Az elektromos nyerges vontatókra a legtöbb gyártó még úgy tekint, mint a regionális áruszállításra alkalmas járművekre. És ez érhető is, hiszen a piacon lévő modellek többsége egy feltöltéssel nem tud többet megtenni 200-400 kilométernél. Elképzelhető, hogy mégis lesz egy olyan márka, amely esélyt ad az akkumulátortechnológiás nyergeseknek a távolsági áruszállításban. Gyorstöltéssel és elfogadható kapacitású akksicsomaggal ugyanis egy villanykamion is legalább olyan napi futásteljesítményre tehet szert, mint mondjuk egy gázolajtankkal szerelt dízeles társa.

Az MAN nemrég újra kihozta napfényre az elektromos TGX nyergest. Ezúttal viszont nem egyedül, hanem egy komoly partnerrel, a nagy teljesítményű töltőrendszereket gyártó és fejlesztő ABB-vel lépett a színre. A svájci cég ugyanis eltökélt abban, hogy lehetővé tegye az e-teherautók villámtöltését úgynevezett “megatöltőkkel”. Csak így biztosítható, hogy egy elektromos nyerges vontatóval napi 600-800 kilométert meg lehessen tenni. Nemcsak az ABB érdeke ugyanakkor, hogy mindez valóra váljon, hanem a Traton-csoporthoz tartozó MAN-é is, amelynek jelenleg részesedése van egy olyan vállalatban, amely 1700 elektromos töltőpontból álló, nagy teljesítményű, nyilvános töltőhálózat létrehozásán dolgozik.

Ezzel a lépéssel segítenék a villanykamionok elterjedését 1

Vagyis a jövendőbeli elképzelések szerint a kamionok töltése legalább olyan gyors és egyszerű lehet, mint mondjuk a gázolajjal közlekedő változatok esetén. Az ABB szerint nagyjából három év kell ahhoz, hogy eljussanak egy olyan megatöltőhöz, amit piaci alapokon lehet majd értékesíteni. Egy dolog biztos: a megawatt nagyságrendű töltés biztosításához 1000 V feletti technológiára lesz szükség, amit ráadásul biztonságosan és megbízhatóan kell üzemeltetni.

Égető szükség van továbbá egy kötelezendően alkalmazandó egységes szabványra is. Németországban éppen emiatt több mint 20 ipari és tudományos partner, köztük az MAN és az ABB dolgozik a HoLa-projekt keretében a nagy teljesítményű töltőkkel kapcsolatos szabványok kidolgozásán. Ennek keretében a németországi A2-es autópálya mentén négy helyen, két darab nagy teljesítményű töltőpont épül MCS, vagyis megawatt töltőrendszerrel. A tervek szerint később ez lehet egy országos töltőhálózat alapja.