Dízelmotorok esetében nem tartalmaz elég szigorú határértékeket az Európai Bizottság javaslata a tervezett Euro 5 károsanyag-kibocsátási szabványról – állapította meg az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága. A bizottság ezért a dízelmotorokra megengedett nitrogén-oxid határértékek csökkentését követeli jelentésében. Az EU kormányának számító brüsszeli bizottság 200 mg/km-ben jelölte meg a határt a jelenlegi Euro 4 norma 250 mg/km szintje után, a környezetvédelmi bizottság azonban további 10 százalékos szigorítást követel a nitrogén-oxid kibocsátásban.

A 180 mg/km NOx határértékek bevezetése főként a dízelmotorokat érintené, a benzinesekkel sokkal kisebb probléma betartatni az egyre keményebb környezetvédelmi előírásokat ezen a téren.

A szigorítás egyenes következménye lehet a dízelmotoros autók drágulása, mert a gyártók a jövőben várhatóan nem nyelik le az egyre költségesebb kipufogógáz-kezeléshez szükséges fejlesztések és szűrők árát.

Az Euro 4 norma még betartható részecskeszűrő nélkül, de a jövőben nélkülözhetetlen lesz ez az eszköz. Jelenleg az új Opel Corsához Németországban 525 euróba (143 000 forint) kerül a részecskeszűrő, az ötajtós Audi A3 2.0 TDI-hez a koromszűrő hazai felára 153 000 forint.

Az Unió parlamenti képviselői ősszel döntenek a javaslatokról, az Euro 5 szabvány 2009-ben léphet érvénybe.