1993 nem tűnik olyan messzinek, mégis negyed század alatt rendkívül sokat fejlődött a járműgyártás. Ma már nem lehet úgy teherautóról beszélni, hogy ne kerülne szóba legalább 1-2 vezetéstámogató rendszer. Lássuk, miben hozott újat a 25 évvel ezelőtt bemutatott Volvo FH?

Ez volt első olyan haszonjármű, amely aerodinamikailag  igazán hatékony volt, hiszen elődje, az F-széria ugyan praktikus és strapabíró volt, de meglehetősen szögletes formával rendelkezett. Ehhez képest az FH már sokkal áramvonalasabb lett, nem mellesleg egyetlen alkatrésze sem egyezett meg az elődökkel.

Mint a repülő

A 25 éve piacra dobott Volvo FH által felvonultatott újdonságok forradalminak számítottak. “Akkoriban volt egy kisebbfajta félelem a járműben lévő elektronikával szemben. Holott mai szemmel nézve a negyed századdal ezelőtti elektronika szinte semmi a jelenlegi fejlesztésekhez képest” – hívta fel a figyelmet Fáczán Gergely, a Volvo Hungaria Kft. kereskedelmi igazgatója. Az első generációs FH-nál megjelent az elektronikus motorvezérlés, melynek keretében a motor kapott egy számítógépet, amely számos kérdésről döntött.

Szintén fontos állomás volt a sebességtartó elektronika, a tempomat megjelenése, amely egészen addig képes volt tartani a sebességet, amíg  a sofőr nem váltott fokozatot. Ez hatalmas változást jelentett a korábbi “kézi gázhoz” képest.  Számos újdonság jelent meg a vezetői környezetben is. Ez volt az első olyan Volvo teherautó, amely már a sofőr köré épült, kiemelt szerepet kapott az ergonómia, ezért a kapcsolókat kartávolságon belül helyezték el. A jármű műszerfala a repülőgépekhez hasonló világítással bírt és fejlett futóművének köszönhetően jelentősen nőtt a menetkomfort a korábbiakhoz képest.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 1
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 2

Teherautó, ami távirányítással is beparkol

Teherautó, ami távirányítással is beparkol

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 28
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 29
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 30
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 31
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 32
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 33
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 34
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 35
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 36
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 37
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 38
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 39
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 40
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 41
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 42
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 43
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 44
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 45
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 46
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 47
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 48
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 49
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 50
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 51
Teherautó, ami távirányítással is beparkol 52
Fotó megosztása:

A kényelemhez hozzájárult az is, hogy a Volvo FH-nál szériává vált a magasított fülke, amelyet előtte csak felárért lehetett megrendelni. Mivel korábban kevesen választották ezt a magas vételár miatt, illetve az üzemeltetők sem tartották fontosnak, az új FH-t sokan a nagyobb fülkével azonosították, holott ez nem számított kiemelkedő előrelépésnek. Az új fülkénél viszont megjelent a belülről vagy kívülről elérhető hűtőszekrény, emellett szériafelszereltséggé vált a fényszórómosó, a ködlámpa, sőt megkapta a teherautó a fedélzeti diagnosztikai rendszert is. Ennek köszönhetően a jármű jelezni tudta az esetleges hibákat. Ez a személyautóknál csak 20 évvel később vált elérhetővé.

Érdekesség, hogy ezzel a modellel terjedt el a járművek körbespoilerezettsége is. Korábban csak tetőspoiler volt, azonban már alvázspoilert is lehetett hozzá rendelni. Ráadásul a Volvo FH-nál szériatartozékként jelent meg, a légrugózás és a blokkolásgátló is.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 53

25 évvel ezelőtti Volvo FH műszerfala. Úgy világít, akár a karácsonyfa.

Meg kell említeni a Volvo FH által behozott újdonságok között a nagymértékben állítható kormánymagasságot is. Ennek használatához rá kellett lépni egy pedálra, amely egy bowdenes szerkezettel lehetővé tette a kormányrúd megmozgatását” – hívta fel a figyelmet Fáczán Gergely. Hozzátette: ugyan előtte is volt kormányállítási lehetőség, de sokkal szűkebb, mindössze 4-5 centis tartományban. Ráadásul a működtetése is nehezebb volt. Az új fejlesztéssel viszont már 40 centis mozgástere lett a kormánynak, ráadásul tengelyirányban is lehetett állítani, nem csak a dőlésszögét.

