Elfogadta az Európai Bizottság a gépjármű-adózásról szóló javaslatot, ami a regisztrációs adó legkésőbb 10 éven belüli leépítését is tartalmazza. A javaslat csak akkor emelkedik törvényerőre, ha ez év őszén az Unió pénzügyminisztereiből álló testület egyhangúlag elfogadja.

Kovács László, az Unió adó és vámügyekért felelős biztosa az MTI-nek elmondta, hogy az uniós autókereskedelmet áttekinthetetlenné teszi a regisztrációs díj, amelyet 25-ből 16 tagállamban vetnek ki, de erősen eltérő összeggel. Van, ahol csak 100 euró (24 700 Ft) befizetését követeli meg ez az adófajta, máshol 16 000 eurós (3 954 000 Ft) összeg is előfordul.

Hazánkban egy nagy V8-as motorú autó, például a nemrég tesztelt Volvo XC90 V8 után után 2 362 500 forint regisztrációs díjat szed az állam. A díj az autó környezetvédelmi besorolásától és a motor hengerűrtartalmától függ. Használt autók forgalombahelyezésére még magasabb tarifát szabott a pénzügyi kormányzat. A tulajdonost a 126 000 és 2 835 000 forint közötti nettó díjak 1,25 szerese terheli.

Összességében nem számíthatunk a terhek csökkenésére. A tervek szerint a regisztrációs díj összege 5-10 éves átmenettel beépül az adott államban kivetett üzembentartási adófajtába.

Ez szinte elkerülhetetlen, különben a pénzügyminiszterek nem adnák áldásukat a regisztrációs díj fokozatos megszüntetésére. A teher tehát nem lesz kisebb, de az évek során fokozatosan oszlik el, hangsúlyozta a Magyar Távirati Irodának Kovács László.

Az új javaslat alapján az autók környezetszennyezésének nagyobb szerepe lesz az adók megállapításában. A tervek szerint 2008-ig az autók után kiszabott adóbevételek 25 százalékának kell a szén-dioxid-kibocsátással arányosnak lennie, 2010-re pedig ez az arány 50 százalékra nő. A szén-dioxid nagyban felelős a globális felmelegedéssel és klímakatasztrófával fenyegető üvegházhatásért.