2024-ben több mint 50 esetben büntették meg a Forma-1-es versenyzőket és istállókat, melyből a Nemzetközi Automobil Szövetségnek kb. 270 ezer eurós bevétele volt. Az átszámítva 111 millió forintra rúgó összeg valóban eljutott az FIA számlájára, ebben nincsenek benne a felfüggesztett pénzbüntetések.

Felmerül a kérdés, hogy mi ennek a pénznek a sorsa, főleg úgy, hogy a büntetéseket többször is vitathatóan osztották ki a szezon során. Többek között George Russell is feszegette a témát, mint a pilóták érdekvédelmi szervezetének elnöke, aki az átláthatóságot hiányolja – holott Mohammed bin Szulajm regnáló elnök egyik ígérete éppen ez volt megválasztásakor.

Ehhez képest bin Szulajm válaszán azok is felhúzhatják magukat, akik semmilyen pénzbüntetést nem kaptak. „Csak beszélnek és azt mondják, hova tesszük a pénzt. Mi miért nem tesszük ezt?” – célzott a szövetségre az elnök még decemberben. „Nem mondom, hogy ó, elnézést, mi a helyzet veled?

„A pilóták százmilliókat kapnak. Megkérdezem én, mire költik? Nem, az ő dolguk. Mi pedig azt csinálunk a pénzünkkel, amit akarunk. Ez a mi üzletünk.”

Ennél azért jóval nyíltabb – és emberibb – volt az FIA együléses versenysorozataiért felelős szakembere, Nikolas Tombazis, amikor felmerült a téma. „A versenyzés legalsó szintjein általunk elköltött pénz jócskán meghaladja az összegyűlt bírságokét. Ez szerintem jelzi, hogy minden, ami ide kerül, annak pozitív hatása lesz. Nehéz lenne az FIA-nál olyan projektet találni, aminek ne lenne valamilyen szociális hatása vagy ne lenne köze a motorsport legalsó szintjéhez” – fogalmazott a korábban a Ferrarinál, a McLarennél és a Benettonnál is megforduló görög tervező.

Tombazis azt is elmondta, hogy évente kb. 10 millió euró körül mozog a fentebb említett célokra költött összeg. Ilyenből finanszírozták évekkel ezelőtt a magyarországi plakátokon is látható #3500Lives kampányt, mely a biztonságosabb közlekedésre hívta fel a figyelmet F1-es pilóták, más sportolók és világsztárok segítségével.