Ugyancsak fontos újítás volt a 16 sebességes váltók helyett a tizenkét fokozatú sebességváltók megjelenése. A fokozatcsökkentést azért tudták megtenni, mert az új motorok nagyobb nyomatékot kínáltak az előzőeknél. Mindez megkönnyítette a járművezetők munkáját, hiszen kevesebbet kellett bajlódni a váltással. Az új motornak és az új sebességváltónak, valamint az új formának köszönhetően a Volvo FH  jóval takarékosabb üzemet kínált az elődeihez képest.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 54

A 25 évvel ezelőtti FH gyári fotón.

Volvo-sikerek

Az idén 25 éves Volvo FH modell jubileuma mellett a Volvo Hungária Kft. az év piaci sikereinek ünneplésével zárja 2018-at.  A Volvo FH az egyetlen teherautó, amelyet három ízben – 1994, 2000 és 2014 – tüntettek ki az Év Kamionja díjjal, és már több mint egymillió példányt értékesítettek belőle.

A Volvo Hungária Kft. az év első tíz hónapjában 19,3%-os piaci részesedést ért el a 16 tonna feletti kategóriájú teherautók eladásaiban, mintegy 936 darab járművel.  A siker kulcsa nemcsak a Volvók minőségében és megbízhatóságában, hanem a szervizszolgálat felkészültségében és a kapcsolt szolgáltatásokban rejlik.

 

Volvo FH25 limitált széria

A svéd gyártó a Volvo FH25 limitált szériás változat piacra dobásával ünnepelte a sikeres típus jubileumát. A modellváltozat az 1993-ban bemutatott FH előtt tiszteleg, mely két exkluzív és számos hagyományos színben érhető el. Megjelenése a 90-es éveket idézi, a fülke alatt azonban minden jelenleg elérhető Volvo-újítás megtalálható.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 55

Elöl a legújabb, mögötte pedig a korábbi generációs Volvo FH.

Aki ezt választja, az önmagában magas komforttal rendelkező jármű mellett dönt. A jubileumi “csomag” természetesen még tovább fejleszthető az üzemeltető által. “Nyár elejétől rendelhető ez a limitált széria. Eddig négy Volvo FH25-öt adtunk át Magyarországon és nagyon sok ilyen jármű van rendelésben, melyek hamarosan érkeznek – jegyezte meg Fáczán Gergely. Hozzátette: volt olyan üzemeltető, aki nemrég kettőt vásárolt tőlünk és annyira el volt tőle ájulva, hogy mire hazaért, még hármat rendelt. Március végéig lehet ilyet vásárolni, ami azért fontos, mert a Volvo FH jubileuma így össze tud kapcsolódni a hazai importőr, a Volvo Hungaria Kft.  2019-ben aktuális, 20 éves fennállásával.

Mire képes most egy Volvo FH?

Amiben nagyon hasonlít a jelenlegi FH az 1993-as kiadásúhoz az az, hogy most is rengeteg olyan tulajdonsága van, amely egyetlen konkurensnek sem. Természetesen az FH is rendelkezik olyan extrákkal mint például a domborzatkövető tempomat, amire még talán a laikusok is felkapják a fejüket, de ezt már más haszonjárműgyártók is beépítik a járműveikbe. Van olyan, amit viszont csak a Volvo FH tud: ilyen például a dupakuplungos sebességváltó, amely a vonóerő megszakítása nélkül, úgy gyorsítja fel a járművet, hogy a sofőr alig érzékeli a váltásokat. “A személyautóknál a DSG-váltó állítható párba ezzel a fejlesztéssel. Ez a Volvónál három éve rendelhető, konkurenseinknek ilyen nincs, még csak hasonló se” – tette hozzá a szakember.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 56

A 2012-ben megújult Volvo FH műszerfala modern és könnyen áttekinthető.

A dinamikus kormányzás (VDS) is szintén egyedülálló az új FH-ban. A VDS automatikusan kiegyenlíti az útfelület egyenetlenségeinek hatását azzal, hogy megszünteti a kormánykeréken tapasztalt visszahatásokat és vibrációkat. A fejlesztés kis sebességnél történő manőverezéskor, illetve tolatáskor hozzávetőlegesen 75 százalékkal csökkenti a kormánykerék ellenállását. Végeredményben a kormányzás a személyautókhoz hasonlóan könnyű, vagyis nem igényel nagyobb erőkifejtést a sofőr részéről.

