem tartunk, az importőrhöz azonban érkezett két bemutató-autó: a Niva örökébe lépő, 1976-os vonásait őrző 4×4 és a Kalina kombi Cross változata.
Cross, a Lada Scoutja
Kipróbálni egyiket sem lehetett, mert ezek még nem az európai piacnak szóló modellek. Nem mintha az Euro 5-ről Euro 6-ra javított kipufogógáz-összetétel vagy pár finomítás merőben mássá tenne egy autót, de a gyár ragaszkodik hozzá, hogy újságírónak orosz belpiacos specifikációjú autó volánját nem engedheti át az importőr. Így hát azt néztük meg a Lada Kalina Crossban, amit állva is lehetett.

Emelt hasmagassággal a Cross pont jó autónak tűnik az Ignis helyett hepehupás utakra, telekre-szőlőbe kimenni
Benzinmotor és kartervédő
Ez plusz 2,3 centit jelent a látványos, fekete műanyag védőelemeket nélkülöző alap Kalinával szemben, amely szintén kapható lesz itthon. Tetszett az autóban a tisztességes vastagságú védőlemez a motor és a váltó alatt, mert nem kell olyan nagyot hibázni, hogy odaverjük a kartert.

Aki inkább nosztalgiázna és a régi Ladákat szereti, kattintson a képre az okkersárga Ezeröcsi történetéért
Nem ócska, csak egyszerű
Bent minden egyszerű, de nem tűnt igénytelennek. A műanyagok kemények, a hangulatot feldobják a színes textilbetétek az ajtókon és az üléseken. Nekem, aki Ladákban nőttem fel, Ezerkettessel, majd Samarával kezdtem autózni, nagy élmény volt megnyomni a légkondicionálás gombját és automata állásra tekerni a ventilátort a felforrósodott autóban.

Sokat dobnak a színek az egyszerű műszerfalon. Az ergonómia stimmel, a szervokormány könnyen forgatható, a váltó is egész pontos
Mennyit fogyaszt?
Menni ugye nem volt szabad, a motor zajáról semmit nem tudok. A váltóról annyi derül ki, hogy egész jól kapcsolható, normális utakon, kis erővel jár.
Mi maradt a régi Ladákból?
Ha az autó majd lesz nálunk teszten, jobban megnézzük a részletmegoldásait, de az első találkozáskor a karosszérián egyetlen részletben tűnt felismerhetőnek a régi Ladák öröksége: a csomagtér zárja hasonlít ahhoz a megoldáshoz, amit az 1200-es óta látunk. A galériában
Párás tekintetű nosztalgiázásra, hogy “sej, amikor még fiatalok voltunk az asszonnyal és a szemesi üdülőbe menet ággyá döntöttük a háttámlákat”, bent sem alkalmas az autó. Annyira más, mint volt, hogy egyedül az ablaktekerő kar formája bizonyult összekötő kapocsnak a kocka Ladák és a Samara illetve az új generáció között.
Ebben volt 1000 kilométer Frankfurt am Mainból hazafelé, ahonnan a bemutató-autót lábon hozták, illetve látogatás a dunántúli kereskedőhálózat potenciális tagjaihoz. (Azért Dunántúl, mert Pozsonyból nézve, ahol akkoriban voltak az országgyűlések, ez a terület van a Dunán túl.) Az útvonal alapján Pécs lehet az egyik bázisa az újrainduló hálózatnak.
Tisztán autópályán 6,6 litert jelzett a számítógép, ami az ésszerű áttételezésnek is köszönhető. Markó Zoltántól, az importőr projektvezetőjétől kértük el a német sztrádán készített telefonos képet, amin látszik, hogy 144-nél nem egészen 4000-et mutat a fordulatszámmérő.
Elsőre a Lada Kalina Cross nem vette el a kedvünket az újkori Ladáktól, sőt. Mivel normális, családi autónak befogható, kellően tágas modellnek tűnik, annál jobban várjuk, hogy elfordíthassuk a slusszkulcsot. Immár jobb oldalon, mert a FIAT 124 leszármazottaival tényleg csak a márkanév azonos.
Műszaki adatok – Lada Kalina Cross 1,6 8V és 1,6 16V | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1596 |
Hengerek/szelepek | S4/ 8 vagy 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 64 (87) vagy 78 (106)/5800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 140/3800 vagy 148/4000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,2 / 10,8 |
Végsebesség (km/h) | 165 / 178 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 9,3/9,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,0 / 5,8 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 / 7,0 |
Súly (kg) | 1125-1160 |