Érdekes vezetéstechnikai kérdése van?

Kérdezzen Ön is Székely Gyulától, vezetéstechnikai szakértőnktől!

Gyors sebességváltás?
A viszonylag (gyors) sebességváltással dinamikusabban lehet vezetni? Én úgy tapasztaltam, hogy a legtöbb dolog a váltáson múlik. Egyik ismerősömnek pedig azt tanítják a suliban, hogy a váltáson nem múlik semmi. A km órát nézegettetik vele például, ha elkerüli a 40-et a km óra akkor váltson fel 3-ba.

Üdvözlettel,
Anita

Tisztelt kérdező!
Mi értelme az ABS-nek? Régen sem volt… 4


A gépjármű vezető képzésről nem szívesen alkotnék nyilvánosan véleményt.

Ami a váltást illeti, az intenzív kigyorsítást követő gyors felváltásokat támogatom, ez egyben takarékosabb is, és a forgalom többi szereplője számára is kezelhető. A dinamikus kigyorsítást követően arra kell törekedni, hogy az elért utazó tempót próbáljuk tartani, és a forgalmi helyzethez igazodva az egyenletes sebességű haladásra törekedjünk. Így elkerülhetjük a felesleges váltásokat, és kihasználhatjuk az autó motorjának széles nyomaték skáláját.

Üdvözlettel Székely Gyula

Bezzeg régen…
Régen csupa “jó” autók voltak, amelyekben semmi elektronika, mindenféle rövidítés, mint ABS, DTSC stb. nem voltak. Meg is tanultam vezetni, hó, jég semmi nem számított. Most olyan felsőkategóriás autóm van amelyben minden van. Az ABS eedi is idegesített, ha egyszer egy évben működött. Most felejtsem el a régi beidegződéseket- ellenkormányzás,stb.- és vészhelyzetben csak kormányozzak és vegyem el a gázt? (Hol itt az élvezet?)

Üdvözlettel,
Junó Gábor

Tisztelt Kérdező!
Mi értelme az ABS-nek? Régen sem volt… 4


Amikor megvette az autóját, nyilván tudta hogy milyen biztonsági rendszerek vannak benne, és az hogyan működik.

Vegyük úgy, mintha az autó kifizetésekor, a többiek biztonsága érdekében lemondott volna bizonyos élvezetekről. Azt gondolom, ennek mindenki örül.

Ön azért mert rábízhatja magát az autójára, a szembejövők meg azért, mert bár tudjuk hogy Ön jól vezet, ha elfáradna, vagy véletlenül elkésne egy reagálással, az autója megpróbál majd segíteni a nehéz helyzetben.

Üdvözlettel Székely Gyula

Kuplung nélkül
Tisztelt Székely Úr!

Érdekelne az autóknál a kuplung nélküli váltás. Nekünk egy Opel Astra F típusú autónk van, azon is lehet-e, van-e értelme, mi a szerepe? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Németh Balázs

Tisztelt Kérdező !
Mi értelme az ABS-nek? Régen sem volt… 4


Több évtizede már a sebességváltók ún. szinkronváltók, tehát a sebességváltáskor a fogaskerekek finomabb összekapcsolódását úgynevezett szinkron gyűrűk segítik.

Így különösebb nehézség nélkül váltanak azok a vezetők is, akiknek nem az autóra jár az agyuk.

Aki egy kicsit elkezd finomabban vezetni, az már csak humorból is megpróbálja hogy 3 – ból 4 – be , oda vissza hogyan lehet váltogatni. Haszna az lehet, hogy kevesebb kuplungot használunk, illetve amíg a finom gáz, és váltókezelésre figyelünk, addig se száguldozunk.

A szerepe az, hogy ha a vezető ezt minden különösebb gond nélkül meg tudja csinálni, akkor van esélye arra, hogy jó úton jár, tehát finoman vezet.Ha egyszer elszakadt kuplung bowdennel, vagy elfojt k. munkahenger olajjal kell hazamennie, nem fogja hazáig recsegtetni a váltót.

