Hatvan éve hódít a Bogár

A VW Bogár története 1934-ben kezdődött, mikor Adolf Hitler megbízást adott az általa minden idők leghíresebb formatervezőjének tartott Ferdinand Porsche-nak, egy olcsó, mindenki számára elérhető autó megtervezésére. Az autó nevén és néhány fontosabb tulajdonságán kívül (fogyasztás, ár, sebesség) nem határozott meg mást, a tervezőknek szabad kezet adott.

1936-ra három prototípus készült el, ezek közül az egyik kabrió volt. Két évvel később, már a gyár alapkőletételére is sor került, majd ’39-ben hivatalosan is bemutatták a Bogarat. A történelem azonban közbeszólt, hiszen abban az éveben, szeptemberben kitört a háború, így az újonnan fejlesztett autó polgári használat helyett katonai járművé vált. Ez később igen fontos momentum lett a VW életében, hiszen a háború a legkeményebb autós-tesztnek bizonyult. Használtak Bogarat a száraz afrikai, valamint a jeges, orosz frontokon is. Az autó bevált hóban, sárban, homokban, szinte mindenütt sikerrel megbirkóztak a tereppel, és számos speciális jármű alapját is adta, többek között a Schwimmwagen -nek is.

Mikor 1945 májusában véget ért a háború, a volfsburgi gyárnak csupán egyharmada szenvedett komoly sérüléseket a bombázásoktól. A szövetségesek előbb le akarták rombolni a gyárat, majd meggondolták magukat és visszaadták a gyárat a németeknek. Az első megrendelő a brit hadsereg volt, nekik az ország újjáépítéséhez volt szükségük a járművekre.Ez a háború utáni Németország gazdaságának is jót tett, és hatezer embernek nyújtott munkalehetőséget.

Alig pár száz darab autó gyártásával indult meg a termelés 1946 decemberében, ami egy esztendővel később már elérte a 19,000 darabot, újabb egy év múlva pedig a 46 ezret is. Exportja 1947-ben indult meg, elsőként Hollandiába jutott el a VW Bogár. Később számos országba exportálták, és több helyen gyártották is.

Az egymilliomodik Bogár 1955-ben készült el, és a sikere egészen 2003-ig tartott, mikor Mexikóban is befejezték a gyártását a 21,529,480-ik legyártott autóval.

A bogárhoz haonló karriert futott be a Volkswagen Bus is, amelyet jelenleg is gyártanak még Braiziliában. A két jármű között kapcsolatot teremtettek motorjaik, Sao Pauolo-ban még ebben az évben is készültek léghűtéses VW Kombik (ezen a néven kapható az ős furgon). A motor gyártását december 23.-án szüntették be, mert jövőre új környezetvédelmi szabályozás lép életbe Brazíliában és ezt már nem tudja teljesíteni az ősrégi erőforrás.