A menetkomfort szempontjából az sem elhanyagolandó, milyen a fülke klimatizáltsága. A Volvo Trucks volt az első, mely bevezette az állóhelyzeti integrált klímarendszert. Ez olyan, mint egy házi központi fűtés, melynek működéséért egy termosztát felel. Ez dönt arról, hogy a klímát vagy a kályhát kell-e bekapcsolni az optimális hőmérséklet érdekében.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 57

A digiklíma kezelése sem igényel nagy hozzáértést a Volvo FH-ban.

A vezető környezetében újdonságnak mondható még az általunk másodlagos kijelzőnek hívott érintőképernyő. Ez inkább a fedélzeti, kényelmi dolgok megjelenítésére szolgál. Kezeli a médiarendszert, emellett wifi-kapcsolattal is rendelkezik, így online rádióállomások is hallgathatók rajta. Navigáció is elérhető hozzá, mely a Volvo Trucks és a TomTom együttműködésének gyümölcse. Ez nagyon jól kezeli a lezárásokat és az adott útvonalakon meglévő korlátozásokat” – emelte ki Fáczán Gergely.

Természetesen az FH-ban is benne vannak a kötelező vezetéstámogató rendszerek, úgymint a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, illetve az automatikus vészfékasszisztens. Utóbbi a végsebességig is biztonságosan működik. Sőt a légrugókban lévő nyomásból érzékeli a terhelést, a szélvédő mögött található kamera segítségével pedig az útviszonyokat is igyekszik figyelembe venni vészfékezés esetén.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 58

Olvasólámpa is van a felső ágyon.

Fontos segítség a sofőröknek a holttérfigyelő rendszer, amely a jobb oldalra történő sávváltást könnyíti meg. Ha egy másik jármű feltűnik a teherautó holtterében, akkor hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Jól jöhet még a sofőr-éberségfigyelő is, amely a kormánymozdulatok alapján dönti el, hogy szükség van-e közbeavatkozásra, vagy sem. Ez végső esetben akár 40 százalékkal is visszaveheti a jármű teljesítményét, melyet csak 45 percnyi pihenés után ad vissza.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 59

A limitált szériás kiadás könnyen felismerhető az FH25 logóról.

Távirányítással beparkol

Népszerű kérdés napjainkban az önvezetés, amely fokozatosan jelenik meg a teherautóknál is. Idén az FH felszereltsége két, ezzel kapcsolatos funkcióval egészült ki. Az egyik egy sávtartási funkció, amely visszakormányozza a járművet a saját sávjába a dinamikus kormányzás segítségével akkor, ha a sofőr irányjelző nélkül lépné át a felezővonalat. “Ez természetesen nem arra van kitalálva, hogy sofőr nélkül haladjon a jármű, de a jól látható útburkolati jeleknél nagyon jól benntartja a teherautót a sávban, nagymértékben növelve ezzel a biztonságot.” – jegyezte meg a Volvo Hungaria Kft. kereskedelmi igazgatója.

Teherautó, ami távirányítással is beparkol 60

Fáczán Gergely, a Volvo Hungaria Kft. kereskedelmi igazgatója évente 1-2 hetet saját maga is kamionba ül és elvégez néhány nemzetközi fuvart járműtesztelés és szakmaszeretet okán, ebből kifolyólag nem idegen tőle ez a világ sem.

Volvo automatizált vezetés működés közben:

Egy másik dolog, ami szintén egyedülálló, hogy már opcióban rendelhető a Volvótól a távkapcsolóról történő kamionvezérlés. Ezt elsősorban az építőipari járművekhez ajánlják, de bármelyik modellhez igényelhető. “Ennek működését úgy kell elképzelni, hogy kiszállunk a járműből, majd egy távkapcsoló segítségével, maximum 20 kilométer/órás sebességgel, előre-hátra, illetve jobbra-balra lehet irányítani a járművet” – hívta fel a figyelmet Fáczán Gergely. Ez jól jöhet például akkor, ha egy építkezésen szűk helyre kell betolatni, de nincs, aki segítsen a navigálásban.

A Volvo Trucks dolgozik az FH modell továbbfejlesztésén, hogy biztonságosabb és gazdaságosabb legyen. 2019 márciusában új generációs motor váltja a jelenlegit, amely a gyártó állítása szerint takarékosabb lesz a mostaninál. Úgy tudni, hogy változik a motorvezérlés, a kipufogógáz regenerációját egy hatékonyabb megoldás végzi majd.