| Röviden a mezőnyről | |
|---|---|
| Mik ezek? | Középméretű aszfaltterepjárók, gazdag felszereltséggel, benzines turbómotorokkal. |
| Mit tudnak? | Divatos, vágyott és sokoldalú autóként a boltba elugrástól az adriai nyaralásig megoldani mindazt, amit egy családi autónak tudnia kell. |
| Mibe kerülnek? | 5,5 millióról indul a Qashqai és a Kadjar, 6,1 millió forinttól a Tucson. Arányos motorral a dízelfelár 790 000 Ft, a Hyundainál a 177 lóerős 1,6 T-GDi benzinesnél 600 000 forinttal kerül többe a 136 lóerős dízel. |
| Kinek jók? | Azoknak, akik igénylik a magas üléshelyzetet, bármire befogható, divatos autóra vágynak, és nem hajlandóak megfizetni a dízelek felárát. |
Új formatervvel, a régi-új néven, vadonatúj turbómotorral jelent meg a Hyundai középméretű szabadidő-autója. A Tucsont az Autó és Stílus magazinnal együttműködve két erős kategóriatárssal vetettük össze, szintén turbós benzines motorral. A három aszfaltterepjáró kapcsán arra is kíváncsiak voltunk, hogy a benzinesek a turbósítással fel tudnak-e nőni a kategóriát uraló dízelekhez?
Design
Mindhárom autó karakteres, a népes kategóriában egyik konkurenst sem majmolták. A mi gusztusunk szerint a Hyundai elegáns, túlzásoktól mentes autó. Időtlen formatervét, remek arányait látva van mitől félni a Volkswagennél és a többi európai márkánál. Nyoma sincs az előd hatásvadász kuszaságának, amelyre annyi ívet meg domborítást préseltek, amennyi három autónak elég lett volna, ráadásul a Ford Kugára is emlékeztetett.
Nekünk a Nissan irányvonala is tetszik, bár szemből kétszer kell megnéznünk, hogy melyik az X-Trail és melyik a Qashqai. A családi egyenarcból a Pulsar is profitált. A Renault importőre hagyományosan remekül konfigurálja a tesztautókat, a Kadjarból is kihozták a maximumot. A Renault SUV vörös fényezésével és a Hyundaiéhoz hasonlóan 19 colos, látványos felnijével a legvagányabb autó. Nemcsak itt, talán az egész kategóriában.Belső tér
Sokat javult a Qashqai minőségi összképe a modellváltással. Műszerfala igényesebb lett, jobbak az anyagok, így már eléri a kategóriában elvárható szintet. Értékeltük benne a rakodóhelyeket is. A Kadjarban ez nem jött össze, de a Qashqaiban és főleg a Tucsonban sokfelé pakolhatunk.

Súlyával jó minőséget sugall a Tucson jeladója. Elegáns a Renault indítókártyája, a Qashqai slusszkulcsa kevésbé míves
Belső terének kivitelével a Qashqai megelőzi a testvérmodellt, amely a tesztautóban nyikorgó műanyagokkal rombolta le a kulcskártyával megteremtett minőségi aurát. Ez a tesztkocsi egyedi hibája is lehet, de zavaró.
Ezzel együtt a hátsó üléseken a Tucsonban a legkényelmesebb elnyúlni, ahol az üvegtető ellenére is elegendő a fejtér és állítható dőlésszögű háttámlák javítják a komfortérzetet. Itt van külön hátsó légrostély, amely a többiekből hiányzott. A Hyundai jó szokása a hátsó ülésfűtés, bár ez hátul csak az ülőlapot melegíti, deréktájon nem temperál.
Elöl kellemes meglepetés a fűthető kormánykerék és az ülésszellőztetés. A Hyundai érintőképernyője nagyon gyorsan és könnyen használható, energikusabban reagált a nyomkodásra, mint a másik két autóé.A Kadjar menüfelépítése több megszokást igényel, mint a vetélytársaké. A Nissan navigációs rendszerét az ésszerű menü és az útelágazások ügyes megjelenítése miatt kedveljük, a korosodó grafikán, a kevésbé szép kijelzőn viszont lehetne frissíteni.
Csomagtérben, már csak a háttámlaállítás miatt is, a Hyundai a legsokoldalúbban használható. Nagy trükkje, hogy a kulccsal a zsebünkben a zárt ajtó mögött megállva sípolás kíséretében felnyílik a fedél. Ez még annál is kényelmesebb, mint a Kugában és más autókban látott módon a lökhárító alatt kalimpálni az egyik lábunkkal.
Nagyon hasznos a Kadjar üléstámladöntése a csomagtér oldalfalában lévő karral. A padlórekeszek alatt itt szükségpótkerék van, a Hyundaiban pedig valódi, teljes méretű pótkereket kapunk, amely az optimális megoldás defekt esetén. Tetszett a kivett kalaptartónak kialakított alsó rögzítés is, így a Tucsoné nem veszik el.Milyen vezetni őket?
Műszakilag nincs lényeges különbség a Nissanban és a Qashqai technikájára ráhúzott Kadjarban, kivéve a motort. A Nissan a 115 lóerős, 190 Nm nyomatékú verziót választotta, a Renault-ban az 1,2 TCe 130 lóerős és 205 Nm nyomatéka is magasabb.

