Akkumulátor helyett nagynyomású légtartály, elektromos helyett hidraulikus motor, a többi stimmel: nagy vonalakban ennyit kell tudni arról a Hybrid Air hajtásláncról, amelyet a Peugeot és Citroën márkákat tömörítő francia PSA konszern fejlesztett ki, és amely a várakozások szerint nem csak olcsóbb, de takarékosabb vetélytársa is lehet az immár hagyományosnak számító elektromos hibrideknek.

Maga a légmotor-egység kompakt, de a tartályok sok helyet foglalnak

Maga a légmotor-egység kompakt, de a tartályok sok helyet foglalnak

Maga a légmotor-egység kompakt, de a tartályok sok helyet foglalnak


A hajtásláncra tengelykapcsolóval csatlakozó légmotort (az azt tápláló szivattyúval egyetemben) a motortérben helyezték el, az ezeket tápláló, sűrített levegős tartály pedig a kardánalagútban, illetve a padlólemez ennek megfelelő, központi merevítő alagútjában kap helyet. A rendszerhez egy második, kisnyomású puffertartály is tartozik, ez a csomagtartó alatt, a benzintartály mögött fekszik.

Működését ugyanúgy kell elképzelni, mint a már ismert hibridekét. Autópályán a belső égésű motor (ez a prototípuson a konszern háromhengeres benzinese, de dízelmotor éppúgy elképzelhető) mozgatja az autót, gázelvételkor vagy fékezéskor a légmotor visszatáplál a tartályba. Intenzív gyorsítás vagy hegymenet esetén mindkét erőforrás üzemel, a rendszert vezérlő számítógép által meghatározott, optimális arányban. Városi forgalomban, akár 70 km/óra sebességig leáll a belső égésű motor, az autó kizárólag léghajtással halad. A regeneratív fékezés mindhárom üzemmódban aktív.

A PSA számításai szerint a két év alatt kifejlesztett Hybrid Air rendszer nem csak a legolcsóbb minden ismert klasszikus vagy hálózatról tölthető hibridnél (már ha csak az akkumulátorok költségét nézzük, azon rengeteget lehet spórolni), de akár jobb hatásfokkal is működhet azoknál: a plug-in rendszerek takarékosságát ugyan nem éri el, de városi üzemben 45 százalékos fogyasztás-csökkenést ígér. Városi autóba (C3, 208) beépítve 3 liter alatti átlagfogyasztással és 69 g/km körüli CO2-kibocsátással számolnak a fejlesztők; a rendszer egyébként helyigénye miatt jobban elképzelhető kompakt autókban, illetve kis-haszonjárművekben.

Az emissziómentes hatótávolságra vonatkozó pontos adatokat egyelőre nem közölt a PSA, ám várakozásaik szerint a városban megtett távolságok 60-80 százalékát le tudná fedni a tisztán sűrített levegős üzem. A Hybrid Air piaci bevezetését kész tényként kezeli a vállalat, konkrétumokat azonban nem közöltek.