Hatodik fordulójához érkezett a rali-világbajnokság, a csütörtök esti szuperspeciállal kezdetét veszi a Portugál-rali.  A murvás futam a rali-vb egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű versenye.

Korábban stabil részese volt a vb-naptárnak, aztán egy hosszabb, 5 éves kihagyás után 2007-ben kapott ismét helyet a versenynaptárban. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért a raliversenyek elitjébe, s idén az első olyan rali, amelyet tavaly is megrendeztek.

2007-ben és 2009-ben is Sebastien Loeb nyerte meg a Portugál-ralit, így a francia pilóta az új-zélandi fiaskót követően eltökélt, hogy megszerzi zsinórban harmadik győzelmét kedvenc raliján. Bár Új-Zélandon csak harmadikként ért célba, eddigi kitűnő eredményeinek (mindig dobogón állt) köszönhetően még mindig a francia pilóta vezeti az egyéni ponttáblát.

“Aucklandbe 40 pontos előnnyel érkeztünk meg Petter Solberg előtt és 36 pontos előnnyel tértünk haza Jari-Matti Latvalával szemben. Négy pont veszteség úgy, hogy egy ralival közelebb vagyunk a szezon végéhez, elég jó eredmény” – magyarázta Loeb. “Idén hat pilóta is képes arra, hogy az egyes futamokat megnyerje. Jelenleg számunkra az is jó, ha az élmenők között végzünk, de ez nem a pihenés ideje” – tette hozzá.

A Ford nagyon elégedetten térhetett haza Új-Zélandról. Köszönhetően Jari-Matti Latvala győzelmének, a márka 75. WRC-győzelmét ünnepelhette. Ezzel nemcsak a rali-vb történetének legsikeresebb konstruktőre a Ford, de öt ponttal megközelítette a jelenleg a ponttábla élén álló Citroënt.

Horror baleset helyszínén a rali-vb-n 1

Jari-Matti Latvalának külön kihívás lesz ez a verseny, hiszen két éve a rali történetének egyik legnagyobb bukását mutatta be Portugáliában. Leestek az útról és 150 méterrel lejjebb egy fa állította meg az addig 15-ször átpördült Focust. Bár az autó csúnyán összetört, a csapat azóta kijavította. A finn pilóta pedig úgy nyilatkozott, hogy miután idén is szerepel a versenyben az a szakasz, kissé módosítanak az itineren, de egyébként már túltette magát a baleseten.

Latvala bukfencezik:

Nemcsak Jari-Matti Latvalának kell fejben rendben lennie, de az évad első versenyét megnyerő Mikko Hirvonennek is. A Ford pilótája ugyanis nem találja tavalyi formáját.

“Új-Zéland csalódást okozott számomra, újra meg kell találnom a tempómat. Nem gondolok a világbajnoki helyezésekre jelenleg, el akarok menni Portugáliába és olyan gyors tempóban hajtani, ahogy tudom, hogy tudok. Sokat gondolkodtam azon, miért nem voltam olyan gyors, ahogy reméltem Új-Zélandon és szerintem egyszerűen csak túlságosan hajtottam” – nyilatkozta Hirvonen, aki negyedik lett az elmúlt ralin. “A hibákat akkor vétettem, amikor nagyon támadtam az ellenfeleket. Ezért úgy tervezem, hogy ezúttal kevésbé leszek agresszív és hagyom a normál tempómat kibontakozni.”

Nagy reményeket fűz a Citroën az eddig szintén nem túl sokat mutatott Dani Sordóhoz is, aki Portugáliában jól szerepelt korábban. Ám lehet, hogy nem is ő lesz az, aki hozza a Citroën számára a jó eredményt, hanem a Junior csapat tagja, Sebastien Ogier. A fiatal francia idén berobbant az élmezőnybe, Új-Zélandon az utolsó gyorsaságin maradt le a győzelemről, egy elhibázott fékezés miatt.

Új-Zélandon ugyan a magas költségek miatt nem indult, de Portugáliában ismét ott lesz a mezőnyben Kimi Räikkönen. A 2007-es Forma-1-világbajnok ezúttal sem dédelget győzelmi álmokat, a célja a célba érkezés és a tapasztalatszerzés. Bár egy versenyt kihagyott, közben Franciaországban tesztelt a C4 WRC-vel.

A mezőnyben lesz egy magyar induló is Turán Frici személyében, aki egy Peugeot 307 WRC-vel tesz próbát a legjobbak között.

Tavaly ez történt a Portugál-ralin:
 

A rali

A Portugál-rali 2001-ig folyamatosan része volt a világbajnokság sorozatának, ám akkor az időjárás megpecsételte a sorsát, mivel az eső áztatta utak járhatatlanokká váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni ilyen rossz körülmények között. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem raliversenyt.

2000-ben Richard Burns nyert itt, majd 2001-ben Tommi Mäkinen győzelmével véget ért egy korszak és a Portugál-rali elvesztette világbajnoki ralistátusát. Öt évvel később újra lehetőséget kapott az ország. A 2006-2007-es tél többségében száraz volt, így a portugál gyorsasági szakaszok kitűnő állapotban voltak, s nem is okoztak csalódást a versenyen. Tavaly sem voltak problémák, így maradt a rali a versenynaptárban.

2007 és 2009 után ezúttal sem Portóban van a rali főhadiszállása, hanem délebben, Faróban, Algarve régióban. A rali 18 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 355,32 kilométert tesznek ki. A rali teljes hossza: 1223,07 km.

A verseny csak holnap kezdődik, de felvezetéseként utcai parádét rendeztek Portóban a hétvégén, ahol több tízezer ember előtt bemutatóztak a rali-világbajnokság sztárjai.

Horror baleset helyszínén a rali-vb-n 2

A világbajnokság állása az Új-Zéland-rali után:
Pilóták

1. S. Loeb         108 pont
2. J-M. Latvala    72 pont
3. M. Hirvonen    64 pont
4. S. Ogier           63 pont
5. P.  Solberg       53 pont
6. D. Sordo         34 pont
7. M. Wilson       30 pont
8. H. Solberg       24 pont
9. F. Villagra        22 pont
10. K. Räikkönen 14 pont

Konstruktőrök

1. Citroën            156 pont
2. Ford                151 pont
3. Citroën Junior   75 pont
4. Stobart            74 pont
5. Munchi’s          32 pont

(Forrás: Amber PR)