Nemrég a SEAT Leon optikailag terepesített kombiját, az X-Perience modellt havas körülmények között is vezettük az osztrák Alpokban. (A magasabb építésű, itthon csak összkerékhajtással rendelhető Leon X-Perience-ről itt olvasható részletes menetpróbánk.) A magas hegyi tapasztalatokra és józan paraszti eszünkre támaszkodva igyekszünk tanácsokat adni a vezetéshez havas úton.

Elindulás: kettesben, ésszel

Jeges úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman felengedve induljunk el. Automatikus váltóval aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk meg kézzel kettesbe kapcsolni elinduláshoz és itt is érzéssel adagoljuk a gázt.

Így nem lehet elindulni. A minimum, hogy a szélvédő meg a többi üveg le legyen takarítva és a tetőről is söpörjük le a havat! A hóból kerekedő felhő zavarja a többi autóst, ha pedig fékezésnél előrezuhan, az a hanyag sofőrt sújtja

Így nem lehet elindulni. A minimum, hogy a szélvédő meg a többi üveg le legyen takarítva és a tetőről is söpörjük le a havat! A hóból kerekedő felhő zavarja a többi autóst, ha pedig fékezésnél előrezuhan, az a hanyag sofőrt sújtja

Persze egy modern összkerékhajtással, amilyen a SEAT Leon kombi alatt van, könnyű a dolgunk. Elég gázt adni és ha az első kerekeknek sok volna, a hátsókhoz jut nyomaték az elektronikusan vezérelt lamellás kuplunggal. A Leon X-Perience esetében maximum a motorerő 60 százaléka jut a hátsó kerekeknek.

Ellenőrizzük a tapadást!

Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik Ahogy a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek.

Ne libasorban!

Autópályán, ha a havazás miatt feltorlódik a forgalom, libasorban vonatozás helyett kicsit a sáv belső-külső szélét megközelítve javíthatjuk a kilátást az előttünk haladó autótól. Ez mindig hasznos, de különösen igaz, ha még havazás is rontja a látási viszonyokat.

Nagyon sok a 100

Autópályán sokan elhiszik, hogy 100-zal menni havas úton biztonságos és normális, hiszen a többiek is ennyivel húznak el. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő farú autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább hajtsunk lassabban, de érjünk célba.

Óvatosan a kamionokkal!

Nehéz tehergépjárművek kerekei nagy mennyiségű havat gyűjtenek össze télen. Ezek a jeges tömbök előbb-utóbb leesnek a járműről. Jobb, ha kellő követési távolságot hagyunk, így van időnk reagálni. Veszélyes rámenni a jégtömbökre, de csúszós úton még veszélyesebb, ha a kormányt rángatva hirtelen próbáljuk kikerülni az akadályt. Hagyjunk megfelelő távolságot és akkor nem muszáj szögletes mozdulattal átrántani az autót a szomszéd sávba, ha leesik egy hóakadály.

Jobb lassabban megérkezni és tolni valamit a hüttében, mint sietni és hullazsákban befejezni a sítúrát

Jobb lassabban megérkezni és tolni valamit a hüttében, mint sietni és hullazsákban befejezni a sítúrát

Nem minden hó egyforma

Állítólag az eszkimóknak vagy száz szavuk van a hófajták megkülönböztetésére. A közutakon ennyiféle egész biztosan nincs, de a havas burkolat nem egyforma. A friss hó valamivel jobban tapad, mint a keményre járt. Próbáljuk felismerni a jeges foltokat, csíkokat, mert ezeken rosszabbul tapad a gumiabroncs.

Meglepetés a kanyar után

Dombos-hegyes útszakaszon számítani kell arra, hogy a kanyar után egészen más útfelület vár, mint pár száz méterrel arrébb. Ehhez nem kell az Alpokig menni, középhegységekben is futottam rá tükörjégre és utána csak utas voltam, a kormánnyal a kezemben. Szép időben a napsütötte szakaszok szárazak lehetnek, az árnyékos, északi völgyekben viszont megmarad a hó, könnyebben megfagy a melegebb területekről lecsorgó olvadék. Kevés aljasabb jelenség van, mint a megfagyott vízátfolyás az amúgy száraz úton. Figyeljük az alattomos csillogást!

Örökérvényű vezetéstechnikai videónk Székely Gyulával. Sose tekerjük beljebb a kormányt, ha az autó orra lecsúszik az ívről!

Kanyarban csak kormányozzunk!

Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezzünk bele a kanyarba a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A forduló előtt fékezve vegyük fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutunk a kanyaron! Aki a kanyarban lassít vagy elveszi lábát a gázról, az könnyen meg is pördülhet.

Esőből fekete jég

Nemcsak havon eshetünk nagyot az autóval. A fekete jég tulajdonképpen nem fekete, hanem egy hajszálvékony, átlátszó jégréteg az aszfalton, amelyet pont ezért nem lehet észrevenni vezetés közben. A fekete jég nemcsak szitáló csapadékból, hanem az autók kipufogógázának kondenzvíz-tartalmából is képződhet!

A hegyekbe indulva kell a napszemüveg, az erős napsütés vakít a havon. Arra is figyelni kell, hogy a napos részeken megolvadó csapadékból a következő kanyar után jégátfolyás lehet

A hegyekbe indulva kell a napszemüveg, az erős napsütés vakít a havon. Arra is figyelni kell, hogy a napos részeken megolvadó csapadékból a következő kanyar után jégátfolyás lehet

Mivel a jéghártya az eleve nedves, 0 Celsius-fok alá hűlt úton alakul ki, tényleg nemigen lehet kiszúrni a csillogó fekete aszfaltfelületen. Ebben az esetben az ADAC német autóklub szakértője sem tud mást tanácsolni, mint a sebesség csökkentését.

Veszélyesek a havas nyomok

Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés hatványozottan veszélyes. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban és még csak gyorsan sem kell menni hozzá.

Ha feltétlenül előzni akarunk, akkor határozott, de óvatos mozdulattal váltsunk sávot. Számítsunk rá, hogy az autó kifarolhat, készen kell állni a megcsúszás irányába történő kormányzásra (ellenkormányzásra). Ha lehet, visszatéréskor hagyjunk nagy távolságot a megelőzött járműtől. Hogy meg tudjon állni, ha netán megpördülnénk.

Ne hagyatkozzunk az elektronikára!

Havas, jeges úton annyira csekély a tapadás, hogy a menetstabilizáló elektronika beavatkozási lehetőségei rendkívül korlátozottak. Én csúsztam jégfoltról úgy az árokba, hogy az ESP visszajelzője fel sem villant, mire már lent is voltam az útról, pedig csak 50-nel mentem Csobánka környékén. A legfejlettebb ESP sem fogja tudni megoldani a bajt, ha túl gyorsan megyünk. Mindannyian érjünk haza!

Minden kedves olvasónknak biztonságos megérkezést és jó síelést, szánkózást, hüttézést kívánunk!

Minden kedves olvasónknak biztonságos megérkezést és jó síelést, szánkózást, hüttézést kívánunk!

Vezetés hóban – Túlélési tanácsok 7