9,1 mp alatt gyorsul 100-ra a Hyundai a hétfokozatú duplakuplungos automatával, 177 lóerővel végsebessége 201 km/ó. A Qashqai két adata 10,9 mp és 185 km/ó, a Renault gyorsulása 10,1 mp, végsebessége 192 km/ó
A Renault palettájáról csak a 110 lóerős 1,5 és a 130 lóerős 1,6 dCi választható a jó kiállású aszfaltterepjáróhoz, a Nissan viszont elérhető a 163 lóerős, 1,6 literes turbómotorral is. (Off: ugyanez a gép 190 lóerővel a Pulsarhoz is választható, nagyon kedvező áron. A Pulsar 1,6 DIG-T meglepett bennünket, mennyire takarékos és harmonikus autó az erős benzinessel. Teszt róla itt. On.)

Mindhárom modellhez elérhető több vezetőtámogató rendszer, de a Renault és a Nissan előnyben van a Tucsonnal szemben
Független felfüggesztésű hátsó futóművével a Hyundai igényesebb megoldást kínál, mint a csatolt hosszlengőkaros konstrukciójú testvérpár. Mindháromból van sima elsőkerekes és 4×4-es modell, de a Qashqai és a Kadjar csak az 1,6 dCi dízellel hajthatja mind a négy kerekét, míg a Tucson az erős benzines turbómotorral is lehet összkerékhajtásos.
Méltányos összeg, 600 000 Ft a 4×4-es hajtás felára. A nem túl valószínű terepes kiruccanásokat a meredélyeken automatikusan fékező, egyenletes sebességet tartó lejtmenetvezérlés és Lock funkció segíti. Utóbbival 50:50 arányban rögzíthetjük a négykerék-hajtás erőelosztását, ha valamit elnéztünk és a hátsó kerekek automatikusan, pillanatok alatt aktivált hajtása nem volna elég.177 lóerejével és 1500-as fordulatszámtól 4500-ig állandó 265 Nm nyomatékával a Tucson lényegesen fickósabb a nagyobb turbómotorral, de ez természetes is. Igazán abban a magabiztos suhanásban mutat nagyot, amelyet hosszabb utakon nyújt. Stabil, megnyugtató, masszív és felnőttes autó, mérsékelt oldaldőléssel kanyarokban.

