Nemrég a SEAT Leon optikailag terepesített kombiját, az X-Perience modellt havas körülmények között is vezettük az osztrák Alpokban. (A magasabb építésű, itthon csak összkerékhajtással rendelhető Leon X-Perience-ről itt olvasható részletes menetpróbánk.) A magas hegyi tapasztalatokra és józan paraszti eszünkre támaszkodva igyekszünk tanácsokat adni a vezetéshez havas úton.

Elindulás: kettesben, ésszel

Jeges úton könnyen kipörögnek a kerekek. Ha lehet, kettesben, a kuplungot finoman felengedve induljunk el. Automatikus váltóval aktiváljuk a téli üzemmódot, ha nincs ilyen, próbáljunk meg kézzel kettesbe kapcsolni elinduláshoz és itt is érzéssel adagoljuk a gázt.

Így nem lehet elindulni. A minimum, hogy a szélvédő meg a többi üveg le legyen takarítva és a tetőről is söpörjük le a havat! A hóból kerekedő felhő zavarja a többi autóst, ha pedig fékezésnél előrezuhan, az a hanyag sofőrt sújtja

Persze egy modern összkerékhajtással, amilyen a SEAT Leon kombi alatt van, könnyű a dolgunk. Elég gázt adni és ha az első kerekeknek sok volna, a hátsókhoz jut nyomaték az elektronikusan vezérelt lamellás kuplunggal. A Leon X-Perience esetében maximum a motorerő 60 százaléka jut a hátsó kerekeknek.

Ellenőrizzük a tapadást!

Jobb tisztában lenni azzal, mennyire fognak a gumik Ahogy a forgalom engedi, egyenes szakaszokon határozott fékezéssel kideríthetjük, hogy mennyire tapad az út. Legyünk óvatosak, ha enyhe lassításnál is működésbe lép a blokkolásgátló vagy megcsúsznak a kerekek.

Ne libasorban!

Autópályán, ha a havazás miatt feltorlódik a forgalom, libasorban vonatozás helyett kicsit a sáv belső-külső szélét megközelítve javíthatjuk a kilátást az előttünk haladó autótól. Ez mindig hasznos, de különösen igaz, ha még havazás is rontja a látási viszonyokat.

Álljunk készen a megcsúszás irányába történő kormányzásra! Gyorsan kell ellenkormányozni, de ha elkésünk, inkább ugorjunk rá a fékre, hogy legalább lassuljon a kocsi pörgés közben

Nagyon sok a 100

Autópályán sokan elhiszik, hogy 100-zal menni havas úton biztonságos és normális, hiszen a többiek is ennyivel húznak el. Sajnos sokszor csak a fékezés, gázelvétel miatt elkönnyülő farú autó megpördülésekor derül ki, hogy sok volt a tempó. Inkább hajtsunk lassabban, de érjünk célba.

Óvatosan a kamionokkal!

Nehéz tehergépjárművek kerekei nagy mennyiségű havat gyűjtenek össze télen. Ezek a jeges tömbök előbb-utóbb leesnek a járműről. Jobb, ha kellő követési távolságot hagyunk, így van időnk reagálni. Veszélyes rámenni a jégtömbökre, de csúszós úton még veszélyesebb, ha a kormányt rángatva hirtelen próbáljuk kikerülni az akadályt. Hagyjunk megfelelő távolságot és akkor nem muszáj szögletes mozdulattal átrántani az autót a szomszéd sávba, ha leesik egy hóakadály.

Jobb lassabban megérkezni és tolni valamit a hüttében, mint sietni és hullazsákban befejezni a sítúrát

Nem minden hó egyforma

Állítólag az eszkimóknak vagy száz szavuk van a hófajták megkülönböztetésére. A közutakon ennyiféle egész biztosan nincs, de a havas burkolat nem egyforma. A friss hó valamivel jobban tapad, mint a keményre járt. Próbáljuk felismerni a jeges foltokat, csíkokat, mert ezeken rosszabbul tapad a gumiabroncs.

Meglepetés a kanyar után

Dombos-hegyes útszakaszon számítani kell arra, hogy a kanyar után egészen más útfelület vár, mint pár száz méterrel arrébb. Ehhez nem kell az Alpokig menni, középhegységekben is futottam rá tükörjégre és utána csak utas voltam, a kormánnyal a kezemben. Szép időben a napsütötte szakaszok szárazak lehetnek, az árnyékos, északi völgyekben viszont megmarad a hó, könnyebben megfagy a melegebb területekről lecsorgó olvadék. Kevés aljasabb jelenség van, mint a megfagyott vízátfolyás az amúgy száraz úton. Figyeljük az alattomos csillogást!

Örökérvényű vezetéstechnikai videónk Székely Gyulával. Sose tekerjük beljebb a kormányt, ha az autó orra lecsúszik az ívről!

Kanyarban csak kormányozzunk!

Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezzünk bele a kanyarba a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön. A forduló előtt fékezve vegyük fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutunk a kanyaron! Aki a kanyarban lassít vagy elveszi lábát a gázról, az könnyen meg is pördülhet.

Esőből fekete jég

Nemcsak havon eshetünk nagyot az autóval. A fekete jég tulajdonképpen nem fekete, hanem egy hajszálvékony, átlátszó jégréteg az aszfalton, amelyet pont ezért nem lehet észrevenni vezetés közben. A fekete jég nemcsak szitáló csapadékból, hanem az autók kipufogógázának kondenzvíz-tartalmából is képződhet!

A hegyekbe indulva kell a napszemüveg, az erős napsütés vakít a havon. Arra is figyelni kell, hogy a napos részeken megolvadó csapadékból a következő kanyar után jégátfolyás lehet

Mivel a jéghártya az eleve nedves, 0 Celsius-fok alá hűlt úton alakul ki, tényleg nemigen lehet kiszúrni a csillogó fekete aszfaltfelületen. Ebben az esetben az ADAC német autóklub szakértője sem tud mást tanácsolni, mint a sebesség csökkentését.

Veszélyesek a havas nyomok

Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés hatványozottan veszélyes. A nyomból kihajtva vagy a vályúkba visszatérve a jeges partfalak könnyen megpördítik az autót. Minden előjel nélkül landolhatunk a szembejövő sávban és még csak gyorsan sem kell menni hozzá.

Ez a helyzet is épp elég veszélyes, de még rosszabb, ha kijárt nyomokból kell sávot váltani

Ha feltétlenül előzni akarunk, akkor határozott, de óvatos mozdulattal váltsunk sávot. Számítsunk rá, hogy az autó kifarolhat, készen kell állni a megcsúszás irányába történő kormányzásra (ellenkormányzásra). Ha lehet, visszatéréskor hagyjunk nagy távolságot a megelőzött járműtől. Hogy meg tudjon állni, ha netán megpördülnénk.

Ne hagyatkozzunk az elektronikára!

Havas, jeges úton annyira csekély a tapadás, hogy a menetstabilizáló elektronika beavatkozási lehetőségei rendkívül korlátozottak. Én csúsztam jégfoltról úgy az árokba, hogy az ESP visszajelzője fel sem villant, mire már lent is voltam az útról, pedig csak 50-nel mentem Csobánka környékén. A legfejlettebb ESP sem fogja tudni megoldani a bajt, ha túl gyorsan megyünk. Mindannyian érjünk haza!

Minden kedves olvasónknak biztonságos megérkezést és jó síelést, szánkózást, hüttézést kívánunk!

Vezetés hóban – Túlélési tanácsok 1