Bár a haszonjárművesek sokkal kevésbé érzékenyek megjelenésre, mint a személyautósok, amikor tavaly, öt év után megújult a Volkswagen Crafter, sokan tanácstalanul vakargatták a fejüket. A VW legnagyobb teherautója kívülről szinte semmit nem változott, mindössze szélesebb lett a hűtőrács, módosult a lökhárító, meg átalakultak a légbeömlők a motorháztetőn. Azaz maradt a csőrös kamionra emlékeztető, nagyon maszkulin orrkialakítás, ami egyértelműen megkülönbözteti a műszakilag teljesen azonos Mercedes Sprintertől.

Hiszen a Crafter valójában egy Mercedes, ami a motorokat leszámítva szinte kizárólag Mercedes alkatrészekből készül a Mercedes két gyárában. Az itt tesztelt dobozos mellett üvegezett kombiként és a legkülönbözőbb felépítmények befogadására is képes alvázas kivitelben kapható Crafter a gyár közlése szerint a megbízhatóságot és a jól tervezhető üzemeltetési költségeket szem előtt tartó vállalkozóknak készül. (Hogy milyen más fajtája létezik a kishasznjárművet kereső vállalkozóknak, arról nem szól a közlemény.)

A 2,7 méter feletti magasság nem gond, a kihajtott tükrökkel 2,5 métert közelítő szélesség viszont már tud gondokat okozni egy szűkebb belvárosi utcában

A 2,7 méter feletti magasság nem gond, a kihajtott tükrökkel 2,5 métert közelítő szélesség viszont már tud gondokat okozni egy szűkebb belvárosi utcában

Csak dobozos Crafterből is rengeteg változat van, háromféle teherbírással (3, 3,5, és 5 tonna), négyféle hosszal és háromféle magassággal. Mi egy 3,5 tonnásat kaptunk hosszú tengelytávval (ennél már csak a nyújtott hátsó túlnyúlással rendelkező Crafter lehet hosszabb 40 centivel) és magasított tetővel (a szupermagas tető még erre tesz rá 23,5 centit).

Jó pár kilométerig tartott, amíg sikerült megbarátkozni a hihetetlen méretekkel. A 2,7 méter feletti magasság nem gond, a kihajtott tükrökkel 2,5 métert közelítő szélesség viszont már tud gondokat okozni egy szűkebb belvárosi utcában. Még szerencse, hogy magasan vannak a tükrök, így legalább a személyautók visszapillantóit nem kell figyelembe venni a rendelkezésre álló oldalhely kicentizésekor.

A legnagyobb gondot azonban a hat centi híján hétméteres hossz jelenti, ami miatt a Crafternek sokkal nagyobb hely kell a beforduláshoz, mint egy személyautónak. A 15,6 méteres fordulókör nagyjából másfélszerese egy átlagos városi autóénak, kereszteződésekben nagyon ki kell engedni az autó orrát ahhoz, hogy az oldala is egészben megússza a kalandot.

Mercedes bajuszkapcsoló, Mercedes kormány, Mercedes klímakonzol

Mercedes bajuszkapcsoló, Mercedes kormány, Mercedes klímakonzol

És akkor ezek csak a menet közbeni nehézségek, pedig a tízméteres parkolóhelyek sem túl gyakoriak a vásorban. És ha esetleg akadna is egy, beállni akkor sem gyerekjáték.

Bár hatalmasak a tükrök, szinte távcső kell, hogy látni lehessen bennük az autó végét, középső visszapillantó pedig a lemezelt hátsó ajtók miatt nincs is. Szóval sok gyakorlás kell a beálláshoz – vagy tolatóradar.

Városban tehát nem leányálom a hosszú-magas Crafter, de nem is erre találták ki. Ebben a konfigurációban 14 köbmétert lehet bele rakodni, a jobb oldali tolóajtón, vagy az akár 270 fokban is nyitható hátsó ajtókon. A raktér hossza 4,3, magassága 1,94, kerékdobok közt mért szélessége 1,35 méter, azaz Euro raklapból 5 is befér egymás mögé.

