Úgy tűnik a gyári csapatok megtalálták a módját, hogy valamelyest egyenlő feltételeket biztosítsanak a versenyzőknek a pálya tekintetében. Időmérő edzés lesz a rali-világbajnokságon, ennek nyomán alakul ki a verseny rajtsorrendje.

A rali-világbajnokságon jelenleg az egyes futamok első napján abban a sorrendben indulnak a nevezők, ahogy a világbajnoki pontversenyben állnak. Tehát a bajnokságban vezető indul elsőként. A következő napokban viszont az első nap végeredménye szerint rajtolnak. Emiatt korábban szinte minden murvás versenyen trükköztek a résztvevők a jobb rajtpozíció érdekében.


Murván ugyanis rosszabb elsőként menni és takarítani az apró kavicsokat, mert kisebb a tapadás, így csak lassabban tud hajtani a versenyző. Gyakran előfordult, hogy aki az első nap viszonylag hátul rajtolt, és jó tempót tudott így menni, majd a nap végére már jobb eredménye volt, mint az előtte indulóknak, az utolsó szakasz célja előtt befékezett. Persze csak annyit, hogy összesített ideje minimálissal, de a többiek mögé sorolja. Tehette, hiszen a többiek a valóságban előtte rajtoltak, így már célba értek, így a csapat a fülére mondta az eredményüket.  A rajongók azonban nem díjazzák ezt a fajta versengést.

Solberg lelassít a cél előtt

Jövőre ezért már máshogy döntenek a rajtsorrendről. A Nemzetközi Automobil Szövetség Motorsport Világtanácsának döntése értelmében a verseny előtti közös teszt, a shakedown átalakul időmérő edzéssé. A P1 és P2-es besorolású versenyzők az elért időeredményük alapján választhatnak rajtpozíciót az első napra, míg a további napokon az előző napok végeredménye nyomán fordított sorrendben indulnak.

Ennek a rendszernek is megvannak az előnyei és hátrányai. A fő hátránya, hogy pl. a rali-világbajnokságot nyolc éve uraló Sebastien Loeböt (ha még indul jövőre) eddig legalább az lassította egy kicsit, hogy legtöbbször ő indult elsőként az első nap. Ennek vége. Másfelől az új rendszer csökkenti az esélyét, hogy egy kevésbé tapasztalt versenyző villantson a vb-n, hiszen a shakedownon szinte biztosan a gyáriak szerzik a legjobb helyeket, így már az első nap sok időt veszít majd, vagyis a többi napon is rosszabb helyen rajtolhat.

Ugyanakkor a dobogóért vívott csata tisztább lehet, mivel közel azonos feltétel mellett versenyezhetnek a legjobbak.

Korábban is volt már hasonló rendszer a világbajnokságon, akkor az első nap a vb-pontverseny sorrendje alapján indultak, majd a következő napokon az előző napi eredmény alapján az első 15 versenyző választhatott rajthelyet. A legjobb kezdte. Persze akkor is voltak érdekes dolgok, például amikor Colin McRae nem ért oda időben az egyeztetésre, így ő nem választott, így övé lett a legrosszabb, azaz az első rajthely.