Üdvözlettel Székely Gyula

Tapadás
Az lenne a kérdésem, hogy ha olyan havas dombon állok az autóval ahonnan nem tudok elindulni, mert elpörög a kerék. Mit lehet ellene tenni? Mikor a legjobb a tapadása a keréknek?

Üdvözlettel,
Zoli

Tisztelt Olvasónk!
Mi értelme az ABS-nek? Régen sem volt… 4


Válasszuk külön a dolgot.
A kerék tapadása akkor áll fenn, ha az útfelülettel a gumi érintkezik.

Tapadása akkor a legjobb, ha a száraz útfelülettel érintkezik,tapadási együtthatója 0,9
ha vizes az út, ( aszfalt ) értéke 0,7
ha vizes köckakövön halad a kerék 0,3 – 0,4
ha friss hóban haladunk 0,3 – 0,2
ha letaposott havon,jégen megyünk 0,1 – 0,2

Amennyiben olyan felületen áll a kerék, ahonnan a kicsi tapadási érték miatt nem tud elindulni, akkor a kerekek alá lehet szórni az elindulás előtt egy pár lapát homokot, vagy apró zúzalékot, kavicsot.Azon érdemes elgondolkodni, ha nagy nehezen mondjuk elindulunk a nyári guminkkal, a forgalomban havas jeges úton hogyan tudunk fékezni, kanyarodni.
Téli gumival könnyebb nyilván az elindulás ,és a megállás is.

Üdvözlettel Székely Gyula

Az övet hogy?
Tiszteletem Székely úr.

Az állítható magasságú biztonsági övet milyen magasságba kell állítani?
(Kb. fül, váll kettő közé?)

Válaszát várva üdvözletem.
Iván Lajos

Tisztelt Olvasónk!
Mi értelme az ABS-nek? Régen sem volt… 4


A vállunkat érintse az öv, ez a legbiztonságosabb.
Ha mélyre állítjuk, kicsit feszíti a vállunkat, és kényelmetlen.
Amennyiben nagyon magasra állítanánk, egy baleset esetén az előrelendülő felsőtestünket nem tudná azonnal, időben fogni az öv.

Amikor a háttámlát beállította, utána célszerű utoljára beállítani az öv magasságát. A www.Videosmart oldalon, talál egy videót, amit azért készítettünk, hogy egyértelműek legyenek az ülésbeállítások.

Üdvözlettel Székely Gyula

Az övet hogy?
Tisztelt Székely Úr!

Mi a teendő a következő szituációban:
Egy hídról megyek lefelé, az alján piros lámpa, állnak az autók, a híd vizes! Figyelmetlenségből féktávon belül veszem észre az egészet. Hogyan csökkenthető a becsapódási sebesség esetleg kerülhető el a baleset?

Köszönettel: Pietro

Kedves Pietro!
Mi értelme az ABS-nek? Régen sem volt… 4


A vizes út, a híd, a lejtő, a piros lámpa , az álló forgalom azt gondolom nem lehet ritka dolog naponta sokszor kell ezt megoldani.
A figyelmetlenség több dologra visszavezethető, de a következményei meghatározhatók, és kivédhetetlenek.

A mozgó jármű rendelkezik egy bizonyos mozgási energiával.Ha fékezünk, a mozgási energiát hővé alakítjuk. Ehhez időre van szükség, illetve távolságra.Amennyiben valaki figyelmetlen, és később fékez, akár vészfékezéssel is sajnos a leírt helyzetben már nem tudja elkerülni az ütközést.

A fizika törvényei szerint, a tömegétől , sebességétől stb. függő energiával fog beleütközni az előtte állókba.

Semmilyen trükköt, megoldást nem tudok adott helyzetben javasolni. Kézifékkel keresztbe tenni az autót stb. azok csak történetek. Mi a biztosíték arra, hogy aki a fennálló helyzetet nem ismerte fel időben, vagy egyszerűen nem figyelt, az pár másodperc múlva hibátlanul megold egy nem egyszerű manővert.

Aranyszabályként természetesen igaz, hogy soha ne frontálisan, és lehetőleg nálunk kisebb tömegűvel érintkezzünk. De ez a valóságban nem választás kérdése.
Nincs jobb ötletem, figyelni kell, hogy ne a légzsák fogjon meg minket.