177 lóerős az új fejlesztésű turbós benzines, 265 Nm nyomatékal. Az 1,6 literes gép átlagos, jó erőben van, de a tesztautó sokat fogyaszt
Más motorok, önálló tesztek
Most először járt nálunk a Tucson, ezért mutatjuk be a képgalériában ezt a típust részletesebben is. A dízelmotoros Kadjar 1,5 dCi-ről már közöltünk tesztet, a menetpróbát itt találjátok. A 110 lóerős dízelmotorral szerelt Nissan Qashqai tesztjéért kattintsatok ide, az összehasonlításban szereplő 1,2 DIG-T önálló tesztjére mutat ez a link. Ez pedig egy alapos bemutató a Qashqai technikájáról Gajdán Miklóstól, aki a Totalcart erősítő Csikós Zsolttal együtt az Év autója zsűri magyar tagja.
Az elöl hajtó konkurencia a kisebb turbós benzinesekkel beéri vegyes üzemben 8 literrel. Értékeltük a Renault-kban mindig is jól működő takarékossági tippeket, mert itt nem ahhoz ragaszkodik a számítógép, hogy az 1300-at ne lépje túl a fordulatszám, a gázálláshoz jól passzol a javasolt váltási pontok kijelzése.
Ár, felszereltség
5,5 millió forintnál kezdődnek az árak, dízelmotorral és négykerék-hajtással mindhárom típus csúcsmodellje 9,5 millió forint köré ugrik, nem számolva az árkedvezményekkel.

Magas alapára és a csekélyebb kedvezmény miatt a Tucson hátrányban van. A másik két autó ára szinte egyforma
Listaárak
Hyundai Tucson (116-177 LE) 6 099 000-9 799 000 Ft
Nissan Qashqai (115-163 LE) 5 590 000-9 570 00 Ft
Renault Kadjar (110-130 LE) 5 390 000-9 370 000 Ft

Hátsó légrostélyéval és ülésfűtésével, a független hátsó futóművel a Tucson több részletben elhúz a másik kettőtől
Qashqait választva 400 000 Ft központi kedvezményre számíthatunk a táblázatban szereplő listaárakból, kivéve, a benzines alapmodellt. A Visia 1,2 DIG-T árelőnye 600 000 Ft, így ugyanúgy 4 990 000 forintos indulóárral hirdetik, mint a Kadjart. Itt tényleg ízlés és márkapreferencia dolga a választás. Mivel a Qashqai és a Kadjar listaárai között csekély a különbség, várhatóan jobb értéktartásával a Nissan jobb vételnek bizonyul.
Jóval többe kerül náluk a Tucson, ráadásul az importőri kedvezményszint itt a legszerényebb. 200-300 ezer forintos akcióra számíthatunk, 5,8 milliós indulóárral. A derék koreai döntéshozóknak emlékezniük kellene a túl magasan nyitó i40 kudarcára, amely itthon nem tudta kifutni magát.

Papíron azonos a Qashqai és a Kadjar technikája, de a Renault motorja 130 lóerőt és 205 Nm-t ad le, a Nissan 115 lóerős, 190 Nm nyomatékú verziót szerel be a közös ezerkettes turbómotorból
Ám hazánkban a Renault az 5 év/100 000 kilométeres alapgaranciával majdnem ugyanekkora biztonságot ígér azoknak a vevőknek, akik átlagos futásteljesítménnyel terveznek. Bár a Nissan nyújtott itthon elsőként ötéves garanciát, jó ideje 3 év/100 000 km az ajánlat. Ez a periódus 61 200 forintért egy évvel toldható meg, 143 600 forintért pedig 5 év/150 000 kilométerig, ami nem nagy tétel az autó árához képest.
Értékelés
Érezhetően sokat invesztált a Tucsonba a Hyundai, aminek meg is van az eredménye. Felnőttebb, komolyabban megcsinált autónak érződik a másik kettőnél. Dízelmotorral valószínűleg megnyerné a tesztet.

Nehéz lenne dönteni. A szívó benzines motor miatt a Tucson alapmodelljénél vonzóbb a turbós konkurencia, de dízellel kijön a Hyundai komolysága
Mind a Qashqai, mind a Kadjar esetében megfontolandó a kis benzines motor. Halk, harmonikus autók a 115 lóerős négyhengeressel. A Tucson viszont a nyomatékszegény 1,6 literes szívómotor és a torkos 1,6 turbó korlátai miatt továbbra is vonzóbb valamelyik dízelmotorral.









