Bioetanollal a benzinár ellen 1

Bioetanollal a benzinár ellen

150 dollár az átalakítás

Eddig az alkoholról alkotott képünk meglehetősen egyszerű volt, csupán egyéni örömszerzés céljára korlátozódott. Pedig az alkohol üzemanyagként is remekül felhasználható. Azt viszont nem árt tisztázni, hogy jókedv fokozásának érdekében nem célszerű a szomszéd bioetanol tankját leszívni, az ugyanis emberi fogyasztásra nem alkalmas.

Az etanol, mint üzemanyag egyáltalán nem számít forradalmi újdonságnak. Brazíliában már az 1973-as olajembargó óta folyik a felhasználása. Ott a normál benzin legalább 25 százalék etanolt tartalmaz – ez az EU-ban jelenleg 2 százalék -, és kb. 3 millió autót kizárólag alkohol hajt. Az alkohol üzemanyagként számtalan előnyös tulajdonsággal bír a benzinnel szemben.

Először is magasabb oktánszámú az átlagos benzinnél, így magasabb kompressziót bír, kevésbé hajlamos a kopogásra. Ezt használta ki a Saab is új BioPower modelljében, ami etanollal nagyobb teljesítményt ér el, mint benzinnel. Ennél jóval fontosabb szempont, hogy az alkohol tisztábban ég az üzemanyagoknál, így kevésbé rombolja a környezetet.

Ennek persze ára van, 150 dollárba, vagyis 30 ezer forintnál valamivel többe kerül a motor átalakítása etanol üzeműre. Ez viszont még mindig elhanyagolható a gázos átalakítás százezres költségével szemben.

A fizetési mérleget is javíthatná

A svéd SEKAB, Észak-Európa legnagyobb bioüzemanyagot előállító vállalata 4 bioetanol gyártására alkalmas gyáregységet épít itthon, Mohácson, Gönyün, Marcalin és Kabán. A brazilokkal ellentétben nem cukorrépa, hanem a kukorica és búza felhasználásával állítják elő a bioetanolt. Melléktermékként állati takarmány, folyékony szén-dioxid és áram keletkezik.

A beruházás maga 300 új munkahelyet teremt, de legalább 10 ezer gazdálkodó megélhetését biztosítja, a folyamatos nyersanyagigény miatt. A SEKAB azt is állítja, hogy az állam megfelelő etanol stratégia bevezetésével 2010-re, a folyó fizetési mérleg hiányát 1/3-adával csökkenteni tudná.

Nem biztos, hogy olcsóbb

Egy liter etanol előállítása nagyjából a benzin literenkénti árával egyezik meg. Viszont a bioetanol elégetése a környezetet kevésbé szennyezi, ezért Nyugat-Európában állami támogatással ösztönzik fogyasztását. A hazai támogatási reményekről egyelőre nincs szó, az egyéb alternatív technológiák teljes mellőzése miatt azt merjük sejteni, hogy a bioetanol sem talál majd megfelelő támogatásra. A SEKAB is úgy számol, hogy hazai üzemei 90 százalékban exportra termelnek majd.

Amennyiben a normál üzemanyag adói terhelik majd az etanolt, úgy nem lehet olcsóbb a 300 forintos benzinnél. Svédországban és Németországban egyáltalán nem terheli adó az etanolt, de Magyarországon ilyen mértékű támogatásra nem érdemes számítani.

Egyelőre a bioetanol gyártás beindítása a lényeg, ami kulcsfontosságú iparággá válhat a későbbiekben, a kőolaj kiszorításával párhuzamosan. Az olajkészletek vészes apadásával egyre égetőbb egy nagy mennyiségben rendelkezésre álló alternatív forrás kiaknázása, aminek a bioetanol megfelelhet a jövőben.

A SEKAB elnökségének tagja felhívta a figyelmet Kínára és Indiára, ahol a közeljövőben rohamos mértékben várható az autók elszaporodása, hatalmas igényt támasztva ezzel az üzemanyagra.

A kőolaj-kérdéssel kormányszinten is foglalkoznak az államok, bár a rendelkezéseket látva valószínűleg nem tartják azt égető problémának. Pedig az Európai Unió sem viccel. Jelenlegi 2 százalékos alternatív energiafelhasználását a tagoknak 2010-re 10 százalékra kell növelniük.