Legutóbb Nagy-Britanniában találkozhattunk a szokatlan, szimpatikus, és feltétlenül nagyvonalúságot feltételező kezdeményezésről: mindazok, akik megcsömörlöttek attól, hogy elavult autójuk mérges kipufogógázaival rongálja bolygónkat, fává tehetik járgányukat. A leadott roncsautókat a bontóban átveszik vagy elárverezik, és az érte kapott pénzből facsemetéket ültetnek.

Nálunk is: a General Motors magyarországi stábja néhány éve a nyári hónapokban értékesített autók után ültetett el egy-egy fát.

Nálunk is: a General Motors magyarországi stábja néhány éve a nyári hónapokban értékesített autók után ültetett el egy-egy fát.


A programot működtető Trees for Cities non-profit szervezet tájékoztató anyaga szerint egy leadott autóból átlagosan tizenhárom fa ültethető, ha pedig működőképes, vagy “átültethető szervekkel” rendelkezik, árverésen adják el, amiből akár egy kisebb ligetecske is kifutja.

A modern autók gyártása során már követelmény, hogy a beépített nyersanyagok és alkatrészek egy adott (magas) aránya újrahasznosítható legyen, a régi modellek azonban hosszan tartó terhet jelentenek a környezet számára. A programban egyébként nem csak autókat, hanem öreg fűnyírókat, mezőgazdasági gépeket is befogadnak. Arra is lehetőség van, hogy a jármű értékének csupán a felét ajánlják fel jótékony célra a tulajdonosok.

A kezdeményezés újszerű, még ha nem is teljesen példa nélküli. Tavaly az Egyesült Államok-beli Coloradóban indul útjára hasonló faültetési program. A Nissan modernebb megközelítésben CO2-kvótákat vett át a Leaf-tulajdonosoktól, majd az ezek értékesítéséből származó pénzt fordította újraerdősítésre és töltőhálózat fejlesztésére, a Smart észak-amerikai importőre pedig az értékesítés első évében, 2008-ban minden eladott autó után ültetett egy fát – összesen 24 622 csemetét.