A Dakaron is indult, az Amarokok szervizautójaként

A Dakaron is indult, az Amarokok szervizautójaként

A rakodást segítő kapaszkodók és a rakományrögzítő kapcsok alapáron járnak, de aki nappali fényben szeret pakolni, az akár átlátszó tetőt is rendelhet a Crafterébe.

A vezetőfülke nem valami vidám hely, bár jobban belegondolva egy alapfelszereltségű Touran sem sokkal szívderítőbb. Sok a szürke és a fekete (a modellfrissítés óta új szürkék és feketék), de minden nagyon masszívnak és tartósnak tűnik. Az összes kezelőszerv Mercedes, a csillag és a VW-embléma mögül ugyanaz az egyetlen baloldali bumszli bajuszkapcsoló köszön vissza, a fűtés-szellőzés redőzött forgókapcsolós konzolja és a feláras tempomat (145 ezer forint) filigrán karja is régi Merci-ismerős.

 Ülésből három van, a középső támlájájából egy asztalkát is le lehet hajtani. A tesztautóba a 84 ezerbe kerülő olajhidraulikus rugózású vezetőülést is megrendelte az importőr. Ez nemcsak remek móka annak, aki mindig is irigyelte az ilyesmit az Ikarus-sofőröktől, de nagyszerűen kíméli a gerincet is, és luxusautós rugózást varázsol a vezetőfülkébe.

Csak dobozos Crafterből is rengeteg változat van, háromféle teherbírással (3, 3,5, és 5 tonna), négyféle hosszal és háromféle magassággal

Csak dobozos Crafterből is rengeteg változat van, háromféle teherbírással (3, 3,5, és 5 tonna), négyféle hosszal és háromféle magassággal

A motortérben is felfedezhető egy elem a luxusautók világából. A modellfrissítés legfontosabb változtatása ugyanis a motorkínálat átalakítása volt, aminek keretében a korábbi 2,5-es öthengeres dízelmotorok helyét kétliteres négyhengeres TDI-k vették át. Azaz a Crafterben ugyanolyan motor dolgozik, mint például egy Audi A6-osban, még ha nem is teljesen ugyanaz.

A közös-nyomócsöves befecskendezésű motor három változatban, 109, 136 és 163 lóerővel (utóbbi biturbó) érhető el, közös tulajdonságuk, hogy lényegesen könnyebbek és takarékosabb, mint a korábbi öthengeresek voltak, és mind teljesítik az Euro 5 károsanyag-kibocsátási normát.

Nekünk az egy, változó geometriájú turbóval szerelt, 136 lóerős TDI jutott. Ez 340 Nm legnagyobb nyomatékot tud 1575 és 2250-es fordulatszám között, szabványos fogyasztásnak pedig 9 liter alatti értéket ad meg a gyár. Hatfokozatú kézi váltó jár a kocsihoz, aminek rövid karja közvetlenül a kormánykerék mellett van, akár egy raliautóban.

Terepes verzióban is készül, egy osztrák specialistánál

Terepes verzióban is készül, egy osztrák specialistánál

Az egyes természetesen rövid, hogy nagy teherrel is könnyen el tudjon indulni a Crafter, a felső két fokozat pedig kimondottan hosszú, hogy országúton és autópályán keveset fogyasszon. Nekünk városban valamivel tíz felett evett, és autópályán sem érte el a 11 litert a fogyasztása. 100 fölött  a hosszú fokozatok miatt ugyan már eléggé nehézkesen mozog, és autópályán a zaj is elég nagy a kabinban, de az egyenesfutás (szélcsendben) akár egy személyautóé.

Bár a legolcsóbb Crafter már bruttó ötmillió forintért megkapható, ennek a tesztautónak a listaára ÁFA nélkül is hétmillió, az olyan extrák pedig, mint a rugós vezetőülés, a tempomat, az elektromos tükrök vagy éppen a klíma további nettó egymilliót dobnak a számlán. Azaz a Crafter kb. nettó félmillióval drágább, mint például egy hasonló Renault Master, igaz a Volkswagen most négy év vagy 250 000 kilométer garanciát vállal rá.

És nem csak azoknak a vállalkozóknak, akik a megbízhatóságot és a jól tervezhető üzemeltetési költségeket tartják szem előtt.