Forgalomba álltak az első Rivian elektromos furgonok az Egyesült Államokban. A kifejezetten házhozszállítási feladatok teljesítésére tervezett járműveket az Amazon vásárolta meg. Persze ez nem meglepő, hiszen ezeket a furgonokat a világ egyik legismertebb és legnagyobb internetes kereskedelmi cégének igényei alapján tervezték meg. Kis túlzással, akár az “Amazon” típusnevet is viselhetné az amerikai startup áruszállítója.

A cég nem kevés ilyen furgonra adott le megrendelést, három évvel ezelőtt ugyanis úgy döntöttek, hogy nem a piacon évtizedek óta meglévő gyártókat kérdezik meg, mit és hogy tudnának nekik szállítani, hanem egy teljesen új prototípus mellett teszik le a voksukat. Így adtak le végül megrendelést a Riviannál 100 ezer (!) darab e-furgonra, amelyeket majd 2030-ig kell leszállítani.

Még nem sok van ebből a furgonból, de ez a jövő 1

Az Amazon jellegzetes arculati színeit viselő áruszállítókból kétféle létezik. Az egyik az EDV-500 a másik pedig az EDV-700, kinézetre persze nem sok mindenben különböznek. Az eltérés ugyanis mindössze a raktér kapacitásában és ezáltal a furgonok hosszában rejlik. Előbbi 14,1, utóbbi pedig 19,8 köbméteres raktérrel rendelkezik. Emellett várhatóan egy harmadik változat is lesz belőle, ami 25,5 köbméteres raktérrel büszkélkedhet majd.

Érdekesség, hogy a Rivian elektromos furgonja a karakteres megjelenésű R1T elektromos pickup és a R1S villany-SUV alapjaira épül. Az idei évben körülbelül 300 darab EDV-500-ast adhatnak át az Amazonnak, vagyis a kezdeti flotta alapját ez a bal-, illetve jobbkormányos változatban egyaránt készülő modellváltozat fogja adni. Az első példányok többek között olyan nagyvárosokban fognak forgalomba állni, mint Chicago, Dallas, Kansas City, Nashville, Phoenix és San Diego. Los Angelesben pedig már eddig is közlekedtek, mivel ott tesztelték őket.

Még nem sok van ebből a furgonból, de ez a jövő 2

A hatótávolság tekinthetőben elmondható, hogy a városból nem igazán lehet ezekkel kimenni, hiszen körülbelül 193-240 kilométert tudnak megtenni egy feltöltéssel. Az viszont kétségtelen, hogy látványos dizájnnal rendelkeznek. Túlzás nélkül állítható, hogy mesterien ötvözik az amerikai postafurgonok kialakítását a modern technikai megoldásokkal. Az első két ajtó például sínen csúsztatható, ami nagyban megkönnyíti a be- és kiszállást. A fényszórók teljes egészében LED-technológiásak, emellett 360 fokos nézetet biztosító külső kamerarendszerrel is felszerelték járműveket. A sofőr munkáját olyan fejlesztések segítik, mint az automatikus vészfékasszisztens, az adaptív tempomat vagy automatikusan nyíló hátsó ajtó.

A Rivian elektromos furgonokat praktikus és felhasználóbarát kialakítás jellemzi, hiszen a műszerfal egyáltalán nem komplikált. A hátsó ajtónál pedig egy-egy kapaszkodót is kialakítottak a sofőr számára, mivel a csomagok kiszállítása során viszonylag gyakran kell beugrania a raktérbe. A Rivian e-furgonok idővel vélhetően olyan karakteres és ikonikus járművek lesznek az Egyesült Államokban, mint a Grumann LVV-k, amelyek a ’80-as évek végén jelentek meg az utakon a postai levél- és csomagküldemények szállítására.